det är samma taxa hos dagmamma som dagis om det är inom kommunen. att vara hos dagmamma innebär i de flesta fall mer utedrift, mindre grupper,hemmalagad mat, i många fall möjlighet att umgås med djur, lugnare stämning och lite av en familjerelation.
oftast så är det flertalet dagmammor som samarbetar dvs om en dagmamma blir sjuk så får barnet vistas hos den andra dagmaman.
och för att det skall funka smärtfritt så brukar dagmammorna varjedag umgås, tex i lekparker osv samt ibland göra "studiebesök" hos den andra dagmamman så att barnen på så sätt känner sig trygg med att vara hos den tillfälliga dagmamman.
jag personligen tycker ju bäst om familjedaghem, men det är ju förutsatt att man får en dagmamma man trivs med, jag har hört så mycket negativt om dagis och kan för mitt liv inte tycka att det är ett bra alternativ för ett barn i de minsta åren. det känns lite av att "fösa ihop dom och förvara", men det är ju min åsikt, baserat på vad jag sett och hört.
sen upplever jag oxå att dagmammor har störremöjlughet att hitta på saker, utflyckter, fara till stranden och gå i skogen än vad ett dagis har, och iom att dom inte vistas innanför ett staket dagarna i ända så får dom i tidig ålder oxå lära sig trafikvett och hur man för sig i samhället.
liksom på dagis så har även dagmammor en pedagogis verksamhet dock bakas den in i lek och äventyr utan för hemmet.
bakar gör dom ofta, liksom läser och sjunger.
iom att det är en skara barn i blandade åldrar så blir det lite av en syskongrupp där dom månar om varandra.
det är min åsikt av dagmamma, men det förutsätter ju att man hittar en man trivs med
många tycker att det är osäkert att placera barnet hos en dagmamma för "tänk om hon inte är snäll, eller tänk om barnet inte tycker om henne" dock brukar dett snabbt komma upp till ytan och i dagens samhälle funkar det inte att vara dagmamma om man inte gör sitt jobb bra, för annars får man ju liksom inga barn, kontrollen på´komunala dagmammor är lika stor som på dagis vill jag lova, en förskolelärare därimot som kanske inte är så omtyckt av vissa barn, eller som kanske rent använder sig av ett dåligt omdöme, förbises ofta med ursäkten att det finns ju fler på samma ställe för mitt barn att ty sig till och någon är säkert jättebra, men den där "sämre" personen finns ju dock ändå kvar.... nu blev det svamligt men ni kanske förstår hur jag tänker..
därimot skulle jag ta noga referenser om jag skulle skaffa en privat dagmamma för där kan det ju om man har otur gå snett.