• Que Sera Sera

Rotfrukter - vilka, vad, hur?

Jag ar helt nollad nar det galler rotfrukter men vill nu ta in det mer i matlagningen.
    Soker darfor lite tips pa vilka rotfrukter som har vilken smak (mild, mellan, stark) samt hur dom skall tillagas. Kanske flera rotfrukter passar bra ihop - vilka tex?

Jag vet att det ar en lojlig fraga for manga och med er hjalp kanske den blir det for mej ocksa nagon dag.

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Rotfrukter - vilka, vad, hur?
  • frulan

Min favorit är att slänga in potatis, morötter och palsternacka i ugnen

Skär i tuggvänliga bitar/eller stava och häll över olivolja samt havssalt.

När det börjar bli färdigt så lägger vi på laxfilé (med olivolja och havssalt/andra kryddor) på det hela och sen får det bli färdigt tillsammans.

ÄLSKAR DET!
    Nu när jag är gravid är jag lite sur över att jag inte tycker att morot och palsternacka i ugn är gott, det smakar bara parfym. Hoppas att det går över sen

• frulan

Potatis - mild
    Morot - mellan
    Palsternacka - stark

Tror jag i alla fall

Det finns få frågor som är löjliga

• LillaFlingan

jag skulle inte vilja påstå att palsternacka är särskilt starkt, kanske som rå dock, men inte som kokt eller stekt eller ugnsstekt heller för den delen.

jag brukar använda mig av de rotfrukter som man har i köttsoppa: morötter,palsternacka och.. öh..det kan vara kålrot..
    blir en urhärlig blandning i ugnen med potatis.. eller i köttgryta.. eller köttsoppa.. eller i vad som helst egentligen..
    även som gratäng.. =)

• frulan

LillaFlingan
    Nä, den kanske inte är så stark Jag har fortfarande minnet av den starka parfymsmaken, kanske påverkas av det

• Tinkerbelle

Rotselleri är också oslagbart i grytor och ugnsbakad. Kombinera med potatis, morötter, palsternacka och ev kålrot. Rotsellerin är lite starkare i smak än de andra. Ett tipps på ugnsbakning är att du tärnar allt ganska grovt, slunga det i lite olivolja. Peppra, salta och ha på lite timjan och rosmarin.Sen in i ugnen på 225 grader i kanske 35-60 min? Har ingen koll på tiden och det beror på hur grovt du tärnat  Tar det när det börjar bli klart. Ta ut det och ringla över honung och stö ev över lite getost. SÄtt in det någon minut igen. Kanongott till det mesta.

Även kålrabbi, som är mild i smaken, är jättegott. Föredrar den stekt eller ugnsbakad.

♥♥♥♥ En liten flicka i magen!!! Gravid i v. 36!!! ♥♥♥♥
  • Pshevil

Gjorde gratäng på jordärtskocka häromdagen, det var supergott! Den är lite söt i smaken.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
Svar på tråden Rotfrukter - vilka, vad, hur?