• Dalarna24

Trotsig 4 åring!!!

HJÄLP!! Min 4 åring håller på att ta knäcken på mig. Hon har blivit som ett monster! Bara pip och gnäll hela tiden, vägrar lyssna, gör definitivt inte som vi säger och är väldigt egoistisk. Jag vet att jag har skämt bort henne ganska mycket med både saker och att hon har fått bestämma mycket. Men jag tycker inte att det har varit till överdrift. Nu försöker jag och min sambo att vara bestämda men det är väldigt svårt då man inte orkar tjafsa och vi har en hel del att göra än att bråka med henne. Jag pluggar och måste vissa dagar sitta även på kvällarna men hon vägrar låta mig vara ifred.
    Kan det vara att hon vill ha uppmärksamhet?? Ja visst, men jag ger henne väldigt mycket tid också. Vi hittar på saker med henne, leker me henne och låter henne få vara med att bestämma vad vi ska göra, likaså med mat. Men inget vi gör duger. Hon fick massor av julklappar som hon tacksamt leker med, men ändå när vi kommer till affären vill hon ha mer. Jag börjar tröttna på att alltid tjata och jag har försökt ett tag att var väldigt snäll mot henne, men det hjälper ju inte heller. Att bli arg verkar inte heller funka... någon som kan ge lite tips och råd hur man handskas med en extremt trotsig 4 åring!?

• Svar på tråden Trotsig 4 åring!!!
  • Kitten

Har samma problem med min 4 åring, han är ena stunden jätte gullig andra stunden som ett monster, gnäller och tjatar när vi är i affären och fr han inte som han vill så lägger han sig på golvet och gapar och skriker. eller ännu värre drämmer till mig med handen, och han är stark, så det gör ju ont. det måste vara något speciellt med 4 åringar, så viljestarka men kan inte riktigt förstå att det finns gränser!

• claris

Min tjej är snart 3,5 år och jag känner så väl igen det där från henne. Det är som hon byter skepnad..vart tog min lilla gulliga tjej vägen tänker man då. Vår tjej har visserligen alltid varit aktiv och viljestark ;) hmm..inte alltid kul.