• Dalarna24

Trotsig 4 åring!!!

HJÄLP!! Min 4 åring håller på att ta knäcken på mig. Hon har blivit som ett monster! Bara pip och gnäll hela tiden, vägrar lyssna, gör definitivt inte som vi säger och är väldigt egoistisk. Jag vet att jag har skämt bort henne ganska mycket med både saker och att hon har fått bestämma mycket. Men jag tycker inte att det har varit till överdrift. Nu försöker jag och min sambo att vara bestämda men det är väldigt svårt då man inte orkar tjafsa och vi har en hel del att göra än att bråka med henne. Jag pluggar och måste vissa dagar sitta även på kvällarna men hon vägrar låta mig vara ifred.
    Kan det vara att hon vill ha uppmärksamhet?? Ja visst, men jag ger henne väldigt mycket tid också. Vi hittar på saker med henne, leker me henne och låter henne få vara med att bestämma vad vi ska göra, likaså med mat. Men inget vi gör duger. Hon fick massor av julklappar som hon tacksamt leker med, men ändå när vi kommer till affären vill hon ha mer. Jag börjar tröttna på att alltid tjata och jag har försökt ett tag att var väldigt snäll mot henne, men det hjälper ju inte heller. Att bli arg verkar inte heller funka... någon som kan ge lite tips och råd hur man handskas med en extremt trotsig 4 åring!?

• Svar på tråden Trotsig 4 åring!!!
  • Kitten

Har samma problem med min 4 åring, han är ena stunden jätte gullig andra stunden som ett monster, gnäller och tjatar när vi är i affären och fr han inte som han vill så lägger han sig på golvet och gapar och skriker. eller ännu värre drämmer till mig med handen, och han är stark, så det gör ju ont. det måste vara något speciellt med 4 åringar, så viljestarka men kan inte riktigt förstå att det finns gränser!

• claris

Min tjej är snart 3,5 år och jag känner så väl igen det där från henne. Det är som hon byter skepnad..vart tog min lilla gulliga tjej vägen tänker man då. Vår tjej har visserligen alltid varit aktiv och viljestark ;) hmm..inte alltid kul.

Men vår dagmamma sa att det är så mkt som händer för barnen i deras utveckling så det orkar/hinner inte riktigt med alla gånger. Det är jobbigt för dem med alla intryck osv.
    Vår tjej har dessutom blivit storasyster vilket jag tror är en bidragande orsak också. Det är himla svårt när man är mitt uppe i det! En kompis till mig sa att det är konflikter som leder till utveckling! Kan vara en tröst när allt känns sååå jobbigt!

• fruis

Intressant. Min fyraåring är också otroligt tjurig och egoistisk just nu och retar gallfeber på mig flera gånger om dagen. Inte så mycket tips tyvärr annat än att försöka att inte bli arg själv utan se det som en utmaning att behålla lugnet.

• Dalarna24

Ja det är inte lätt och jag antar att det har med åldern att göra.. men jag önskar att det går över snart.. för det är fruktansvärt jobbigt just nu. Speciellt när man själv har mycket i huvudet och inte alltid mår perfekt. Men jag har tur som har en så bra sambo som behåller lugnet! Tyvärr är han inte hemma jämt och kan vara där...

• Leo och Noels mamma

Tyvärr är nog detta ett typiskt 4-års beteende.
    Leo har varit en ängel sen han föddes. Sovit hela nätterna sen nyfödd, accepterat allt. Enda gången han gråtit är när han varit hungrig eller bajsat på sig. Kort sagt han har alltid varit superlugn och snäll.

Sista veckorna är han förbytt (fyller 4 år, 1 feb). Han säger emot allt, gnäller och ska konstant ha uppmärksamhet. En helt annan unge med andra ord. Vi försöker prata och förklara för honom att vi inte accepterar det här beteendet. Och vissa dagar tar han det, men han har alltid varit lillgammal och väldigt duktig på att förstå saker man förklarar för honom.

Till vår fördel (eller vad jag nu ska säga) så har vi uppfostrat honom konsekvent och med ganska tydliga regler. Det känns skönt nu men det har också varit enkelt för oss då han varit så lugn och snäll..

Vissa dagar är bättre andra sämre.. det är nog tyvärr bara att bita ihop och kämpa på.

Dalarna24 skrev 2008-01-06 21:15:06 följande:
    HJÄLP!! Min 4 åring håller på att ta knäcken på mig. Hon har blivit som ett monster! Bara pip och gnäll hela tiden, vägrar lyssna, gör definitivt inte som vi säger och är väldigt egoistisk. Jag vet att jag har skämt bort henne ganska mycket med både saker och att hon har fått bestämma mycket. Men jag tycker inte att det har varit till överdrift. Nu försöker jag och min sambo att vara bestämda men det är väldigt svårt då man inte orkar tjafsa och vi har en hel del att göra än att bråka med henne. Jag pluggar och måste vissa dagar sitta även på kvällarna men hon vägrar låta mig vara ifred. Kan det vara att hon vill ha uppmärksamhet?? Ja visst, men jag ger henne väldigt mycket tid också. Vi hittar på saker med henne, leker me henne och låter henne få vara med att bestämma vad vi ska göra, likaså med mat. Men inget vi gör duger. Hon fick massor av julklappar som hon tacksamt leker med, men ändå när vi kommer till affären vill hon ha mer. Jag börjar tröttna på att alltid tjata och jag har försökt ett tag att var väldigt snäll mot henne, men det hjälper ju inte heller. Att bli arg verkar inte heller funka... någon som kan ge lite tips och råd hur man handskas med en extremt trotsig 4 åring!?
  • NicoFina

Ja samma här!
    Har en ssså trotsig 4 åring som tycker att hon bestämmer hemma om ALLT.
    Vi brukar fråga henne vem som bestämmer och då har hon börjat bli så trotsig att hon säger att det är hon som gör det.

