• Rona

Operation av kobenthet

Min tonårsdotter är väldigt kobent och får ont i ben, knän och fötter väldigt ofta. Nu har hon fått remiss till ortopeden och en operation kan bli aktuell. Nu undrar jag; Hur går en sån operation till? Vad gör dom? Kommer hon att ha ont länge efteråt? Någon som vet?

• Svar på tråden Operation av kobenthet
  • Rona

puffar upp, dottern vill veta. Har sökt på nätet men hittar inget bra.

• Rona

Tack! Finns någon mer, någon med erfarenhet kanske?

• Johanna 630

Vet inte om någon läser detta efter så många år. Vill höra hur det gick till? För nu måste hon nästan genomgått operationen? Jag ska börja min femte operation (knä) om en vecka och alla mina andra skador har nu gjort så jag blivit kobent. Jag ska få en slags stång i knät som kommer sitta där i 3månader och som jag ska vrida och skruva på. Vad gjorde hon för slags operation? Hittar ingenting om min operation på nätet. Ingen som gjort något liknande?

• Peter F

Hej!
    Min dotter var inne idag på ortopeden i Varberg för ett knä som gör ont och viker sig emellanåt. Hon har en viss kobenthet i benet och ska opereras för detta. Operationen går till så att de skruvar fast en metallplatta på insidan av nedre delen av lårbenet där tillväxtzonen är. Detta förhindrar tillväxt på insidan och främjar tillväxt på utsidan vilket gör att benet (knät) rätar ut sig. Detta måste göras innan man växt färdigt och helst innan 13 års ålder enligt läkaren. Ska vara en relativt enkel operation där man innan 2 veckor ska kunna vara igång fullt igen.

Svar på tråden Operation av kobenthet