När börjar våren i Paris?
Har tänkt åka till Paris i vår, men när börjar egentligen våren i Paris?
Har tänkt åka till Paris i vår, men när börjar egentligen våren i Paris?
Jag var där kring alla hjärtans dag för några år sedan och då var det soligt och varmt nog att klara sig med en tunn jacka på dagen. En kofta eller tröja extra behövdes på kvällen.
Okej... Hur var det med andra vårtecken, hade det börjar grönska i träden och sånt?
Någon annan som har koll på årstiderna i Paris?
Jag har varit i Paris sista veckan i mars. Då var det kallt! Vinterjacka/kappa hade behövts men jag hade tagit tunnare vårkläder. I lä och en dag då solen sken så fanns lite värme ! Det är nog ett lotteri med vädret vid den årstiden.
Vissa träd hade fått ljusgröna löv och vissa hade inga alls. Men visst var det vårlikt.
Förra året tycker jag att det var kallt här fram till mitten av april, men då blev det riktigt varmt i några veckor, sedan var det lite kyligare och regnigt igen. Skulle säga att det varierar men träden blir grönare tidigare än i Sverige ialla fall.
Okej... Det är klart att det är svårt att veta, väder kan man ju aldrig lita på
Jag var inne på att åka i april och det verkar ju vara okej om man har tur med vädret
Jag bor i Parisregionen och kan jämföra med Göteborg där jag kommer ifrån. Enligt min erfarenhet kommer våren en månad tidigare här, även om det naturligtvis varierar. Förra året hade vi som Calex skriver ingen riktig vår förrän i april, då sommaren kom direkt (och försvann igen).
April är ett ganska säkert kort. Det är vad jag brukar rekommendera om man vill ha trevligt vårväder, eller möjligen mars om man vill byta tråkig vårvinter mot en tidig vår.
Tack!
Har ni några roliga Paristips? Har aldrig varit där och har inte så stor koll på stan... antar att man måste se Eiffeltornet men i övrigt klarar jag mig bra utan de typiska turistgrejerna.
Jag har gett tips tidigare, men har svårt att hitta trådarna med sökfunktionen. En del promenadtips hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-5-106/m19278293.html