akassa på sommarlov
Nån som haft det???
Var ni arbetslösa innan studierna då???
Hur fungerar det?
Har ni fått vara arbetslösa el har ni fått kortare el längre vik under sommaren???
Nån som haft det???
Var ni arbetslösa innan studierna då???
Hur fungerar det?
Har ni fått vara arbetslösa el har ni fått kortare el längre vik under sommaren???
Jag har inte varit arb.lös under sommaren, men många jag känner har varit det som annars studerar.
Man får akassa om man vet att man inte har arbete under 45 dagar, sommarlovet är ju längre så det ska inte vara några problem att få akassa under den tiden.
Sökte akassa för jullovet, men det var för kort tid jag skulle vara arb. lös så det blev avslag.
Vad jag har hört så ska man ha varit arbetslös innan studierna, jag var det så jag har stämplat upp sommarjobben med a-kassa.
"Har ni fått vara arbetslösa el har ni fått kortare el längre vik under sommaren???" Fått och fått, har man inte hittat något sommarjobb så har man ju inte.
Måste ringa till min a-kassa och fråga hur jag ska göra, har sommarjobb hela sommaren utom en vecka i början. Är det lönt ens en gång? Men kanske finns det regler som gör att jag bör stämpla den veckan iaf? Ja ja, inte lätt alla gånger. Ring och prata med din a-kassa, det är alltid det bästa.
Förra - eller var det förrförra - sommaren hade jag sommarlov (och pluggade således ) Jag fick a-kassa för de dagar jag inte jobbade. Har man stämplat innan och har en pågående period blir det väl ingen karens tror jag, men om man ska starta sin stämpelperiod så är det väl en veckas karens som gäller
Blir tveksam, är för trött för att tänka... Men jag är säker på att alla i min klass stämplade den sommaren
Om inte reglerna är ändrade så är det la bara till o tuta o köra
Om du har stämplat någon gång under de senaste 12 månaderna och alltså har en pågående stämplingsperiod, så är du berättigad att stämpla under lov, förutsatt att studieuppehållet är mer än 45 dagar.
Det gäller även om du har ett sommarjobb som du vet om! Ska du inte jobba ALLA dagar på lovet, så anmäl dig till a-kassan. (Blir du erbjuden jobb som du inte kan/vill ta, kan du alltid kryssa för 'förhindrad'-rutan på kortet.)
Alfonsina: Om du inte stämplar den här sommaren, har du inte rätt att stämpla nästa (om du skulle behöva) om det har gått mer än 12 månader sedan senaste stämplingsdagen. Tycker absolut att du ska anmäla dig första dagen på lovet och stämpla den/de dagar du inte har jobb. men hör med akassan för säkerhets skull.
Jag kommer ta studieuppehåll då jag ska ha barn i september, vet ni om jag kan få stämpla under sommaren och fram tills barnet kommer?
Man ska ju skicka in en studieförsäkran för att få stämpla - men hur blir det med min studieförsäkran då jag tar studieuppehåll?
Jag ska börja plugga nu till hösten, har jobbat i två år innan. Men nästa sommar, då jag måste fixa sommarjobb, om jag inte får nåt jobb, har jag rätt att stämpla?
Har hört att karensdagarna (45 eller vad det är eftersom jag sa upp mig själv) går under tiden man pluggar. Stämmer det?
Jag fick hemskickade såna kort man skickar in var 14:e dag te a-kassan. För jag har anmält mej arbetslös, för jag jobbar bara 20 h/veckan på sommarjobbet.
Men jag vet inte ens om jag har rätt te a-kassa ännu:-/ Men jag e medlem å så, men vet inte om jag jag har rätt å få d ännu.
Men d märker jag ju när jag har skickat in första kortet som ska in nästa vecka.