• Anonym (aj!)

Ni som haft/har käkproblem, se hit!!

Jag pressar tänder om nätter (ska fixa bettskena samt går redan hos kirporaktor) och har en låsning i käkleden. Mina tuggmuskler är GIGANTISKA! Den senaste veckan har jag haft en djävulsk period och sååå ont.

Jag undrar lite över hur era käkproblem varit/är..

Har ni haft molningar/ilningar i tänderna?
    Ont i under-överkäken eller båda, på bägge sidor?
    Ont i nacke/axlar?
    Har ni ont inne i munnen?
    Vad är orsaken till era besvär??
    Vilken metod och hjälp har hjälpt er mest?

Hoppas ni har lust att svara på mina frågor!

• Svar på tråden Ni som haft/har käkproblem, se hit!!
  • anneliesb

Vill oxå veta!
    Min käke har vart ur ledi 10 år nu, så den kommer i led när jag tuggar å sen ur, i ur i, skitjobbigt!

• WhiteTrash

Jag vet inte vad jag har för fel på mina käkar men ont har jag då och då.

Att gå hos tandläkaren är en mardröm då käkarna ofta låser sig. Ibland vill dom till att låsa sig bara av att jag gäspar. Jag har också lite bekymmer med musklerna men som jag fattat är det muskelfästena som sitter "fel" eller hur det nu var.
    Blir jag ledsen(känslomässigt) - så jag börjar gråta - så känns det som att hela underkäken ska explodera. Jag vet inte varför det blir så... jag måste ju spänna mig på nått sätt, det är hemskt. Får så ont så jag inte vet var jag ska ta vägen...

Vet inte om jag pressar tänder nattetid. Inte vad sambon eller jag märkt i alla fall.
    Syns inga sånna spår på mina tänder heller

Nej

Främst i underkäken - båda sidor. Då och då i övrekäken - båda sidor

Ont i nacke/axlar?
    Ja

Nej

Ingen aning, ingen tycks vara intresserad av att ta reda på det heller.

Har inte fått några metoder för att lindra besvären.
    "det går ju som inte att ögra nått åt det här..." är den hjälp jag fått.

• WhiteTrash

Har oftast en svag konstant värk i underkäken. Nu är man dock så van att man inte tänker på det förräns man får "mer" ont periodvis.
    Har dock inte så ont i axlar, mest i rygg och nacke. Vet dock inte om det har att göra med käkproblemen eller pga en ridolycka för 13 år sedan...

• Joelina

Min bettskena gjorde bara allting värre. Jag skadade käken för 10 år sen i en fotbollsmatch, det var en rejäl smäll för jag fick en skada på hjärnan också, som senare blev epilepsi.
    Min käke kom ur led och det var ingen skön känsla. Jag har fått gå till betfysilogen och till en sjukgymnast. Sjukgymnasten har lärt mig stärka upp musklerna kring käkarna, och det har gjort att käken inte hoppar ur led så ofta.

• Anonym (aj!)

Intressant att läsa era svar! Har förstått att käkproblem är väldigt komplicerat, och att orsakerna kan vara många och att det yttrar sig på väldigt olika sätt.

Jag har provat kiropraktik. Det funkar, men tyvärr bara korta stunder..känner att jag inte har råd att gå en gr/månaden hur länge som helst. Borde träna mer men jag har svårt att hitta "min" grej som känns bra.

Just nu har jag det väldigt jobbigt med molande i tänderna..det flyttar sig från tand till tand. Hemskt! Så jag tror verkligen att jag måste ha en bettskena. Jag brukar ej att ha det så här ont, utan det är annars mest en konstant spänning som man nästan lärt sig leva med. Men jag har mycket omrking mig just nu så jag tror det sätter sig direkt då...

• Eisa

Nej, faktiskt inte

Båda på höger sida

Ont i nacke/axlar?
    Nej

Nej

Bettfel

Vänta ut. De jobbiga perioderna med riktiga låsningar läker ut efter ca 2 månader...

• Anonym (aj!)

Min värsta smärtperiod verkar ha lagt sig en aning nu..har inte haft de där hemska smärtorna sen lunch idag. Hoppas hoppas hoppas att det håller i sig hela kvällen och natten, och att jag slipper vakna med ont....

Svar på tråden Ni som haft/har käkproblem, se hit!!