• HannahC

Hjälp ang bärsjal!

Hej!
    Funderar på att köpa en bärsjal till min nyfödda, som även min 2,5 åring kan sitta i. (Inte samtidigt). Köpte en bärsele till min stora när hon kom men den var inte populär vare sig av mig eller henne. Jag är helt ny inom detta och insåg nu vilken djungel det är. Vill veta om modeller, priser allt. Och tips i största allmänhet. Tittade på ringsjal, tyckte den såg enklast ut, är den det? Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hjälp ang bärsjal!
  • sarama

Köp en trikåsjal t.ex. Tricot Slen. Jag är supernöjd och min lilla sötnos älskar den :)

• HannahC

Jag kikade på trikåsjal, men är de inte svåra att knyta?

• sarama

Nej, det är lätt att knyta. Det bästa är om du känner någon som har sjal och kan visa dig. Att bara läsa instruktionerna kan vara lite knepigt. Såg inte att du skulle ha den till ditt äldre barn också.. en trikåsjal kan de ha tills de väger 18 kg.

• HannahC

Ja ok. Jag är ju helt ny på detta så jag vet inget. Kanske skulle börja med en trikåsjal och se om jag trivs med det? Har ingen i min närhet som bär sjal, så jag har ingen att fråga. Tycker ringsjalarna är så fina, men det blir kanske jobbigt i längden. Kanske kan köpa en sådan lite längre fram om jag trivs med trikå sjalen. Vilket märke är bäst/finast? Då menar jag alla sjalar överlag.

• ElinMaria

Fast det är nog väldigt få som bär ett barn som väger 18 kilo i trikåsjal någon längre stund. Min dotter väger väl ungefär 7,5 kg och jag tycker hon börjar vara för tung för trikåsjal. Ska man ha en sjal som även passar en 2,5 åring är nog en vävd sjal ett bättre alternativ, men trikåsjal är supermysigt till en nyfödd.

sarama skrev 2008-01-07 09:37:57 följande:
    Nej, det är lätt att knyta. Det bästa är om du känner någon som har sjal och kan visa dig. Att bara läsa instruktionerna kan vara lite knepigt. Såg inte att du skulle ha den till ditt äldre barn också.. en trikåsjal kan de ha tills de väger 18 kg.
  • vovvemor

Ringsjal fungerar bara för kortbärande, eftersom den belastar bara ena axeln. Med en vävd eller elastisk långsjal (alltså inte typ bärabarn-sjal), en meitai eller en ergonomisk sele fördelas tyngden över hela överkroppen och tas ner på höfterna.

Jag rekommenderar inte en trikå (alltså elastisk) sjal om du vill kunna bära din 2,5-åring mer än väldigt korta stunder. Även om det går att bära större barn i dem känns det svajigt och blir lite för tungt. Däremot är de ideliska till nyfödingar, de är enkla att lära sig knyta och man kan ha kvar knytningen och sätta i och ta ur barnet flera gånger utan att knyta om.

Vävda sjalar ger betydligt mycket mer stadga och avlastar mycket bra. En välknuten vävd långsjal tycker jag är det som avlastar allra bäst. Dock är de lite knepigare att lära sig knyta - inte svårt och absolut inte omöjligt, men man måste vara beredd att öva några gånger innan man får till det perfekt. Enklast är om man lär sig irl av någon van sjalare.

Större barn bärs enklast på ryggen tycker jag, när jag har min 89 cm långa tös på magen är hon ganska i vägen om man säger så, däremot så är det mysigt för gos såklart.*s*

Ergonomiska selar kan man bära i från början meden såkallad infant insert, i min beco-sele kunde jag bära lilleman även utan sådan från det att han var knappt två månader. Bäst är att få prova irl, tycker jag, de tär en smaksak vad man gillar bäst men ergo, beco och patapum är vanliga märken.

Meitai är något jag tror skulle kunna passa er om du tror att det blir krångligt att knyta sjal men då lillbebis är för liten för ergonomisk sele.

*****Daga-bus 050912 och Einar-lus 070516*****
  • calcaneus

Jag gillar också trikåsjal (sino)till min 2 månaders. Köpte den för att prova men tänker mig att övergå till vävd sjal ganska fort bara för att de är så snygga. Jag tyckte att det går bra att knyta efter instruktionen, bara ta det lungt, gärna framför en spegel, och tänk på att sjalen skall sitta ganska tajt.

• sami

ringsjal= kortare stunder lätt att ha med iväskan, bilen
    trikåsjal= bra till små barn från födsel upp till ca 8-12 kg beror på fabrikat och man bär ett litet barn länge.
    lång vävd sjal= från födsel upp till så länge man orkar bära och barnet vill man kan bära långa stunder
    Mei Tai= från födsel (men med annan knytning och ev inlägg tex en hannduk eller något upp till ca 2-3 år eller så länge man orkar bära. man kan bära långa stunder

Så det är med sjalar som med andra saker man har dem för lite olika saker... ska man bära länge, liten stund, ut och in i bilen...och givetvis så ska det väl matcha med kläderna??? hehe det finns de som har uppemot 100 sjalar... så man kan bli lite tokig ;0)

Svar på tråden Hjälp ang bärsjal!