• Gotlandsunge

Baka med gamla ägg?

Skulle ni våga baka en kladdkaka på ägg som gick ut den 3 januari?
    Är så himla sugen...
    Kan man lukta på äggen om de är okej?

• Svar på tråden Baka med gamla ägg?
  • Kenzie

Yes det kan du absolut. Ägg håller sig hyfsat länge efter utgångsdatum. Ett dåligt ägg luktar riktigt illa.

Älskade Theodor 060329
  • Granbarr

Du kan kläcka dom en och en i en mugg och lukta om de är sur eller ej.

Annars kan du fylla en bytta med vatten och lägga i de okläckta äggen i den. Flyter dom är dom dåliga, sjunker dom är dom okej.

Jag skulle våga baka ändå, ägg håller längre än det stårsom datum.

• Zimlis

Det är lugnt - jag har ägg som enligt etikett gick ut den 16/12-07 Inget fel på dem - käkade igår.

Är du nojjig dock så knäck äggen i separat skål och skulle nått vara dåligt så märker du det.

Dåliga ägg STINKER

• Havsjungfrun

Ja, absolut. Knäck bara ett ägg i taget i en kopp innan du häller dom i skålen så att du känner om något skulle vara dåligt vilket händer väldigt sällan.

• Peztis

Du kan kolla själv om de är för gamla!!!

Fyll en skål med vatten och lägg i ägget.
    Om det LIGGER ned så är det helt ok.
    Om det STÄLLER SIG UPP så är det ok men på väg att bli gamalt
    Om det FLYTER UPP ska du kasta, då är det för gammalt.

Hde ägget förvarats i mitt kylskåp och det stod 3/1 så hade jag använt det! Men så har jag ganska kallt i kylskåpet också.

• Tessan85

så klart du kan använda gamla ägg. jag brukrar använda flera veckor gamla ägg. MEN jag knäcker dem alltid i en annan burk lr kopp. lycka till med kladdkakan.
    hmm nu blev jag också sugen på det. ska nog också göra en med gamla ägg

• Spegellandet

Jag har för mig att datummärkningen gäller rumstemperatur. I kyl håller ägg lätt en månad efter angivet datum iaf. Mer än så ofta också.

• Barntillverkning pågår

Jag gjorde pannkaka på ägg som legat i kylen sen i början av november och de var helt ok, men som alla skriver; knäck äggen ett och ett på sidan om...

Svar på tråden Baka med gamla ägg?