• Latino

Tips på "tillbehör" till kotletter!

Har tagit upp några fläskkotletter från frysen som jag tänkte ha till middag, men vad ska jag ha till? Tips? Helst inte pommes eller potatis och brunsås

• Svar på tråden Tips på "tillbehör" till kotletter!
  • jummie

Ugnsgratinerade rotsaker, klyftpotatis o tzatsiki

• skorpionen80

Rotfrukter i ugn? Klyftpotatis? Ris & någon Uncle Ben´s sås?
    Något som är gott är att lägga en tomatskiva på kotletten och sedan några ostskivor ovanpå. Sedan steker man dem lite med lock på tills osten smält. Gott!

• monstermamman

Lägg dem i en ungsäker form.. strö sallt & grillkrydda på.

Blanda sen ihop 2 dl cream freach 2 dl matlagningsgrädd 1 tsk samba olek ½dl soya
    Häll över å ställ in i ungen på 175 grader i ca 1 timme.. Ha sen pressad potatis till & använd såsen som blir i formen.. Super gott.. Vill du ha de mer krydd starkt tar du bara mer samba olek..

• pedersen 75

Rosta rotsaker i ugn

potatis, morötter, palsternacka, lök

• Atamon

monstermamman skrev 2008-01-07 13:07:49 följande:

Lägg dem i en ungsäker form.. strö sallt & grillkrydda på.Blanda sen ihop 2 dl cream freach 2 dl matlagningsgrädd 1 tsk samba olek ½dl soya Häll över å ställ in i ungen på 175 grader i ca 1 timme.. Ha sen pressad potatis till & använd såsen som blir i formen.. Super gott.. Vill du ha de mer krydd starkt tar du bara mer samba olek..
    Det där brukar jag göra. det blir jättegott! och jag är inte ens så förtjust i kotletter eftersom det är lätt att det blir torrt. Men det blir saftigt och bra! Och rejält med sås

TS: Om du gör denna rätt, bli inte förskräckt över den svarta ytan på maträtten, det ser nästan bränt ut men det är enbart soyan som färgar. Jag fick lite hicka första gången och trodde att jag bränt allt
  • Latino

Behöver man inte försteka kotletterna innan de ska in i ugnen?

• Atamon

Latino skrev 2008-01-07 13:16:38 följande:

Behöver man inte försteka kotletterna innan de ska in i ugnen?
    Nej det behöver du inte, de steks ju en timme i ugnen
  • annca

Marinera dem i CajP grillsås.
    Stek i grillpanna tillsammans med skivad vitlök. Fräs ur pannan med lite överbliven glögg.
    Servera med Rösti och tzatziki eller aioli och äppelmos och klyftpotatis

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Monchichii

Koka pasta, typ penne eller nåt, skölj den i kallt vatten, ha i lätt kesella eller vanlig, yoghurt, eller gräddfil,  lätt eller vanlig majonnäs, lite kryddor, körsbärstomater, paprika, purjolök + någon annan grönsak. Mums!

• Nina1982

Min pappa gör jättegoda. Senapspanerade kotletter med brunsås. Bred senap på kotletten sen ägg och ströbröd och steka. Jättegott!

• Nina1982

Oj såg nu att du inte ville ha brunsås till men jag skulle kunna tänka mig vanlig barbecuesås till. Man kan också marinera kotletterna i sån där allroundmarinad och sen ha bbq sås till det är också gott. Med en fräsch grönsallad på isberg, gurka, tomat, paprika och fetaost kanske? mmm nu vart jag oxå sugen på kotlett...

• jummie
    Nina1982 skrev 2008-01-07 15:42:57 följande:
    Min pappa gör jättegoda. Senapspanerade kotletter med brunsås. Bred senap på kotletten sen ägg och ströbröd och steka. Jättegott!
    Menar du att man ska först bre senap på sen doppa dom i vispat ägg o sen i ströbröd? Typ som en panering?
  • Nina1982
    jummie skrev 2008-01-07 18:31:24 följande:
    Menar du att man ska först bre senap på sen doppa dom i vispat ägg o sen i ströbröd? Typ som en panering?
    Ja precis! Det är supergott!
  • astalacasta

Förstek dem, och bre sedan på en gegga av smulad fetaost, ett rått ägg och lite cayennepeppar, in i ugnen tills ostgeggan är fint gratinerad.

Ät till potatismos, ris eller klyftpotatis. Gör en tzatziki till om du tycker det blir för torrt utan sås.

• Ingunn

Tärna 3 avoccado och 150 g fetaost, gör en dressing (ca 1/2 dl) av en del vitvinsvinäger, två delar olivolja, en pressad vitlöksklyfta, salt och peppar. Blanda avoccadon, fetaosten och dressingen och servera till. mums!

Svar på tråden Tips på "tillbehör" till kotletter!