• tröllkäringa

Hemlösa i Sverige och invandringen

Alltså nu får nån förklara för mig...för jag fattar inte nåt...

Varför tar vi in massa invandrare, tom så mkt att vi inte klarar av dom...när vi faktiskt har flera tusentals hemlösa svenskar som bor i kartonger(eller vad dom nu sover i....) och lever ett helvetiskt liv. Varför tar vi inte hand om vårat folk först innan vi tar in människor från utlandet. För mig är detta obegripligt. Vi borde väl hjälpa dom här hemma först och främst..nä för vi ska va så jävla snälla o hjälpa alla andra.....

varför är det så här??

(¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 10:27
    Vill klarlägga en sak....

Jag vill ha svar på min fråga för att bli mer klokare. Utan kunskap blir man knappast klokare. Jag tycker det är sorgligt att läsa vissa av era svar där ni dömer mig. Jag har blivit kallad korkad, dum och jag vet inte allt. Visst jag kanske är det men gör mig klokare då med bra svar istället för att döma mig!!!!!
  • Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen
  • homemade

Det finns hemlösa i sverige för att de ej accepterar de regler/krav kring den hjälp som finns ställer. Härbärge kräver drogfritt mm

• tröllkäringa
    homemade skrev 2008-01-07 16:19:57 följande:
    Det finns hemlösa i sverige för att de ej accepterar de regler/krav kring den hjälp som finns ställer. Härbärge kräver drogfritt mm
    men borde inte Sverige kunna ge hemlösa här en lägenhet och socbidrag? det krävs det väl inte drogfritt för? Sverige ger ju invandrarna lägenheter och bidrag och inte är alla dom drogfria när de kommer inte..
    (¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
  • azofia

Jag får ont i själen när jag läser sådana inlägg som ditt TS. Varför göra skillnad på människor och människor?

Sen kan du ju fråga dig själv om du är villig att ha en pundarkvart som närmsta granne?

OFTA (inte alltid) så finns det rätt förståeliga skäl till varför en del ÄR hemlösa.

• korven72

att människor i sverige är hemlösa har inget med att vi tar emot flyktingar eller invandrare att göra.

Vi lever i ett socioekonomiskt samhälle vilket innebär att dom starka vinner och några faller utanför samhällets normer och värderingar.

• FruMansour
    homemade skrev 2008-01-07 16:19:57 följande:
    Precis...alla vill inte bli hjälpta!
  • homemade

Nej det tycker jag inte, för att få hjälp idag krävs en motprestation vilket jag tycker är rätt.

tröllkäringa skrev 2008-01-07 16:21:13 följande:
    men borde inte Sverige kunna ge hemlösa här en lägenhet och socbidrag? det krävs det väl inte drogfritt för? Sverige ger ju invandrarna lägenheter och bidrag och inte är alla dom drogfria när de kommer inte..
  • azofia

Och ja, en del invandrare får bidrag och lägenhet, dock är det många som fixar sin egen försörjning och betalar skatt och dylikt.

Men för att få dessa bidrag och den hjälp som erbjuds gäller det att man ställer upp på vissa vilkor, att bli drogfri brukar vara ett av dessa krav. Eller anser du det orimligt?

• trötter22

sköter man sig så får man hjälp. oftast så går det inte hjälpa alkisar o drogmisbrukare för skulle dom få en lägenhet så skulle dom bjuda in alla hemlösa o det skulle bli kaos o lägenheten skulle bli förstörd. var ihop med en kille när jag var yngre vars föräldrar var alkisar. dom hade en lägenhet o där hängde alla o lägen heten såg inte klok ut.

man måste vara aktiv med ett jobb eller en praktikplats eller liknande o sen måste man vara drogfri. då får man hjälp

• FruMansour
    tröllkäringa skrev 2008-01-07 16:21:13 följande:
    De har ju oftast haft en lägenhet, men med tanke på att man inte hållt sig drogfri så har man även förbrukat sin chans att få hjälp från samhället. Det handlar ju inte om att man blir utsparkad ur systemet efter en gångs misslyckande...inte 2 eller 3 heller. Det handlar om folk som fått chans till behandling och sedan tagit återfall på återfall.
  • Miss Lau

Tycker illa om när man ställer utsatta grupper mot varandra och menar att vi ska strunta i den ena gruppen! De flesta hemlösa som bor på gatan är psykiskt sjuka och/eller missbrukare. De blir inte friska/drogfria för att vi slutar hjälpa flyktingar.

Självklart ska vi hjälpa människor som kommit snett, men jag tycker också att det är självklart att vi ska hjälpa utsatta människor som kommer hit från andra länder.

Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen