• proppen

Tips på mat till 20-22 personer??

Hjääälp...vi ska ha inflyttningsfest på Lördag och det kommer mellan 20-22 personer...vad bjuder man på då det är sååå många?
    Har funderat på sallad eftersom det är enkelt men vet inte om det kanske blir lite trist...har ni något tips??

• Svar på tråden Tips på mat till 20-22 personer??
  • Minna

PAJ PAJ PAJ! Och åter PAJ!
    Kan man ju förbereda innan ganska bra också!
    Massa paj till folket!

• jeeri

Rostbiff och potatissallad/potatisgratäng? Vi hade också typ 25 pers hemma och gjorde egen rostbiff (superenkelt -in i ugnen med termometer till den visar 72 grader). Lite jobbigt att skiva upp kanske om man inte har tillgång till skärmaskin.
    Sallad är helt ok, kanske ett per, tre olika sorter? Paj också bra.

• Birken

Halvitalienskt buffe?
    Jag gör ibland en kall buffe med
    pastasallad med ruccola
    tomater och mozarella skivat (omlott)
    vitlöksmarinerade stora vita bönor
    kikärter
    stora svarta oliver
    parmaskinka och mortadella, ev. en stark chilikryddad korv
    soltorkade tomater i god marinad
    sallad
    bröd (vridna baguetter ur Annas Mat brukar funka bra)

Varje gång jag gjort detta har jag köpt för mkt kött... folk tar bara en skiva och mumsar sedan på allt annat. Buffe är ju alltid ett visst förberedelsemoment, men allt kan göras dagen innan (utom att skiva tomater/mozarella). Så buffen är enkel att göra, det finns genvägar på allt :)

Paj och sallad tycker jag annars låter bra! En sallad är ju alltid gott. Man kan ju göra Ceasarsallad eller en grekisk, eller en vanlig enkel med gott bröd och goda ostar. Allt kan bli en fest! Det roliga är ju att träffas! Lycka till med lägenhet och fest!

• miya

Plock buffé!!! Tveklöst bland det roligaste man blir bjuden på när det är fest. Kanske för att det inte är så många som bjuder på det. Ett bra samtalsämne oxå...
    Gör det mesta i mini format tex; minipajer, minipiroger, minivårrullar, nacco chips o salsa, mm.
    Kan varieras i oändlighet och kan mixas som man själv känner det måste ju inte följa ett tema! Men det är alltid lika uppskattat när man kan välja o plocka som man själv vill.

Blev sugen på att ha fest nu,

Lycka till

• Lise

Pastasallad - går att förbereda. (pesto är gott att ha i)

• Jojo77

När vi hade inflyttningsfest för 25 pers. bjöd vi på pizza, alltså som vi gjorde själva. Vi gjorde några olika sorter och hade det som en liten buffé.

• citronisen

20 kycklingfiléer lagar man smidigt i ugnen. Till det en matig grekisk sallad med feta + oliver, tzatziki och ett gott bröd = lättlagat utan att vara det minsta tråkigt!

• solen

Smörgåstårta eller snittar brukar jag stsa på. Snittar är enkelt att göra med olika goda pålägg som räkor,rostbiff eller skinka ost. osv...

• proppen

NU har min sambo ÄNTLIGEN kläckt ur sig vad han skulle vilja ha...han vågade inte säga det innan för han såg hur jag fick jobba förra gången innan jul då hans pappa fyllde år och då gjorde jag smörgåstårta...
    Nu då: jag ska göra en med lax och räkor....men vill gärna ha ett recept på någon "vanlig" men ost och skinka typ,någon som har recept på det????

• Tezz72

Här kommer ett recept! Annars kan du leta på nätet!!!
    Kram//Camilla

SMÖRGÅSTÅRTA
    Ett paket Polar kakor
    3 dl Grädde
    500 gr Keso
    en stor lök
    en burk tonfisk
    en bit skinka
    ev. lite majonäs
    Garnering
    Kokt ägg,
    rom
    ev. räkor
    gurka
    tomater
    Ost kan också läggas på
    Dela i två skålar.
    I en skål rör du ner tonfisken, och i den andra skålen skinkan
    som har hackats väldigt smått (gärna i en matberedare).
    Denna är godast om man gör dagen före.
    Garnera den samma dag.

GÖR EN EXTRA!!
    DEN RÄCKER INTE ANNARS.

• Tezz72

Här kommer ett till!!!

Ingredienser:
    2 påsar rostbröd (skär bort kanterna)
    600 g majonäs
    4 ägg
    1 gurka
    400 g mjukost
    300 g skinka
    500 g keso
    1 klase vindruvor
    tomat, dill, sallad, ost, räkor, ägg m.m. (dekoration)

Fyllning 1: Hacka 4 ägg och 1 gurka och blanda det med 400 g majonäs.

Fyllning 2: Blanda 500 g keso och ca 20 hackade vindruvor.

Fyllning 3: Blanda 400 g mjukost med 300 g hackad skinka.

Dekoration:
    Bred ut resten av majonäsen på tårtans kanter och ovansida.
    Dekorera efter tycke och smak med sallad, räkor, ägg, tomat, gurka, ost, vindruvor, dill.

Svar på tråden Tips på mat till 20-22 personer??