Tips på "tillbehör" till kotletter!
Har tagit upp några fläskkotletter från frysen som jag tänkte ha till middag, men vad ska jag ha till? Tips? Helst inte pommes eller potatis och brunsås
Har tagit upp några fläskkotletter från frysen som jag tänkte ha till middag, men vad ska jag ha till? Tips? Helst inte pommes eller potatis och brunsås
Bred fransk senap på kotletterna innan du steker dem, stek på inte alltför hög värme så det inte bränner, häll i grädde och låt eftersteka.
Ugnsgratinerade rotsaker, klyftpotatis o tzatsiki
Rotfrukter i ugn? Klyftpotatis? Ris & någon Uncle Ben´s sås?
Något som är gott är att lägga en tomatskiva på kotletten och sedan några ostskivor ovanpå. Sedan steker man dem lite med lock på tills osten smält. Gott!
Lägg dem i en ungsäker form.. strö sallt & grillkrydda på.
Blanda sen ihop 2 dl cream freach 2 dl matlagningsgrädd 1 tsk samba olek ½dl soya
Häll över å ställ in i ungen på 175 grader i ca 1 timme.. Ha sen pressad potatis till & använd såsen som blir i formen.. Super gott.. Vill du ha de mer krydd starkt tar du bara mer samba olek..
Rosta rotsaker i ugn
potatis, morötter, palsternacka, lök
monstermamman skrev 2008-01-07 13:07:49 följande:
Behöver man inte försteka kotletterna innan de ska in i ugnen?
Ris och svampstuvning, mums! och så lite grönsaker förstås
Latino skrev 2008-01-07 13:16:38 följande:
Marinera dem i CajP grillsås.
Stek i grillpanna tillsammans med skivad vitlök. Fräs ur pannan med lite överbliven glögg.
Servera med Rösti och tzatziki eller aioli och äppelmos och klyftpotatis
Koka pasta, typ penne eller nåt, skölj den i kallt vatten, ha i lätt kesella eller vanlig, yoghurt, eller gräddfil, lätt eller vanlig majonnäs, lite kryddor, körsbärstomater, paprika, purjolök + någon annan grönsak. Mums!
Min pappa gör jättegoda. Senapspanerade kotletter med brunsås. Bred senap på kotletten sen ägg och ströbröd och steka. Jättegott!
Oj såg nu att du inte ville ha brunsås till men jag skulle kunna tänka mig vanlig barbecuesås till. Man kan också marinera kotletterna i sån där allroundmarinad och sen ha bbq sås till det är också gott. Med en fräsch grönsallad på isberg, gurka, tomat, paprika och fetaost kanske? mmm nu vart jag oxå sugen på kotlett...
Förstek dem, och bre sedan på en gegga av smulad fetaost, ett rått ägg och lite cayennepeppar, in i ugnen tills ostgeggan är fint gratinerad.
Ät till potatismos, ris eller klyftpotatis. Gör en tzatziki till om du tycker det blir för torrt utan sås.
Tärna 3 avoccado och 150 g fetaost, gör en dressing (ca 1/2 dl) av en del vitvinsvinäger, två delar olivolja, en pressad vitlöksklyfta, salt och peppar. Blanda avoccadon, fetaosten och dressingen och servera till. mums!