• yngling

Mat man blir pigg av?

Känner mig trött dag ut och dag in. Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover.

Skulle behöva tips på mat som gör en pigg? Eller i alla fall enkla snabba recept som både är goda och (hyffsat) nyttiga.

För tillfället orkar jag knappt gå på promenad, för direkt jag kommer in slocknar jag i soffan.

Är så less på detta. Vad att göra?

• Svar på tråden Mat man blir pigg av?
  • yngling

*puffar*

Kanske finns någon tråd eller nåt med en massa recept? Ingen som vet? =)

• LMH33

Min bror hävdar att äpplen höjer serotonin-nivåerna och gör en glad. Jag tycker nog också att jag känner mig piggare om jag äter äpplen, men det kan ju vara allt fruktsocker. Kan aldrig skada att försöka.
    Men är du trött jämt så tycker jag också att du borde kolla järnvärdet. Lycka till!

• Chis75 Flo01

Jag tycker också att du ska kolla järnvärdet och kanske också se om du behöver boostas med b12-vitamin. Om du är så trött kan det vara idé att kolla med vårdcentralen om de kan hitta en orsak, det kan ju vara vad som helst. Är du överviktig? Underviktig? Vad äter du normalt en dag? Mycket grönsaker osv? Eller bara kött och potatis? Jobbar du, eller är du sysslolös på dagarna? Sånt kan ju suga musten ur en. Är du deprimerad? Dricker du? Röker du? Du kanske rör på dej alldeles för lite? Osv. Jag menar inte att du ska svara på frågorna utan bara att det finns tusen orsaker till att du är trött. Du kanske behöver lite extra ljus, köp en ordentlig lampa eller lägg dej i solariet en kvart för ljusets skull, inte för att bli brun. Lycka till.

• tulipanrosen

Föregående svarade ju helt fullt allt vad jag kan tänka, men du kan oxå tänka på att man känner sig tung och trött när man äter för mycket!, blir för mätt. Och äter för fett. Satsa på fräsch mat, sallad och pasta, skinka och kyckling. Lägg ner pizza och för mycket kött. Drick vatten till maten.Sallad med lite russin i är ju pigggivare med.

• cora

Prova aloe vera som näringstillskott. Renar mage och tarm och gör att du kan ta till vara på den näring du äter under dagen.

• yngling

Tack för alla svar! Har tänkt fara på vårdcentralen imorgon och höra. Mår bra i övrigt, men det är ju jobbigt att aldrig känna sig pigg.

Hoppas de kan ge mig svar på mina frågor! =)

• Mrs  You

Egentligen ska "all" mat göra en pigg så länge den äts i rätt/lagoma mängder... och då menar jag givetvis nyttig mat som grönsker,frukt,kött,kyckling mm

Mat ska inte TA energi,mat ska GE energi!!

Prova att dricka mer vatten (2 liter per dag)
    Drick inte kaffe i samband med att du ätit järn rik mat och börja helst dagen med en stadig frukost så du har en bra grund...
    Bstäm dig för en viss tid per dag som du ägnar dig åt att röra på dig... 30 min promenad i dags ljus gör susen!
    Jag är ingen expert men det är garanterat något som alla mår bättre av..

• Dame72

Dra ner på sockret och vitt mjöl till att börja med.
    Om du nu äter mkt sån mat/godis/kakor. Du höjer ditt blodsocker och sen dimper det i backen vilket leder till att du blir trött och orkeslös.
    Regelbundna tider, mkt frukt (men inte för mkt innehåller fruktsocker) och grönt, mkt vatten. Rör på dig!

Lycka till!

• yngling

På VC gick det bra, hade bra blodvärde (ska vara över 115, mitt var 139). Allt de sa var att det var normalt att vara såhär trött, hon jag pratade med sa att det borde gå över om nån vecka, så jag hoppas på det!

Har dock börja äta mer frukt som mellanmål samt även dricka mer vatten och nu orkar jag då hålla igång på dagarna i varje fall.

Så nu ska jag definitivt gå in ännu mer för att äta nyttigt! =)

Mest troligt var det nog bara en extremt tung vecka.

Svar på tråden Mat man blir pigg av?