• Anonym

Sjukskriven, gravid och arbetslös, hur funkar det?

Jag är just nu sjukskriven pga graviditetsillamående tom 31 januari och min anställning tar slut den 21 januari. Jag mår väldigt dåligt om dagarna (är i v.11) och är osäker på hur mycket jag klarar av att jobba. Mina föräldrar anser att jag måste vara sjukskriven graviditeten ut då ingen arbetsgivare kommer anställa en gravid kvinna. Nu vill jag bara veta hur det fungerar, hur har ni andra arbetslösa gjort? Är det vanligt att man blir sjukskriven hela perioden ut när man är gravid? Mår jättedåligt psykiskt av att min arbetsgivare inte ville förlänga mitt kontrakt...
    Jag vill bara ha seriösa svar. Vill du klanka ner så håll det för dig själv, tack.

• Svar på tråden Sjukskriven, gravid och arbetslös, hur funkar det?
  • Hertha

Om ditt illamående går över och läkaren inte anser att du behöver vara sjukskriven måste du istället bli arbetssökande.

Men varför vill inte arbetsgivaren förlänga dig? Tror du att det är pga graviditeten tycker jag att du ska ta kontakt med facket.

• Chanteuse

Visst går det att bli sjukskriven hela tiden ut. Då får du ju samma sjukpenning som du hade fått om du jobbat kvar....även din FP grundas då på din anställning. Men det är läkare samt FK som avgör om du ska va sjukskriven eller inte.

• Spartacus

har ni sagt att du bara ska jobba fram t om den 21 januari så tror jag tyvärr inte du kan göra så mycket...

nu mår du ju dåligt och även om det är tungt så är det ju viktigast att du tänker på ditt och barnets välmående just nu, jag tror nog du hittar en lösning framöver! fortsätter det vara lika illa efter sjukskrivningen gått ut så får du väl se till att få den förlängd och vända dig till försäkringskassan...

• Borboleta

Om du ska vara sjukskriven eller inte har ingenting att göra med om du har arbete eller inte. Vad jag menar är att läkaren gör ju den bedömningen beroende på hur du mår, inte beroende på att du är arbetslös. Man kan ju inte själv bestämma att man skall vara sjukskriven.

Men blir du inte sjukskriven är det ju (som sagt) arbetssökande som gäller, om du inte har arbete. Och förhoppningsvis är du då berättigad till ersättning från din a-kassa.

• Anonym (sjuk)

jag har inte läst igenom inläggen nu men jag kan berätta vad jag var med om .... jag var arbetslös å gravid å när jag hade två månader kvar så ville arbetsförmedlingen skicka iväg mig på kurs sju mil bort jag kunnde knappt gå då å verkligen inte sitta för så ont hade jag jag skulle igentligen bara ta det lungt så jag gick upp till läkaren å hon titta på mig å sa men herre gud du skall ju inte vara uppe å gå det ser ju jag å så undersökte hon mig å min son som jag hade i magen tryckte väldigt mycket nerår så det var risk för hans liv om jag inte tog det väldigt lungt å detta skrev hon i sjukskrivningspapprena till försäkringskassan men icke sa nicke så tyckte inte dom att det var någon fara FAST DET STOG ATT DET VA FARA FÖR MITT BARNS LIV ... Snacka om att jag blev arg jag överklaga men fick inga pengar överklaga igen till den högsta men det gick inte vägen det ända dom sa att var att jag skulle ta ut föräldrapenning två månader innan jag ens hade fått Å vem vill det man får så lite tid ändå med dom små... å det hela sluta med att vi var utan en inkomst i två månader det var inget kul kan jag lova så vad jag vill ha sagt med detta är bara för att en läkare har sjukskrivit en så är det inte alls säkert att man får pengar ändå för försäkringskassans läkare som man aldrig få träffa eller prata med kan säga att nää hon är bara gravid inte sjuk ......

• Xgirl83

Anonym (sjuk) skrev 2008-01-07 20:26:14 följande:

ända dom sa att var att jag skulle ta ut föräldrapenning två månader innan jag ens hade fått Å vem vill det man får så lite tid ändå med dom små... å det hela sluta med att vi var utan en inkomst i två månader det var inget kul kan jag lova så vad jag vill ha sagt med detta är bara för att en läkare har sjukskrivit en så är det inte alls säkert att man får pengar ändå för försäkringskassans läkare som man aldrig få träffa eller prata med kan säga att nää hon är bara gravid inte sjuk ......
    Det brukar vara svårare att bli sjukskriven i slutet på graviditeten just pga att föräldrapenningen är till för även de sista veckorna då nästan ingen klarar att jobba. Lite trist men vi får väl vara glada över hur många föräldradagar vi ändå får här i Sverige och inte som 2-3 månader i väldigt många andra länder.
  • Xgirl83

Anonym skrev 2008-01-07 20:03:13 följande:

Jag är just nu sjukskriven pga graviditetsillamående tom 31 januari och min anställning tar slut den 21 januari. Jag mår väldigt dåligt om dagarna (är i v.11) och är osäker på hur mycket jag klarar av att jobba. Mina föräldrar anser att jag måste vara sjukskriven graviditeten ut då ingen arbetsgivare kommer anställa en gravid kvinna. Nu vill jag bara veta hur det fungerar, hur har ni andra arbetslösa gjort? Är det vanligt att man blir sjukskriven hela perioden ut när man är gravid? Mår jättedåligt psykiskt av att min arbetsgivare inte ville förlänga mitt kontrakt...Jag vill bara ha seriösa svar. Vill du klanka ner så håll det för dig själv, tack.
    Som andra sagt så handlar inte din sjukskrivning om ifall du har jobb eller ej, utan om hur du mår. Läkaren och försäkringskassan kommer bedöma dig likadant vare sig du har jobb eller inte.

Lycka till!
  • Anonym (sjuk)
    Xgirl83 skrev 2008-01-07 20:31:08 följande:
    Anonym (sjuk) skrev 2008-01-07 20:26:14 följande:
    Det brukar vara svårare att bli sjukskriven i slutet på graviditeten just pga att föräldrapenningen är till för även de sista veckorna då nästan ingen klarar att jobba. Lite trist men vi får väl vara glada över hur många föräldradagar vi ändå får här i Sverige och inte som 2-3 månader i väldigt många andra länder.
    det var inte så jag hade svårt att bli sjukskriven av en läkare för dom såg direkt att jag skulle vara stilla Men jag upplevde det lite så att Försäkringskassans läkare inte litar på vanliga läkare allså en läkare sitter å läser en annans läkare papper å tycker att dom har helt fel ...
  • Xgirl83

Anonym (sjuk) skrev 2008-01-07 20:40:18 följande:

det var inte så jag hade svårt att bli sjukskriven av en läkare för dom såg direkt att jag skulle vara stilla Men jag upplevde det lite så att Försäkringskassans läkare inte litar på vanliga läkare allså en läkare sitter å läser en annans läkare papper å tycker att dom har helt fel ...
    Fast på FK är de hårdare med bedömningen i slutet på graviditeten, just pga att nästan ingen kan jobba i slutet på graviditeten. Den vanliga läkaren bedömer väl oberoende av situationen. Det kan kännas fel att inte få pengar för det men samtidigt tror jag det är meningen att f-penningen ska gå till det också.

Men jag tycker också det är sjukt att en läkare sjukskriver och en annan inte godkänner...
Svar på tråden Sjukskriven, gravid och arbetslös, hur funkar det?