• Sicali

Risk att hunden fryser om man trimmar den kort nu?

Måste passa på att fråga något annat jag funderat över.
    Vår ena vovve har en päls som behöver ryckas då och då för att inte tova ihop sig och bli alldeles ohanterlig.
    Har dragit på det men nu går det inte längre, det är ett måste och hon har tid imorron.
    Efter hon är klar kommer pälsen vara nästan som stubb, hon blir jättefin men jag undrar om hon fryser lättare och om man kanske skulle köpa ett täcke till henne att ha den första tiden tills hon vant sig?
    Vad tror ni?

(Den ljusa på bilden)

beta.familjeliv.se/hem/sicali/gallery/phpvat8if.jpg

• Svar på tråden Risk att hunden fryser om man trimmar den kort nu?
  • MiisPiis

Min mamma brukar raka ner sin, och hon använder då ett täcke utomhus samt en stickad tröja inomhus på vovven!

• Pia J

jag kapar pälsen på min, hon har jätte tät päls.
    Tänkte låta bli dewn och trimma till våren, men nu tog jag tag i det idag.
    Eftersom jag trimmar henne så ofta i vanliga fall, blir pälsen enormt tjock och- har hon flämtat inne så hon har ju varit för varm.
    Nu tycker hon det är jätte skönt! Jag har ett täcke på henne om det skulle bli alldeles för kallt ute.

• Sicali

Då köper vi nog ett täcke ändå och har för säkerhets skull. Är starkt emot kläder till hundar men ett täcke är ju inte riktigt samma sak. Hon är precis som din väldigt varm med all tjock päls så hon kommer nog tycka det är väldigt skönt att bli av med det imorron

Pia J skrev 2008-01-07 20:13:13 följande:

jag kapar pälsen på min, hon har jätte tät päls. Tänkte låta bli dewn och trimma till våren, men nu tog jag tag i det idag. Eftersom jag trimmar henne så ofta i vanliga fall, blir pälsen enormt tjock och- har hon flämtat inne så hon har ju varit för varm. Nu tycker hon det är jätte skönt! Jag har ett täcke på henne om det skulle bli alldeles för kallt ute.
  • kodoktorn

tänker endast ta bort de värsta långstråna på vår hund och hålla efter underullen i vinter och göra den riktiga trimningen när det blir lite varmare ute igen.

• Pia J

gillar inte heller kläder på djur, men det är inte riktigt samma grej-utan ungefär som ett häst täcke....
    det jag har e fleecefodrat med galon så funkar i alla väder.

• Prinsessorna

Jag har trimmat min cairnterrier för att trivs bättre då och bir faktiskt piggare. Jag är också motståndare till kläder på hundar men ett vintertäcke har han och det är okey tycker jag.
    Och nej han fryser inte. Men det är klart att stå stilla nu i kylar klarar han inte men han är också 12 år och fryser lätt.

Svar på tråden Risk att hunden fryser om man trimmar den kort nu?