• Tina83

HUR fäster man tyg på väggen snyggt..?

jag ska sätta upp en rätt stor bit tyg på väggen bakom soffan. tror det blir ändå från taket. bredden är 1.50.

HUR gör man enklast? det får inte stå ut nåt, utan måste vara nära väggen.
    vill ha tips på enkla lösningar, och noggrann beskrivning, jag fattar inte annars

tyget jag ska ha är " IKEA Stockholm Blad" i svart/ vitt. tycker det e skitsnyggt!

SUPERTACK till sig som orkar svara!

• Svar på tråden HUR fäster man tyg på väggen snyggt..?
  • pedersen 75

Jag har satt fast tyget på en smal bräda och skruvat upp den på väggen.
    Vik tyget runt brädan och häfta fast det på baksidan.

Billig och enkel lösning

Annars kan man sätta en gardinstång, vajer mm

• AnneSophie

Ett enkel sätt är att använda en tunnare rundstav och två krokar. Sy en kanal överst i tyget (helst en längst ner också för stora tyg kan behöva en tyngd nedtill också) och trä på rundstaven. Rundstaven måste dock vara ett par 3 cm längre än tyget på vardera sida så att du har något att hänga på. Fäst krokarna i väggen och häng rundstaven på dessa.

Finns säkert många fiffiga sätt men detta är väldigt enkelt.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Tina83

pedersen 75 skrev 2008-01-07 09:46:05 följande:

Jag har satt fast tyget på en smal bräda och skruvat upp den på väggen.Vik tyget runt brädan och häfta fast det på baksidan.Billig och enkel lösningAnnars kan man sätta en gardinstång, vajer mm
    Hmm..bra ide! men syns inte skruvarna då?

förresten, ursäkta frågan, men vad heter din svärmor? fick för mig att du kanske är min kusins sambo eller fru..!
  • Tina83
    AnneSophie skrev 2008-01-07 09:47:44 följande:
    Ett enkel sätt är att använda en tunnare rundstav och två krokar. Sy en kanal överst i tyget (helst en längst ner också för stora tyg kan behöva en tyngd nedtill också) och trä på rundstaven. Rundstaven måste dock vara ett par 3 cm längre än tyget på vardera sida så att du har något att hänga på. Fäst krokarna i väggen och häng rundstaven på dessa.Finns säkert många fiffiga sätt men detta är väldigt enkelt.
    det lät enkelt! borrar man först ett hål o sen skruvar in kroken?

kan man köpa såna på IKEA? eller på vanlig syaffär tro? rundstavar, var finns dem..?
  • AnneSophie
    Tina83 skrev 2008-01-07 09:54:45 följande:
    det lät enkelt! borrar man först ett hål o sen skruvar in kroken? kan man köpa såna på IKEA? eller på vanlig syaffär tro? rundstavar, var finns dem..?
    Ja, det brukar vara bra att förborra lite så att man får ett snyygt hål och kroken hamnar rakt. Rundstav kan du ju köpa på ett byggvaruhus tex. Du kan tom be dom såga den i rätt längd åt dig, dvs tygets bredd plus några cm på vardera sida.
    Annars kan du ju köpa en annan typ av gardinstång, finns ju "rundstav" fast i metall på tex IKEA (säkert också på andra ställen där man säljer gardiner).
    Det viktiga är bara att rundstaven passar in i krokarnas öglor.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • pedersen 75
    Svar på #3
    Tyget täcker skruvarna..

Bara att dra det åtsidan medans man sätter upp listen.

Kan säga direkt att jag inte är det..

Min släkt finns i Danmark och min sambos finns i Norrland
  • Tina83

pedersen 75 skrev 2008-01-07 10:13:14 följande:

Svar på #3Tyget täcker skruvarna..Bara att dra det åtsidan medans man sätter upp listen.Kan säga direkt att jag inte är det..Min släkt finns i Danmark och min sambos finns i Norrland
    dum fråga, men hur får man tag i en sån där list..?
  • pedersen 75

På en bygghandel... Gör den lika bred som tyget

• pedersen 75
    Svar på #8
    Fel av mig..Det heter inte bred...

Gör den lika lång som tyget..

Räcker att den är ca 5 cm bred...

Borra hålen för skruvarna innan du monterar tyget..

Jag har satt mina hål ca 10 cm från kanten.
  • Schnauser

Jag har täckt en vägg i en mathörna med ett snyggt tyg - från taket. Bad farsan att tillverka en ganska tunn list - den blev vitmålad för att smälta bättre in med taket (man kan ju ta upp en förg från tyget också). På baksidan fasade han ut tre hål och satte dit metallbrickor med hål (Form av "nyckelhål") för skruvar. Vi satte dit tre skruvar i väggen - nitade tyget på baksidan av listen (man får göra hål i tyget för skruvarna). Sedan sätter man på hela härligheten och sjuter listen lite sidledes i rätt läge. Klart! Ja, just det ja - sydde en kanal nertill på tyget för att ha en stabiliserande tunn list i.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Schnauser

Jösses! färg och skjuter heter det ju.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Solglimtar

Jag har spikat upp tyget direkt på väggen, med små små spik (å tyget var väldigt mönstrat så de syns knappt!) och i ett annat rum har jag spänt upp tyget på canvas (dukpanå) som jag sedan hängt upp.

• Joonas

Jag gjorde just detta på dotterns rum igår!

Tog helts sonika häftpistolen och häftade fast det längst upp under taket. Gick jättebra! Häftade även nere vid golvet och klippte och vek till så att elluttaget kom fram. Häftade runt även där.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Tina83

jag gjorde två tavlor istället, men problemet är att materialet är sånt där som man har till anslagstavlor, så jag får inte upp skiten på väggen!

materialet är så poröst att spikar o så går att dra ut för hand. jag satte i två små spikar och ett snöre, för att hänga upp på en skruv, men spiken ramlade av...

nån som har tips på hur jag ska lösa detta? orkar inte stå hela dan imorgon med detta, vill bara få upp dem!
    har hållit på ett par timmar nu..

Svar på tråden HUR fäster man tyg på väggen snyggt..?