Ringsjal fungerar bara för kortbärande, eftersom den belastar bara ena axeln. Med en vävd eller elastisk långsjal (alltså inte typ bärabarn-sjal), en meitai eller en ergonomisk sele fördelas tyngden över hela överkroppen och tas ner på höfterna.
Jag rekommenderar inte en trikå (alltså elastisk) sjal om du vill kunna bära din 2,5-åring mer än väldigt korta stunder. Även om det går att bära större barn i dem känns det svajigt och blir lite för tungt. Däremot är de ideliska till nyfödingar, de är enkla att lära sig knyta och man kan ha kvar knytningen och sätta i och ta ur barnet flera gånger utan att knyta om.
Vävda sjalar ger betydligt mycket mer stadga och avlastar mycket bra. En välknuten vävd långsjal tycker jag är det som avlastar allra bäst. Dock är de lite knepigare att lära sig knyta - inte svårt och absolut inte omöjligt, men man måste vara beredd att öva några gånger innan man får till det perfekt. Enklast är om man lär sig irl av någon van sjalare.
Större barn bärs enklast på ryggen tycker jag, när jag har min 89 cm långa tös på magen är hon ganska i vägen om man säger så, däremot så är det mysigt för gos såklart.*s*
Ergonomiska selar kan man bära i från början meden såkallad infant insert, i min beco-sele kunde jag bära lilleman även utan sådan från det att han var knappt två månader. Bäst är att få prova irl, tycker jag, de tär en smaksak vad man gillar bäst men ergo, beco och patapum är vanliga märken.
Meitai är något jag tror skulle kunna passa er om du tror att det blir krångligt att knyta sjal men då lillbebis är för liten för ergonomisk sele.