• EmmaElsa

Ofta hård i magen??

Hej på er!

Min lilla tjej är ofta väldigt hård i magen. Hon klagar på att hon har ont i magen och "får inte ut något". Kan det vara något i hennes kost som gör detta? Jag tycker att hon äter allsidigt (med fibrer o.s.v...). De senaste veckorna har jag fått ge henne laxermedel flera gånger, men det är ju endast tänkt som en nödlösning någon gång ibland. Nu är hon hård igen, vet inte vad jag ska göra....

Några tips?

• Svar på tråden Ofta hård i magen??
  • T x 3

Jag har tre barn med förstoppningsproblem. Min minsta blev det vid 5 månader. Henne fick vi spruta in matolja varje kväll i stjärten och det hjälpte lite. Sedan fick hon äta laktulos 5 ml tills hon blev lite över året. Nu har vi slutat helt och det fungerar bra. Laktulos äter min mellantjej 15 ml varje dag. Trots det får vi tömma henne alltid tre dagar i rad med Klyx 120 ml när hon blir förstoppad. Det märks tydligt på henne för hon har ont i magen och äter inte. Äldsta tjejen har vuxit ifrån besvären nästan helt. Henne ger vi microlax eller resulax om det behövs. 3 ggr per år ungefär. Laktulos och lösande mat/frukt/grönsaker är dock det bästa och att dricka mycket. Kanske ger du för mycket fibrer? Obs du får inte ge klyx 120 ml utan att läkare godkänner det. Alla mina barn går regelbundet hos barnläkare. Mellantjejen har fått all möjlig medicinering men laktulos fungerar bäst för oss. Hur gammal är ditt barn?

• EmmaElsa

Hej T x 3

Elsa är 2,5 år. Vad är klyx 120 ml? Jag har köpt microlax på apoteket och det verkar fungera. Men som sagt, det ska ju vara en tillfälligt grej....

Ska nog ringa BVC, kanske hon ska träffa en läkare.

• T x 3

Ja, om hon har återkommande problem så bör hon träffa en barnläkare. Klyx 120 ml är rektallösning vid tillfällig förstoppning. Klyx utövar sin effekt genom att öka vatteninnehållet i avföringen. Hård avföring mjukas upp och därigenom underlätts tarmtömningen. Effekten inträder ca 5-20 minuter efter applicering. De normalt fungerande tarmreflexerna störs ej. (Skrev av bruksanvisningen).

Klyx tömmer hela tarmen. Microlax och resulax tömmer bara nedre delen av tarmen. Så har jag fått det förklarat iaf.

Obs: Microlax svider ofta i magen och Resulax används oftast på yngre barn. (Barnmottagningen använder bara Resulax här)Nackdelen med Resulax tycker jag är att den har större "pip".

Mitt bästa tips är att äta laktulos 5 ml varje dag under en längre period. Sedan trappa av succecivt. Att ge laxeringsmedel är ingen långsiktig lösning på problemet. Lösande kost är och mycket dryck. Lycka till.

• mormia

Äta lite fibrer och mycke vatten eller saft t.ex. tror jag på och röra på sig mycke.
    Jag var trög i magen när jag var liten och vet att det inte är roligt.

• TildeMaria

Min dotter är också konstant hård i magen (snart 1,5 år) och nu har hon fått laktulos varje dag i ett par veckor och det hjälper för henne. Hon dricker mängder med vatten dagligen(det gör jag också och det mamma gör - gör hon också =) ) och så får hon plommon några ggr i veckan. Det är det enda som hjälper henne, vi har prövat nästan allt.
    Har även fått lov att ta till laxermedel ett par gånger och det vill jag helst slippa göra om.

• T x 3

Hej! Hur går det för er? Jag hoppas att hon mår bättre nu. Ha en bra dag.

• Myspys77

Vår dotter (1,5 år) är ofta hård i magen. Än så länge har vi klarat oss från att behöva ge någon typ av laxerande läkemedel men vi har köpt hem microlax. Det är så hemskt att se hur hon kämpar för att få ut de små "stenkulorna". När jag var lite fick jag en tesked messmör i vällingen på kvällen så det har vi provat och det verkar funka hyfsat. Problemet med det är ju att messmör innehåller mycket socker, vi borstar i för sig tänderna efter vällingen men ändå! Fick ett tips på att olivolja, helst kallpressad, kan funka mot förstoppning på både vuxna o barn. Gav henne det i går kväll o nu har hon bajat två gånger på förmiddagen så kanske något att prova!

• FridaT

Vår dotter har varit hård i magen sedan hon slutade amma, och då menar jag HÅRD. Det har varit jättesynd om henne och vi har fått använda microlax ofta.
    Vi gav henne laktulos under hela tiden men ena dagen var hon jättelös och dagen därpå hård igen. Gav henne samma dos varje dag men det fungerade aldrig bra.
    Katrinplommon, päron, messmör och allt var det var fungerade inte heller.

Så den enklaste och bästa lösningen vi fick tips om var att blanda rapsolja i vällningen och över maten de äter, för ofta får de i sig alldeles för lite fett som tydligen smörjer upp. Det fungerar jättebra för oss, dessutom har hon börjat dricka mer vatten och det påverkar ju också.

Jag är övertygad om att det är oljan som gör det för vår dotter men samtidigt finns det ju en liten chans att hennes tarmar eller mage utvecklats i samma stund som vi började med oljan.

Lycka till!

• Thomas 191

@FridaT   
    Hur mycket rapsolja har ni i vällingen? 

Svar på tråden Ofta hård i magen??