• SkönaGG

Någon som har recept på sockerkaka utan ägg??

Jag ska ha barndop och vill bjuda på muffins och hemagjord tårta. Endel gäster är laktosallergiker men det finns laktosfri mjölk och smör så det är inga problem.

Men en gäst är äggallargiker och så jag behöver ett recept utan ägg.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Svar på tråden Någon som har recept på sockerkaka utan ägg??
  • Me o Mike

Puffar.. Min son fyller 3 år på fredag och jag vill göra en tårta utan ägg då han är allergisk.

• Lii1

Du använder mer vätska bara. jag har mina två barn som är ägg,mjölk osv.. men när jag bakar o de ska vara e1 dl då tar ja 2 dl.det tar MYCKET längre tid för sockerkakan att gräddas i ugnen om du vill ha ett helt recept kan ja fixa de senar till dig. ska hämta barnen nu ;)

• JooCee
    Smulpaj med äpplen och nötter

100 g

smör2 dl

socker1 tsk

kanel2 dl

mjöl1 dl

hasselnötskärnor, hackade4 st

äpple(n)Kanelsocker3 msk

strösocker1 tsk

kanel

1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Skala och kärna ur äpplena. Skär i små bitar. Vänd runt äppelbitarna i lite kanelsocker.
    3. Smörj en vid pajform med en klick smör och lägg i äpplen.
    4. Lägg rumsvarmt smör, socker, mjöl och nötter i en bunke och smula ihop det med fingrarna tills allt har blandat ihop sig eller använd en matberedare.
    5. Täck pajen med smulpaj och strö lite extra hasselnötter över.
    6. Sätt in pajen i ugnen i ca 20 minuter. Ytan ska vara gyllenbrun och knaprig.
  • SkönaGG

ok mer vätska. Kom gärna med recept när du har tid för jag har tummen mitt i handen i köket utan recept.

Kom på att det ska vara glasyr eller vad det heter på muffinsarna. Kan man göra det också utan ägg eller stelnar det inte då?

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • raspberryrevolution
    SkönaGG skrev 2008-01-07 13:34:26 följande:
    Tack den lägger jag in i mina favoriter
    Varsågod. kanon sida
  • Liiii

Jag är äggallergisk själv och jag gör min sockerkaka så här

Sockerkaka

175 grader ca 30-40 min i ungnen

2 dl socker
    1/2 msk vaniljsocker
    3 1/2 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    70-75 g margarin
    1 3/4 vatten

Smaksett med: 2 msk kanel el 1 tsk kardemumma el 1 rårivet äpple eller banan, eller bara ha i mer vaniljsocker. Kan även ha i oboy eller kakao.

Blanda socker, vaniljsocker mjöl och bakpulver. Smält sedan margarinet och häll i vattnet i margarinet och rör om ordentligt, sedan så häll i margarinet,  vattnet med det andra och rör om till en fin smet. Tillsätt sedan det du vill smaksätta med.

Muffins

250 grader ca 7 min

3 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 1/2 dl socker
    1 1/2 dl vatten 60 g smält smör

Gör iordning smeten som sockerkakan och smaksätt med vad du vill.

Lukas 070530
  • Lii1

glasyr gör du med florsocker o vatten bara det gör jag på sockerkakan.Här kommer mitt recept som många av mina vänner använder fast dom inte är allergisk mot ägg osv.
    75 gr margarin/smör
    2 ½ dl mjölk(solhavre eller de du använder annars,icas solhavre är bra att baka med o ganska bra pris
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl 1 ½ tsk bakpulver.

Jag använder en sluv eller en hålslav när jag gör denna socker kakka. För jag använder ju alla torra varor först som ja blandar i en bunke.
    Du kan använda visp oxå. Sen smälter du smöret o häller i mjölken som du ska använda. Om du tycker att den blir allt för tjock kan du hälla i mer vätska lite eftersom MEN den blir ganska tjock det gör inget. Jag använder mammagryn i formen i stället för ströbröd. kolla så dom tål de.finns säkert många som är allergisk mot de med ;)
    Det är inte så svårt att utesluta ägg faktiskt. jag själv tycker att den är godare än dom med ägg. även mina syskon o vänner.
    Jag har lärt mig eftersom för jag hade aldrig bakat förr utan ägg trodde inte de gick men ack vad fel man kunde ha. Det tar längre tid i ugnen men grädda den som du gör med dom andra sockerkakorna,min brukar ja ha på 175 grader.
    Glasyren har ja florsocker o sen
    3 hg flor socker.
    3 msk kako
    3 tsk vanilj socker
    1,5 msk smör smält . kaffe varmt, inte mycket ska bli ganska tjockt de är vanlig glasyr jag brukar ta varmt vatten om ja ej har kaffe går lika bra de

[citat]

• Frezalo

Finns recept utan ägg i "Sju sorters kakor"

• Kickelina

Jag har för mig att du kan använda dig av dubbelt så mycket bakpulver än vad det sak va enl orginalrecept.
    Men jag jag ser att du fått br recept nedskrivna..

Svar på tråden Någon som har recept på sockerkaka utan ägg??