• Lilaa

köttfärs recept önskar

Jag är så trött på vanliga köttfärsrätter som jag brukar göra som lasange,köttfärssås, köttbullar, chili corn carne, moussaka. Vill ha recept på goda enkla köttfärsrätter.

• Svar på tråden köttfärs recept önskar
  • Dino78

Stek färs med lök (och champinjoner om man vill). Blanda grädde, buljongtärning, curry och chilisås i en skål. lägg färsen i en ugnsform, häll på grädden, in i ugnen. Servera med ris och sallad.

Stek färs med lök, häll i OKOKT ris, krydda med curry, häll sen på 4-5 dl grönsaksbuljong, på med lock och låt koka. När det är lite kvar av koktiden häller man i majs och ärtor och sen röd paprika i bitar. Enkel risotto. OBS. Se till att det inte kokar torrt, man kanske måste ha lite mer vatten!
    man kan även krydda med lite svartpeppar och salt.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Blanda färsen med citronpeppar, sambal oelek, lite creme graiche (några matskedar bara) och ett ägg. Forma biffar och stek. Resten av creme fraichen spar man och gör sås på:
    3 dl buljong med gurkmeja och curry och sen i med fraichen och lite mjöl. Supergod currysås. Serveras med ris.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Blanda färs med soja, finhackad purjo och ett ägg. Krydda med svartpeppar. Ta paprikor och dela på mitten och fyll dom med köttfärs. Stek dom (går åt mycket smör och tar sin lilla tid, vänd ofta så det inte blir bränd paprika)
    Servera med ris och sallad.

Ja, det är detta jag gör med köttfärs. Pizza brukar jag göra med.

DIF i själ och hjärta
  • Sodaspring

Köttfärssoppa?

500 gr köttfärs

800 gr potatis

1 palsternacka

1 Morot

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 Röd paprika

1 burk krossade/passerade tomater

1 buljongtärning

5 dl vatten (ev mer vatten, det skall täcka allt)

salt

peppar

1/2 dl grädde

Bryn köttfärs och lök

skala och skiva potatisen, palsternackan och moroten.

Skiva paprikan

Blanda allt utom grädden i en stor kastrull och låt koka till potatisen är mjuk.

Tillsätt grädde och koka upp igen.

Servera med vitlöksbaguette.

• Sodaspring

Gillar ni köttfärslimpa?

Om du köper en påse med fransk löksoppa så finns det ett bra recept på den förpackningen. Jättegod

• Vombell

Det här receptet fick jag av en annan här på FL och jag har gjort den flera gånger. Väldigt krämig och god. Barnen älskar den!

Potatis & köttfärsgratäng
    500 g köttfärss
    10 potatisar
    2 dl creme fraiche
    100 g riven ost
    5 dl grädde
    1 stor gul lök
    lite tomatpuré
    salt
    peppar
    3 vitlöksklyftor
    Stek köttfärssen, stek sedan med löken. Salta och peppra, blanda i cremé fraiche och vitlöken. Skala och skiva potatisen. Lägg lite av potatisen i en form, och sen köttfärssröran. Varva så. Häll över grädden och sist den rivna osten.

Grädda i 45 minuter, 22g Grader.

• korven72

biffar

blanda färsen med fetaosttärningar, soltorkade tomater och oliver

gör bullar som du trycker ut på en plåt med bakplåtspapper på

in i ugn ca 200 grader tills de är gyllenbruna.

Servera med ris/klyftpotatis, sallad och tzatsiki

• Lilaa
    Dino78 skrev 2008-01-06 22:06:13 följande:
    Stek färs med lök (och champinjoner om man vill). Blanda grädde, buljongtärning, curry och chilisås i en skål. lägg färsen i en ugnsform, häll på grädden, in i ugnen. Servera med ris och sallad.Stek färs med lök, häll i OKOKT ris, krydda med curry, häll sen på 4-5 dl grönsaksbuljong, på med lock och låt koka. När det är lite kvar av koktiden häller man i majs och ärtor och sen röd paprika i bitar. Enkel risotto. OBS. Se till att det inte kokar torrt, man kanske måste ha lite mer vatten!man kan även krydda med lite svartpeppar och salt.
    Bra recept jag ska prova den där risotton imorron tror jag
  • Lilaa
    Vombell skrev 2008-01-06 22:11:40 följande:
    Det här receptet fick jag av en annan här på FL och jag har gjort den flera gånger. Väldigt krämig och god. Barnen älskar den!Potatis & köttfärsgratäng500 g köttfärss10 potatisar2 dl creme fraiche100 g riven ost5 dl grädde1 stor gul löklite tomatpurésaltpeppar3 vitlöksklyftorStek köttfärssen, stek sedan med löken. Salta och peppra, blanda i cremé fraiche och vitlöken. Skala och skiva potatisen. Lägg lite av potatisen i en form, och sen köttfärssröran. Varva så. Häll över grädden och sist den rivna osten.Grädda i 45 minuter, 22g Grader.
    det här lät gott.Älskar gratänger
  • Vombell

MM den ÄR verkligen god Det stod faktiskt 22 grader i originalreceptet men jag tror att hon menade 220-225 grader

• mamma G
    Vombell skrev 2008-01-06 22:25:03 följande:
    MM den ÄR verkligen god Det stod faktiskt 22 grader i originalreceptet men jag tror att hon menade 220-225 grader
    Provade detta till middagen idag, supergott var det!!! Kommer att lagas fler gånger här!
  • Vombell
    Gojji skrev 2008-01-07 23:09:09 följande:
    Provade detta till middagen idag, supergott var det!!! Kommer att lagas fler gånger här!
    Kul!! Det var ju en riktig hit här med som lagats fler gånger
  • Sodaspring

Ang potatis- och köttfärsgratängen...

Gjorde den jag med och alla tyckte om den. Min syster bad om receptet efteråt.

Rekommenderas varmt

Svar på tråden köttfärs recept önskar