• Anonym (Blåsor)

Bästa munherpes medicinen??

Ska träffa läkare i eftermiddag ang mina munsår jag får var 6-10 vecka.
    Just nu ser min mun ut som ett babianarsle, helt rött och tjockt och fullt med blåsor.
    Gör ont som fan, får svårt att äta/dricka, plus att jag inte går till jobbet och ser ut så här.

Har haft så här i många år och inget receptfritt funkar, inga mjukgörare förebygger etc.

Vet att flera fått tabletter mot munherpes, och att de är samma som mot könsherpes.
    Alla är vi olika och reagerar olika, men generellt...vilken sort är bäst??

Har dragit mig in i det längsta för att gå, men nu finns ingen återvändå.Det blir värre med åren. Gör mer ont och brer ut sig mer. Skäms över hur jag ser ut. Håller mig inne.

• Svar på tråden Bästa munherpes medicinen??
  • Åskan

TAbletterna, VAltrex, är bäst, men det är så FÖRBANNAT dyra! Plus att jag märkt att när man använt dem, så kommer ofta ett nytt munsår inom ett par veckor.

Så jag började använda Anti, o för mig funkar det kanon. Det är lite psykologiskt okcså, förr fick jag JÄTTEOFTA (varannan månad el oftare) o stora stora munsår (kunde ej gå till jobbet ens för jag såg så jävlig ut), men nu får jag bara vanliga munsår typ 2-3 ggr/år. Jätteskönt.

• Anonym (Blåsor)

Vad trist att de kommer tillbaka snabbt inpå en kur
    Får se vilken sort läkaren förskriver...
    Gissar på att man får ta många tabletter per dag i en 5-7 dagar eller nåt

Jag har provat Anti, Vectavir mm varje gång, men nu är det rekord på smärt och utslagsfronten.

• Johanna S

Usch, du verkar ha det riktigt jobbigt. Kunde ha såna månsår när jag var yngre. Jag har börjat använda munsårsplåster och det fungerar jättebra, mina munsår har blivit mycket mindre och läkt mycket snabbare, sen tycker inte jag att det gör lika ont heller. Det är lite knepigt att sätta dit dem i början men när man har lärt sig det tycker jag att de är jättebra. Men jag vet inte om dina munsår är så omfattande att du behöver starkare mediciner. Hoppas att du får hjälp, det är riktigt jobbigt att ha såna sår.

• Åskan

Johanna S skrev 2008-01-07 15:34:32 följande:

Usch, du verkar ha det riktigt jobbigt. Kunde ha såna månsår när jag var yngre. Jag har börjat använda munsårsplåster och det fungerar jättebra, mina munsår har blivit mycket mindre och läkt mycket snabbare, sen tycker inte jag att det gör lika ont heller. Det är lite knepigt att sätta dit dem i början men när man har lärt sig det tycker jag att de är jättebra. Men jag vet inte om dina munsår är så omfattande att du behöver starkare mediciner. Hoppas att du får hjälp, det är riktigt jobbigt att ha såna sår.
    Tyckte du att det funkade? Blev såret helt läkt när du slutade med plåstren med? Jag tyckte också att compeed va bra. Så länge de satt på! Munsåret växte inte mer, gjorde inte ont, o syntes knappt. Men efter att alla plåster var slut, så blev det ju ett jättestort blodigt sår där munsåret satt. Eg förstod jag ju att det skulle bli så, såret borde väl ej kunna läka utan att det får andas? Har nog aldrig haft ett munsår så länge... O det var nu i jul också, när man vill va extra fin=(
  • Anonym

Denna kanske fungerar:

www.dynamiclear.se/

Annars tycker jag personligen att Zovirax tabletter är det absolut bästa. Finns att köpa receptfritt utomlands, men tyvärr är det väldigt dyrt och receptbelagt i Sverige.

• Dollars matte

Valtrax är bra, dyrt som sagt men värt varenda öre! Är man uppmärksam och tar första tabletten DIREKT när man känner symptom så kommer det inget mer munsår på ett bra tag. Jag slarvade ett par gånger, tog inte direkt och tog lägre doser (fick välja själv om jag ville ta tabletterna mellan 5-10 dagar, provade både 5 och 7 dagar första gångerna) och då kom det först ett nytt efter någon vecka men sen var det stopp ett tag. Men när jag tar full dos i 10 dagar så gör det inte det.
    Senast kombinerade jag med att smörja med Zovirax i ett par dagar. Blåsan var helt borta på 5 dagar och inget sår blev det heller. Jätteskönt!

