• hildaledsen

Receptfritt öronskabb?!

Är det någon som vet om det finns något receptfritt medel mot öronskabb hos katter?!

Min minsta katt hade öronskabb då han var hos veterinären så han fick ett preparat insprutat i öronen av veterinären, samt att jag fick med preparat i engångsspruta att använda på mina andra två katter. Jag vet inte vad det var för preparat eftersom jag var lite halvförvirrad då (sjuk katt)

Nu verkar det som att min ena katt har öronskabb igen. Han kliar, skakar öronen och har svart "belägning". Så jag undrar om någon vet om det finns något preparat man kan köpa UTAN veterinärbesök.. Min katt blir så himla stressad av att åka transportbur och bil och.. så, om han kunde slippa det då ja ändå vet vad som orskat hans besvär...

TACKSAM för tips/svar!!!

Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
  • Svar på tråden Receptfritt öronskabb?!
  • Barbabok

Spot On tror jag det heter som används på den kattförening jag jobbade på förut. Det är receptfritt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • hildaledsen

Tackar för tipset! De finns alltså på Apoteket?

• Rottis77
    wero73 skrev 2008-01-07 00:08:06 följande:
    Hela namnet, Frontline Spot On
    Det är inte registrerat för öronskabb, men visa använder det och då ska man INTE droppa ner det i öronen utan sätta en droppe vid varje öra och resten i nacken.

Jag hade själv gått till vet, det kan ju vara en öroninflammation eller nåt annat.
  • Barbabok

Vad kort jag skriver, sorry. Det är en förp. med tre engångspipetter iaf. Jag var och lämnade en sån till kattföreningen i "julklapp", kostade strax under 200 om jag inte minns fel.

• Barbabok

Ja precis som rottis säger, inte i örat! Det står på förpackningen precis hur man ska göra.

• Rottis77
    wero73 skrev 2008-01-07 00:17:48 följande:
    Ja precis som rottis säger, inte i örat! Det står på förpackningen precis hur man ska göra.
    Men det står inte på förpackningen att det är till för öronskabb!
  • hildaledsen

Rottis: han har samma symtom som förra gången.. så det är anledningen att jag ville låta honom slippa ut  fara igen.

Det preparat jag fick med av veterinären skulle iaf IN i örat..

Svar på tråden Receptfritt öronskabb?!