• Millans hustru

Hur aktivera en 3,5 åring i bil

Hej! Det finns säkert redan trådar i detta men jag hittar dem inte då jag söker. Har ni bra idder på saker för barn att pyssla med (själva) då man åker bil långt. Sång o ramsor o små lekar man kan göra ihop kan vi en del men vad ska vi ta med för dottern att själv leka med? Vad tar ni med? Alla ideer är välkomna! mvh Millans

• Svar på tråden Hur aktivera en 3,5 åring i bil
  • jojja

Vi brukar ta med några böcker, och så får de välja några leksaker som de vill ha med och leka med i bilen. Oftast slänger de bort dem, eller tappar dem ganska tidigt så sen roar de sig själva ändå

Senaste långresan la vi in en saga på mp3n till sonen som fyller 3 i april. Fungerade kanon. Dottern, 4½ hade en cd-spelare som hon lyssnade lite på. Men - det var typ 30 minuter av en 10h bilresa...

• Millans hustru

hm. vår flicka brukar vilja ha rätt mycket spännande att göra. Det är bara det att vi nyligen varit på långresa med bilen så mina ideer om vad som är spännande har sinat. jag ahr lagt undan några av hennes leksaker flör att de ska vara lite kul igen om en tid, då vi ska åka men.... Gärna fler tips!

• Enyana

Dvd-spelare med några filmer, ritblock/målarbok och pennor, böcker, små dockor...det är sådant som håller min dotter sysselsatt i bilen. Nu vid jul funkade det kanon och då åkte vi ändå 14 timmar enkel väg...men vi dödade en del tid genom att fika lite och sova också - plus att sjunga och prata.

• Millans hustru

DVD har vi inte, annars hade det ju varit strålande. men mp3 med egna lurar har vi tänkt fixa. o lite nya böcker från biblioteket. Men jag önskar det fanns bra mirakelideer, aksnke något pyssel som inte kladdar o krånglar, som man kan köpa? någon som vet något?

• leeena

sån här "rit-tavla" som man ritar på och sen suddar bort..fanns förut bara svartvita men finns i färg nu oxå såg jag.Inga riktiga pennor som kladdar så det har funkat jättebra för mina barn..Sen såna här "klisterark" med typ my little ponny eller disney eller nåt,som man kan klistra figurer på om och om igen...Båda sakerna finns på vanliga leksakaffärer/avdelningar...

• Millans hustru

bra! tack! ska kika!

• mludvigs

Vi reser endel ganska långt och har alltid en påse med leksaker i sätet bredvid sonen.
    I denna påse lägger vi bilar, böcker och annat vi kan tänka oss. En ritplatta är underbart samt som någon nämnde sådana där klistermärkesgrejer där man kan flytta runt figurerna på ett ark.

Vi har även en dvd-spelare men denna tar vi enbart fram i nödfall och hittills har vi bara behövr gjort det 2 gånger på 1,5 år och vi reser som sagt ganska mycket.

Även cd med musik eller saga funkar bra. Mamma Mu kan man lyssna på ganska länge. Dock vill jag inte att sonen ska ha något sådant direkt in öronen så vi spelar i bilens spelare så att säga. Detta leder i stort sett alltid till att alla i bilen sitter och sjunger barnvisor och har hur kul som helst!

• Solrosen777

Vi kliver upp tidigt och åker så sover barnen några timmar i alla fall. Sen har vi dvd spelare som är guld värd. Cd sagor är också toppen. Sen kan man stanna och göra ett längre stopp och bada, åka pulka eller något sånt. Det var jättekul!

• astalacasta

CD-sagor är det bästa tycker jag. Dotterns favorit just nu är Saltkråkan.

Pyssel är lite samma som böcker, dvs om man har anlag att bli lite åksjuk är det inget vidare, så vi får oftast leka och sjunga med dottern.

Hennes stora favorit är att leka frågesport. Vi ställer frågor och hon svarar (och känner sig duktig när hon gissar rätt). Vi har frågesport om allt möjligt: fakta om Bamsefigurer, djur, växter, barnböcker, Bolibompaprogram etc.

• Lilu

DVD:n är det bästa vi införskaffat. På resor som är över 1.5 timme enkel väg Helt suveränt. Man hör inte ett ljud från baksätet (förutom filmljudet då)

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • gene

DVD:n är super vid långresor! Sen gillar vår dotter såna här böcker med klistermärken som man kan återanvända i boken (finns med Barbie, Byggare Bob, Nalle Puh mfl). Vi har köpt ett gäng på Rusta för 10 kr styck (kostar 40-50 spänn annars).

• Millans hustru

tack för alla bra tips! nu ska här planeras! Ska ut o flyga också om några månader, då kan dessa ideer också vara till stor hjälp för trevlig flygning.Tack! fortsätter läsa om fler tips kommer in!

Svar på tråden Hur aktivera en 3,5 åring i bil