Prova! Funkar det så är det ju guld värt, eller hur?!

Nytt år, ny sidfot.
  • Anonym (Blåsor)

Jag fick Valtrex 500 mg. En tablett 2 gånger dagligen i 10 dagar.
    Tog första tabletten direkt.
    Fick ett recept för 4 uttag så nästa gång ska jag ta en kur direkt det pirrar på läpparna.

Tack för alla svar!!!

• idaja

Hej. Såg att du TS varit hos läkaren och fått medicin. Vill bara tipsa om min medicin som jag har som hjälper super!
    Tyvärr är den receptbelagd, men för de som går till läkare kanske kan få prova den...
    Jag har geavir (eller aciclovir med ett annat namn fast samma tillverkare), både tabletter och salva.

Tabletterna ska jag ta så fort jag märker att det "pirrar" i läppen eller märker att ett munsår är på G. Sedan tar jag 1 tablett 5 gånger dagligen. På förpackningen står dte att jag ska ta de i 5 dagar, men oftast brukar det räcka om jag tar de i kanske 3 dagar så är det borta sen! Salvan använder jag samtidigt som tabletterna.
    OBS! Bli inte skrämda av att det står ögon salva på salvan, den används lika bra till munsår!

När jag började använda detta så minskade munsåren. Förut kunde jag ha hela läpparna fulla och jag gick sällan utan något munsår alls. Nu kommer de oftast i samband med stress eller förkylning (kanske 1 gång varannan månad på ett ungefär, det är lite för mig som har stora problem med munsåren!). Det gäller att inte hoppa över en massa tabletter och strunta i salvan, för då är det kört.. Tyvärr kan jag vakna med en stor blaffig blåsa på morgonen, som har utvecklats bara under natten, då är det nästan för sent att ta tabletterna. Gör det självklart ändå, men då tar det några dagar extra innan munsåret är borta.

Tabletterna och salvan är relativt billiga så det är en super medicin! Har provat det mesta för munsår, men detta är vad som hjälpt bäst. Har dock inte provat Valtrex som vissa av er har skrivit om. Kanske fungerar ännu bättre!

• Anonym

För mig funkar receptfria ANTI bäst - men något jag i stort sett inte kan göra är att använda mjukgörare på läpparna, då får jag garanterat munsår!! Har du testat att sluta att förebygga? Herpes blossar ju upp av sol, irritation etc - ett sätt att undvika herpes för mig är att lära känna min kropp och inte stressa den på olika sätt, t.ex. undvika alkohol, särskilt på sommaren.

• Åskan

Då kanske det är därför mina kommit tillbaka då, jag har alltid bara fått en kur som hållit på i 5 dgr o som kostat 300 kr. Ibland, ganska ofta, har jag "pirr" i läppen som jag TROR ska bli ett munsår o sen blir det inget, därför vågar jag ej ta direkt innan jag vet liksom (inte när det kostar så mkt, är ej gjord av pengar=)

Lycka till ts, det blir säkert bra nu!

Dollars matte skrev 2008-01-07 21:57:42 följande:

Valtrax är bra, dyrt som sagt men värt varenda öre! Är man uppmärksam och tar första tabletten DIREKT när man känner symptom så kommer det inget mer munsår på ett bra tag. Jag slarvade ett par gånger, tog inte direkt och tog lägre doser (fick välja själv om jag ville ta tabletterna mellan 5-10 dagar, provade både 5 och 7 dagar första gångerna) och då kom det först ett nytt efter någon vecka men sen var det stopp ett tag. Men när jag tar full dos i 10 dagar så gör det inte det.Senast kombinerade jag med att smörja med Zovirax i ett par dagar. Blåsan var helt borta på 5 dagar och inget sår blev det heller. Jätteskönt!Prova! Funkar det så är det ju guld värt, eller hur?!
  • Johanna S
    Åskan skrev 2008-01-07 21:18:50 följande:
    Johanna S skrev 2008-01-07 15:34:32 följande:Tyckte du att det funkade? Blev såret helt läkt när du slutade med plåstren med? Jag tyckte också att compeed va bra. Så länge de satt på! Munsåret växte inte mer, gjorde inte ont, o syntes knappt. Men efter att alla plåster var slut, så blev det ju ett jättestort blodigt sår där munsåret satt. Eg förstod jag ju att det skulle bli så, såret borde väl ej kunna läka utan att det får andas? Har nog aldrig haft ett munsår så länge... O det var nu i jul också, när man vill va extra fin=(
    Ja, jag tycker de fungerar jättebra. Sätter man på ett plåster när man känner att man börjar få munsår och har det på tills det börjar lossna. Jag brukar ha det på ca. 2 dygn. Sen byter jag plåster en gång om dagen tills det är läkt, då det inte är något sår längre. Jo, det kan läka utan att det andas. Grejen är att det inte bildas någon sårskorpa, man har plåstret på istället för en skorpa. det som inte är så bra är att det går åt en förpackning varje gång och de är inte billiga, men jag tycker att det är värt det.
  • Åskan

