• jennie ellie

Färgat hela tvätten med fina kläder!!!!

Hjääääälp!!!

Tvättade en ljus/vit maskin med funna stickade bomullströjor och några linnen från Peak P. Mina älsklingsplagg! Slängde med ej ljus beige ny sjal för att den skulle bli av med butikslukten den var i bomull/viskose. Kunde fan aldrig tro att den skulle kunna färga en gnutta, jag är halv pedantr vad det gäller min tvätt alltid så det var inget dumt misstag bara utan jag kände att det är lugnt den fäller inte. Allt kom ut ljusbrunt!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag dog nästan, mina fina vita och ljusrosa tröjor... Just nu kör jag om den med blekmedel/pulber från änglamark.
    Vad kan jag göra mer kommer alrdig att få tillbaka min rosa tröja va?

Faan

• Svar på tråden Färgat hela tvätten med fina kläder!!!!
  • VilkenLycka

Det är nog tyvärr så : ( men om plaggen är i 100 % bomull kan du alltid färga dem.

Beklagar sorgen

• Ex ungue leonem
    jennie ellie skrev 2008-01-07 18:58:08 följande:
    Hjääääälp!!!Tvättade en ljus/vit maskin med funna stickade bomullströjor och några linnen från Peak P. Mina älsklingsplagg! Slängde med ej ljus beige ny sjal för att den skulle bli av med butikslukten den var i bomull/viskose. Kunde fan aldrig tro att den skulle kunna färga en gnutta, jag är halv pedantr vad det gäller min tvätt alltid så det var inget dumt misstag bara utan jag kände att det är lugnt den fäller inte. Allt kom ut ljusbrunt!!!!!!!!!!!!!!!!Jag dog nästan, mina fina vita och ljusrosa tröjor... Just nu kör jag om den med blekmedel/pulber från änglamark.Vad kan jag göra mer kommer alrdig att få tillbaka min rosa tröja va?Faan
    Törs du prova med en skvätt klorin i? Det ör ju inte bara för att bleka vittvätt med.Utan även för missfärgad kulörtvätt.
    På klon känner man lejonet
  • jennie ellie

Skratt, ja det är verkligen sorg, löjligt men sant. Jag köorde en maskin med bara kläder jag är extra rädd om... Tack för svar i alla fall

VilkenLycka skrev 2008-01-07 19:04:14 följande:
    Det är nog tyvärr så : ( men om plaggen är i 100 % bomull kan du alltid färga dem.Beklagar sorgen
  • jennie ellie

Jag vet faktiskt inte... Klorin känns så starkt på något sätt.. Men det får bli ett av alternativen. Sitter framför maskinen och stirrar in i trumman medans blekmedlet tvättar och väntar på en ljusning.
    Ex ungue leonem skrev 2008-01-07 19:05:51 följande:

Törs du prova med en skvätt klorin i? Det ör ju inte bara för att bleka vittvätt med.Utan även för missfärgad kulörtvätt.
  • glitterkorn

Näääj ! Fy vad jobbit, sk vara skitsur i evigheter.. nää fyy stackare !

• jennie ellie

Har lagt in en minnesbild på den rosa, den vita var likadan...man ser färgen i alla fall. Nu till nästa fråga då. När jag någon gång letet efter färgmedel för tyg så har det bara funnits ca tio färger att välja mellan, finns det innte fler? Nyanser mm?

• jennie ellie

Puffar upp denna lite till

• skorpionen80

Blev det bättre efter att du tvättat den? Jag har fått bort färg från kläder som missfärgats efter några tvättar...

• jennie ellie

Nix tog ur den nu helt brunrosa, kör en annan maskin emellan nu och sedan om den andra med klorin..

skorpionen80 skrev 2008-01-07 21:04:41 följande:
    Blev det bättre efter att du tvättat den? Jag har fått bort färg från kläder som missfärgats efter några tvättar...
  • VilkenLycka

Var bor du?
    Här i Götebog finns en jättebra konstnärshandel "INEX" som säljer textilfärg av olika slag.
    Kolla med nån färghandel annars.

Lycka till

Svar på tråden Färgat hela tvätten med fina kläder!!!!