Sedan är jag så less på allt "hotande"
    "om du inte äter upp maten så blir det inget lördagsgodis"
    "om du inte städar ditt rum så får du vara kvar i ditt rum"

Har ni några bra tips?

• sagabok

vad härligt att höra att man inte är ensam, för det tror man ju faktiskt ibland när det är riktigt j....t.
    Har en tjej som fyller 4år i feb och har varit den goaste och förståndigaste ända tills nu, det är ju en smärre chock. Frågan är bara hur länge detta håller i sig??
    Styrke-kramar till alla med samma problem!

• EmilOLucas

Jag har en pojk som blir 4 år nu den 6 mars.
    Jag håller nog på att bli knäpp vissa stunder. När han inte har något att göra så går han omkring och drar i mig eller "förföljer" mig vad jag än gör eller så går han efter och gnäller eller upprepar samma sak hela tiden, tex att han vill ha smörgås, vill ha smörgås, vill ha smörgås osv....

Ena dagen kan han faktiskt lyssna riktigt bra men vissa dagar, som den här tex så har han inga öron verkar det som. Han är lite på förstörarhumör också, att ha sönder leksaker av "misstag" sen säger han att det är spökena som gjort det.

Han har alltid vart extra krävande och vi har fått kämpa med att vara konsekventa, men trots att vi är konsekventa så utnyttjar han visa situationer ändå, tex när jag matar lilleman på 4 månader, så måste han bara komma in och störa genom att slänga upp dörren och springa iväg eller komma in och väsnas och hoppa i sängen. Lilleman som försöker somna vaknar ju självklart till och gallskriker, så är karusellen igång. Eller så kastar stora pojken saker på oss om han inte får som han vill.

Ja detta har hållt på som värst nu till o från i 1 år. Vissa saker har lugnat sig eller försvunnit helt medans andra saker är nya och ännu jobbigare för oss som föräldrar....

Skönt att veta att man inte är ensam med att ha ett trotsigt barn som går en på nerverna ibland

Det enda tips jag kan ge utifrån mitt håll är att inte stressa upp sig själv, för det märker barnen.

• Thez

Vad skönt att läsa om andras 4 åringar!

Min dotter (4 år i mars) är oxå hopplös, blir så irriterad ibland. Hon e oxå jätegnällig o tjurig, säger imot mig, säger jag en sak så skriker hon nej tillbaks. Jag har märkt att skrika funkar inte, inte heller vara arg o hota med att ta hennes saker mm.
    Nu gör jag så att om hon inte lyder så sätter jag mig ner i hennes höjd, säger bestämt att gör du så igen(tex slår lillebror) så får su ställa dig i stygghörnan, gör hon saken 1 gång till så ställer jag henne där tills hon lugnat sig. Funkar ok! Jag har tittat lite på supernanny, försöker få tips därifrån, för jag orkar inte med hennes humör.

Men detta gnäll och tjuriga sitter iallafall kvar, vet inte alls hur man kan får bort det!

• Millis Millis

Hej hej!

Här har ni en till som gärna tar emot tips om hur man beter sig med en helvild 4,5-åring.

Min tjej har den senaste tiden varit väldigt krävande -hon blir arg för allting, skriker och gapar, allt man gör är fel osv. Bi har inte haft någon sådan här period med henne tidigare och det är svårt attt veta hur man ska bete sig.

Jag är dessutom höggravid just nu och det gör att min ork och mitt tålamod inte är det bästa. Förmodligen är min graviditet en stor bodragande orsak till hennes beteende -mamma är ju ständigt trött och det kan nog vara svårt för henne att förstå hur allt ska bli när det kommer en till.

Jag försöker verkligen att vara tålmodig och pedagogisk, men ibland blir det omöjligt.

Är det någon som kan ge några tips på "metoder" som fungerar?

Må så gott och styrkekramar till er alla!

/Millis

• familjemamma

Usch ja verkar som detta är vanligt :(
    Vi har en 4 årig pojke som kan vara super go & helt underbar :)
    Men ibland undrar man om han har en störning eller något ?
    Han är trotsig, lyssnar inte, vill gärna bestämma, slås när han inte får som han vill :('
    Han lyder oftast borta när vi föräldrar  inte är där.
    Hur ska man fixa detta ?

Känns som det varat läääääänge nu.

Såklart är det jobbigt för honom när vi fick lillebror som nu är 8 månader, men han älskar sin lillebror & är hur snäll som helst mot honom.

• Vintermånen

vad skönt att höra att vi inte är ensamma! Vår 4åring är sååå jobbig. Egentligen en jättegullig kille men han är som förbytt! Vi håller på att bli tokiga och det känns som att det enda vi gör är att tjata.

Vi har också provat olika strategier men inget funkar.

Just nu är min man bortrest så det är extra jobbigt... har en bebis på 9 månader också.

Hmm, försöker komma på några tips, men jag har INGA! Förutom kanske då att man inte ska döma sig själv för hårt. Jag kan få dåligt samvete när jag tappat tålamodet och skrikit åt honom. Men så har jag pratat med andra föräldrar... och alla tappar tålamodet ibland.

Svar på tråden Trotsig 4 åring!!!