• ming

"Katter måste få en kull innan de kastreras"

Är det inte så irriterande när folk säger att de inte kan kastrera sin huskatt därför att katter måste få en kull innan de kastreras?!
    VARFÖR måste de det? Ja, just det ja... Det måste ju inte det!

Så snälla ni som ska kastrera era katter, men väntar på att den ska sätta ännu fler oönskade kattungar till världen, kastrera den INNAN!!

• Svar på tråden "Katter måste få en kull innan de kastreras"
  • siamesen

Ja det ar lustigt att folk fortfarande tror pa den myten och att de aldrig fragar en veterinar.
    Ja, suck sager jag.

• Gustie

Jag förstår inte heller anledningen....
    Skulle katten må dåligt om den inte får ungar en gång i livet?

Jag har en katt nu men har haft sammanlagt tre stycken, alla honor och alla kastrerade utan att ha fått ungar!

• DiSgRaCeFuL DiVa

*Håller med*
    Helt sjuk myt! Tänk på alla de kattungar som ingen vill ha!
    Bättre att kasterera så det inte föds ännu mer oönskade kattstackare som folk inte vill ha!

Sen tycker jag man borde skaffa "körkort" för både katt och hund.
    Så många idioter som inte borde få ha djur!

• ming

Jag är helt vansinnig på mina föräldrars granne. Hon har en huskatt som går ute, och mina föräldrar har en hankatt som går upp dit hela tiden. Samtidigt har ju grannens katt minst 5 andra hankatter som är efter henne.
    Jag sa att hon får väl kastrera den (jag säger inte att hankatterna inte ska kastreras, självklart bör de också det), men hon har sagt till mina föräldrar att katten måste då en kull först.
    Här försöker man höja kattens värde, och så kommer folk och förstör genom ess gamla myter.

• ming

Kom på en sak till. Hur många tar en kull på deras hund innan de kastrerar den? Långt ifrån alla.

• Tutluva

Våra båda honkatter är kastrerade och ingen av dom har fått nån kull innan. Bättre att kastrera än att låta dom äta p-piller hela livet. Det kan däremot skapa problem.

• Zaria81

Appropå hund var det en tjej som sa att alla tikar bör få en kull valapar annars måste man avliva dem senare i livmodersinflammation,är ingen hund människa men detta måste väl också vara en myt?
    Hade ju blivit hur mycket valpar som helst i så fall...

• Morbid Mistress

Det är också en myt. Problem med livmodern är ngt som drabbar omkr 25% av alla tikar. Vi lutar mer och mer åt att åla kastrera vår tik för vi ska inte ha valpar efter henne ändå.

• ming

Men de kan ju inte få livmodersinflammation om de inte har någon livmoder, eller hur? Och det är ju just det man gör när man kastrerar en hona, tar bort _allt_.

• Morbid Mistress

Var jag otydlig nu?

25% av alla okastrerade tikar får problem med livmodern. Det är en myt att man slipper det om tiken får valpar. Tyvärr är det rätt dyrt att kastrera en tik därför är det rallativt få som gör det. Här kostar ingreppet 4500 inkl allt.

• Meli

Det är möjligt att det är lite bättre för katten att få en kull. Men VART ska de små kattungarna ta vägen, som man är ansvarig för. Just det, det är inte så stor efterfrågan på katter tyvärr, så man har ju inget annat val än att kastrera direkt. Det finns allt för många hemlösa katter som far illa.

• Lenagbg

jag skulle gärna låta min katt få en kull och behålla alla själv, alla dessa goa underbara katter men min katt är stliliserad så den drömmen går aldrig i lås

mjauoooo

• ming

Helmic-> Oj, jag menade ju så klart att skriva till Zaria81! Jag förstod vad du menade första gången!

Svar på tråden "Katter måste få en kull innan de kastreras"