Men jag tyckte att så fort man tog bort plåstret så var man ju tvungen att va rätt snabb med att sätta på ett nytt, annars kände man ju att det skulle bli en skorpa liksom. Såret var ju alltid BLÖTT, typ, när man tog av plåstret. Kanske bytte jag för ofta då... För jag liksom slet loss det, så varje gång gjorde det ju ont. Bytte efter 10-12 h som det stod...

Johanna S skrev 2008-01-08 15:28:11 följande:

Ja, jag tycker de fungerar jättebra. Sätter man på ett plåster när man känner att man börjar få munsår och har det på tills det börjar lossna. Jag brukar ha det på ca. 2 dygn. Sen byter jag plåster en gång om dagen tills det är läkt, då det inte är något sår längre. Jo, det kan läka utan att det andas. Grejen är att det inte bildas någon sårskorpa, man har plåstret på istället för en skorpa. det som inte är så bra är att det går åt en förpackning varje gång och de är inte billiga, men jag tycker att det är värt det.
  • Zabka

Valtrex fungerar bäst på mig, till skillnad från zovirax och geavir som jag inte är nöjd med alls. Som någon skrev så fungerar det givetvis bäst om man tar tabletten så fort det pirrar i läppen, det värsta är de gånger man får under natten eller då det inte pirrar innan munsåret (vilket händer ibland).

Hoppas att du blir nöjd med valtrexen! Lycka till.

• åäö

Jag tar Valtrex men äter dem en och en då de är så dyra. Tar jag dem bara på en gång så räcker det med en eller två tabletter för mig som annars får riktiga monstermunsår.

• Anonym (Huskur)

*äckelvarning*

Joråsåatteeeh... Jag har haft munherpes sen tonåren, och får tack och lov inte utslag så ofta längre sen jag la om kosten och drog ner på stressen så gott det gick. Men de kommer ju ändå då och då, och en gång satt jag och googlade på allt möjligt i ren desperation och hittade tips från amerikanska sidor, flera olika. 
    Det går iaf ut på att så fort du känner pirret så ska du ta... ditt eget öronvax, och kleta på. Jag vet, det låter sjukt vidrigt, men till min stora förvåning så funkade det faktiskt rätt bra.. Man tar på en liten kludd så det täcker blåsan från att det börjar pirra, och sen tvättar man bort på kvällen och tar på nytt fram tills att blåsan är helt borta.
    Det plus att torka ut, alltså inte ta på läppsyl eller slicka på läpparna (vilket man Definitivt inte vill) gör att mina blåsor knappt syns alls längre, och försvinner på mindre än en vecka!
    Man måste bara komma förbi äckelkänslan, men är man tillräckligt desperat så. Naturen har skapat perfekta lösningar egentligen. :) Plus att om du har ett lager vax över blåsan så skyddas den och får läka ut ifred underifrån istället för att utsättas för mer stress ovanifrån så den blossar ut och blir värre.

Gäller bara att man inte är så våldsam med topsen (som man ju faktiskt egentligen inte ska ha till det ändå!).

• Anonym (Anti)

Fy vad synd jag tycker om dig, jag kan få riktigt stora blåsor i samband med sol... bubblar, varar och gör vidrigt ont!

Jag brukar köra med anti och sen munsårsplåster på natten som jag sätter på innan jag går och lägger mig, brukar vara helt fri efter ca 4-5 dagar

• Moniqe1979

Haft stora besvär hela min uppväxt med blåsor på halva kinden ända upp mot ögat osv stora täta utbrott (haft sen 4års ålder). men så fick jag ett utbrott under en semester i spanien och gick till apoteket där och fick en tub av deras aciliovir preparat (salva) som är mycket starkare än den som finns här. Efter jag började använda den blev det längre å längre mellan skoven och de blev mildare å mildare. Nu har jag bara haft ett pyttelitet skov på 2 års tid . Övertygad om att kombination mellan den spanska salvan och att jag mår bra i livet (låg stress harmonisk glad) är vad som hjälpt

Virherpes heter salvan.

Svar på tråden Bästa munherpes medicinen??