• Titti17

Katt med diarre

Vår katt har haft diarre länge och vi vet inte vad som kan va fel. Bytt foder, avmaskning av alla djuren. va gav honom medicinskt kol men vår lille kattkille blir varken större eller mindre. han är snart 6 mån. Någon som kan ge mej tips?

• Svar på tråden Katt med diarre
  • Dundermamman

Kattungar med diarré blir snabbt uttorkade!
    Mitt råd är att kontakta veterinär om det inte är gjort! Förmodar att han även är grundvaccinerad...

Vad äter han för foder?
    Har ni provat att ha honom på diet i några dagar? Kokt kyckling med kokt pasta eller ris tex.
    Är han pigg för övrigt?

• Titti17

ja han är vaccinerad, vi provade en diet men han blev inte bättre. han äter nura nugget just nu, har provat royal canin. jag vill inte byta foder för ofta heller. inget hjälper, han är väldigt pigg, gosig och lekfull.

• Dundermamman

Eftersom ni provat dietmat så skulle jag uppsökt veterinär om det var en av mina katter!
    Det är vanskligt att råda, just när det gäller ett ungdjur!

Det är riktigt som du skriver, att det inte är bra att byta foder för mycket, helst inte om de är känsliga! Nutra Nuggets har väl också kattungefoder som RC har?
    Känner inte till Nutra Nuggets så noga...använder själv RC till mina katter!

• min dotter Julia
    Titti17 skrev 2008-01-07 15:14:51 följande:
    ja han är vaccinerad, vi provade en diet men han blev inte bättre. han äter nura nugget just nu, har provat royal canin. jag vill inte byta foder för ofta heller. inget hjälper, han är väldigt pigg, gosig och lekfull.
    jag har fått råd av veterinärer att "svälta" katten dvs inte ge katten något som helst foder på 24 timmar kanske 12 timmar med kattungar inte längre, men den ska hela tiden ha tillgång till friskt vatten.. då efter timmarna gått på svält gäller det att jätte långsamt koka torsk och ha kvar vattenspat (tror man kan koka ris och bland i med) och den maten ska man ge teskeds vis..och vänta 30-60 min.. och hålla på så.. Och ha sten koll på att katten dricker!!  Det finns även sen våtfoder hos veterinärerna hmm Royal canin och så är det ngn förkortning på jätte snällt foder..  (skulle katten inte äta maten så får pengarna tillbaka men inte ge upp direkt).

Sen undrar jag, har du följt uppfödarens foder på katten?! för katter kan vara mkt känsliga att byta foder..  ( min katt blev foder allergisk på samma märke fast just special anpassat för den rasen så den har vi fått bytat och börjat på ett annat märke)

Men kattungar som har diareé ska man alltid kontakta veterinären och rådfråga.. Sen som du skrev att din katt haft diarre LÄNGE så borde du verkligen kontakta veterinär så din katt får hjälp och får medicin..

Är det blod och slem i avföringen?!
    Håller ni er till enbart de fodret och inte ger något annat till katten?!
    Har ni haft samma foder som uppfödaren haft?!

Hoppas er kisse snart blir bra!!
  • Titti17

vår kattunge blev uppfödd av en kvinna och hon har haft friskis till både dom vuxna o kattungarna så därför bytte vi till kattungefoder eftersom de är anpassat till ungar. han var ju 3 mån när han kom, o han har väl haft diarre till och från i 3veckor. svårt att veta eftersom han är ute på dagarna o gör behoven där. ringer till vetrinären och hör med dom. kanske är han allergisk mot all protein som är i kattunge fodret?

• Titti17

han har inget slem elr blod i diarren.

• Em00

Får kattungen äta så mycket torrfoder den vill?
    Om ja, det ska dom inte göra. Kattungar käkar lätt
    för mycket.

Koka fisk, kommer inte ihåg vad det heter nu, men ett blågult
    paket.. innehåller 4 bitar, ge ungefär halva åt gången..
    Annars fiskbullar, frysta..

Och ge bara fisken i några dagar..
    och vatten..

• maalisen73

diarsanyl, finns hos vet. är jättebra att ge om katten har diarré och känslig mage. Hills ID är också bra

Kolla upp katten hos vet. Det kan vara någon allergi som ligger bakom eller någon sjukdom

Svar på tråden Katt med diarre