• Drutten83

SVART bajs för en 9.-månader???

Bytte blöja på lillemannen och såg till min förvåning SVART bajs, lika svart som det barnbeck som kommer efter födseln eller som blodpudding om man hellre föredrar den jämförelsen. Det luktade knappt bajs, mer unket på något vis.
    Behöver man oroa sig? För grejen är att han inte ätit något konstigt som kan ligga till grund i färgen...

• Svar på tråden SVART bajs för en 9.-månader???
  • Sara Li

Har han ätit något väldigt järnrikt? Då kan avföringen bli väldigt mörk, ja svart rentav.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Naia

Hur mår han i övrigt? Aptiten? Mår han bra och äter som han brukar så avvakta du, för säkerhets skull kan du väjla mildast möjliga mat i ett par dagar.

Svart bajs KAN vara ett tecken på blod som varit i magsäcken, dvs nedsvalt blod eller blödande magsår. Magsår kan yttra sig på andra sätt, nedsatt aptit, tandgnissling, stressymtom etc. Magsår är väldigt vanligt på föl (ja du läste rätt, men jag är veterinär, därför associerar jag genast dit...), i synnerget föl som befinner sig i streeande miljöer, såsom djursjukhus, utställningar, karantänsstall mm.

Det är magsyran i magsäcken som gör blodet svart, är det rött kommer blodet längre bak ifrån i tarmen.

Osaltad havregrynsgröt är guld för trasiga magar, oavsett djurslag.

Är han annorlunda än han brukar så ring sjukvårdsupplysningen/barnakuten för råd.

• The Bumblebee
    Drutten83 skrev 2008-01-06 21:03:50 följande:
     För grejen är att han inte ätit något konstigt som kan ligga till grund i färgen...
    Inte blåbär?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Drutten83

Inge blåbär, inget alls. Vi var på my dog-mässan, men det kan väl inte varit särskilt stressande? Inte mer än en resa, ett kalas eller annat?

• Pethra

Kan det kanske inte vara vätskebrist? Vad jag vet så kan avföringen bli svartaktig då.

• Naia

Oroa dig inte för mässbesöket, det krävs mer än så för att stressa fram magsår.

• Drutten83

Nej inte är det vätskebrist, då hade han varit hård, och det var inget udda i konsistensen... Och jag misstänkte att det krävs mer än en mässa för att få honom ur balans...

Det var just det med ev. blod som känns lite kymigt. Men han mår ju bra i övrigt så....

• Mamma 04 och 06

Jag skulle i ditt fall kräva av bvc att de testar om avföringen innehåller blod, bara för att kunna utesluta det som du är orolig för. Kanske är det bra att spara blöjan eller i alla fall ett litet prov i en burk?

• Mamma 04 och 06

Svaret blev lite abrupt för min son vaknade till. Hur som, det är alltid bra att kolla upp saker. Min syster gick till bvc med en blöja som hon var orolig för att den innehöll blod, men i det fallet var det bara tre dagar gammal tomat .

• Jamal

haft samma proplem med min 9 månad fast han var lite dålig i magen. bajsat ca 5-6 gånger per dag. börja blir bättre nu. gett honom proviva bra för magen.

Svar på tråden SVART bajs för en 9.-månader???