• NinaFina

Era bästa brödrecept tack! :-)

Har en riktigt tight månad nu (ekonomiskt sett) pga sjukskrivning och tänkte baka lite bröd själv för att spara lite pengar. Därför önskar jag få ta del av era bästa recept på bröd. Inget vitt bröd bara, för det är inte poppis hos oss.

Så ös på med goda bröd tack!!

• Svar på tråden Era bästa brödrecept tack! :-)
  • mariagbg

Detta är mitt favoritrecept!

Vänskapsbröd:

4 dl ljummet vatten
    1 dl rågkross
    1 dl vetekross
    3 tsk salt
    2 dl lingonsylt
    1 dl russin, 1 dl linfrön
    1 dl vetekross.

Blanda och låt stå minst 6 timmar eller över natten.

5 dl kokande vatten
    2 pkt torrjäst
    2 l vetemjöl.

Slå det kokande vattnet över "gröten", blanda jäst och mjöl. Arbeta ihop degen till 4 bullar, läggs 2 och 2 på plåt. låt jäsa 30 min. Grädda i ugn 250 grader ca 15-20 min.

/Maria

• Peki

Nämen!! NinaFina, jag som funderade på att starta en "Vi som bakar vårt bröd själva"-tråd för att få nya idéer

Bakar sedan flera år allt vårt bröd själv. Är jätteintresserad och har blivit släktens "bagare" (har just fått beställning till sytersonens dopmiddag ). Jag har lärt lite knep med tiden som inte stämmer med de vanliga recepten, bli inte förvånad om det låter konstigt.

Brödet får sin smak när det jäser - ju längre jästid desto mer smak (det är därför butiksbakat inte smakar något - det får inte jäsa alls). Du kan baka bröd snabbt men inte godare enligt min åsikt .

Allmänt: minska mängden jäst i recepten till hälften, använd kallt degspad (MAX 20 grader). Jäs åtminstone dubbelt så länge som i recepten. Det tar lite längre tid från start till mål sas men inte mer jobb. Det är väl värt planeringen!

Ett riktigt gott, saftigt, lite syrligt rågbröd:
    Dag 1: Gör en sk poolish. Blanda 500 g mjöl (t ex grovt rågmjöl), 5 dl vatten och 5 g jäst. Lägg över plast. Låt stå framme.
    Dag 2: Blanda 3 dl vatten med 20 g jäst. Rör i poolishen. Ta i 500-700 g vetemjöl (vet inte exakt- jag gör på känn). Knåda 8 minuter i maskin, blanda i 20 g salt - kör 5 minuter till. Blanda i 2 dl rostade solrosfrön och ev 1/2 dl linfrö. Låt jäsa 1,5-2 timmar (tryck gärna ihop degen efter halva tiden - brödet håller ihop bättre då).
    Forma till tre limpor (knåda inte ut luften). Jäs på plåt till dubbel storlek eller små "ögon" bildas i ytan.
    Värm ugnen till 250 grader med en långpanna i botten.
    Ställ in plåten i mitten av ugnen. Häll 1/2 dl vatten i långpannan och stäng ugnen. Efter 5 min sänker du till 200 grader. Grädda i 45 min till.
    Låt svalna på galler.

Totaltiden är ett dygn men arbetstiden är ca 30 min!

Lycka till!

• Peki

Ett tips på en riktigt bra brödbok är Rosendahls "Bröd och marmelader".
    Där kan man lära sig jättemycket och deras fruktbröd är en av mina absoluta favoriter!

www.rosendalstradgard.com/tradgardsbutik.htm
    (en bit ner på sidan)
    Jag brukar låta bli kanelen. Du kan ersätta surdegen med lite vatten i stället. Det står inte i receptet men blanda inte i frukten och valnötterna förrän du har knådat färdigt.

• Lady Namárië

Hmm, jag har ju inget recept direkt, men brukar blanda i rivna morötter, kesella och solrosfrön i degen. Jättesaftigt och gott, särskilt med lite sesamfrön ovanpå!

• NinaFina

Oj! Tack för alla goda recept! Vad härligt! Nu ska jag till och baka så det står härliga till!

Peki: Ja det var verkligen en massa "sanningar" som fick sig en törn där minsann! Jag får prova dina tips och se om det blir bättre!

Är det nån mer som vill dela med sig av sina goda brödrecept?

• NinaFina

Provar igen... Någon fler bagare?

• Glass

Jag brukar inte heller använda recept utan jag häller i lite av allt som jag råkar hitta här hemma.

Jag försöker göra mitt bröd så fiberrikt och proteinrikt som möjligt, eftersom jag äter så otroligt mycket bröd.

Vetegroddar har jag alltid i. Det smakar inte mycket, men innehåller mycket järn, fibrer och protein.

Krossat korngryn, vetegryn, vetekross, linfrön, loppfrön, havregryn och sånt låter jag koka ihop, för att det ska bli lite mjukare och inte torka ut brödet så mycket.

Sedan blandrar jag en massa olika mjöler och har även i någon dl, sojamjöl för att öka mängden protein.

Jag brukar helt enkelst hälla i det som vi råkar ha över hemma, morötter, potatis, kamomillte (alltså bara själva teblommorna, inte som vätska).
    spenat, groddar och tja allting, men inte allt samtidigt.

Oftast blir det gott, ibland så blir det aningen mindre gott och ibland så får fåglarna mat

Svar på tråden Era bästa brödrecept tack! :-)