• eileme84

Manpower??

Jag är i stort behov av jobb nu då jag inte har jätte många mammadagar kvar att ta ut och jag börjar undra lite hur det är med bemanningsföretag... Är manpower det bästa att satsa på om det inte finns så mycket annat val??

Nån som har någon erfarenhet av manpower eller annat??
    Har det lett till jobb relativt fort??

Tack på förhand

• Svar på tråden Manpower??
  • MiisPiis

För många år sedan jobbade jag åt dem. Har bara bra erfarenheter, fick jobb på företaget de hyrde ut mig till bara någon månad efter!

• Hertha

Jag jobbar för dem och hittills har allt funkat bra. Jag har fått gå ner i lön i jämförelse med tidigare men jag hade å andra sidan en högskoleutbildning och jobbat ett par år i min tidigare branch. Nu har jag bytt helt.

Jag ringde och pratade med dem, skickade min CV och efter några dagar ringde de för en "förutsättninglös" intervju. Det innebär att de kollar vem man är, sen om man själv eller de ser ett uppdrag man kan passa för anställer de en (iallafall gjorde de så med mig).

1 1/2 vecka senare fick jag jobb via dem. Mitt första uppdrag är snart slut, de erbjöd mig anställning men jag tackade nej. Jag är garanterad en viss del av min lön (lite bättre än min a-kassa) om jag blir uppdragslös men jag antar att jag inte kommer vara det någon längre tid med tanke på högkonjunkturen.

Det man kanske ska tänka på mest är kanske om man gillar tanken på att byta arbetsplats ofta. Jag har haft ett längre uppdrag nu på 3 månader, vi får se hur det blir nästa gång. Jag blir lätt uttråkad så mig passar det här livet bra.

Svarar gärna om det är något du undrar över.

• eileme84

åhh låter bra.. finns så många som säger att det inte finns några jobb att få men det finns det om man bara vill o bemanninsföretag kanske ger en liten spark in på arbetsmarknaden..

är det manpower som betalar min lön då eller hur funkar det??
    jätte tack för era svar :)

• Hertha

Ja, du får en sk timbaserad månadslön. Du rapporterar dina timmar till Manpower som sen fakturerar kunden. Manpower tar en del och du får en del.

• eileme84
    Hertha skrev 2008-01-07 20:39:04 följande:
    Ja, du får en sk timbaserad månadslön. Du rapporterar dina timmar till Manpower som sen fakturerar kunden. Manpower tar en del och du får en del.
    kan man ha krav tex att få ett nattjobb ?? eller kvällsjobb?
  • eileme84
    Hertha skrev 2008-01-07 20:39:04 följande:
    men betalar dom mig innan dom fakturerar kunden eller måste jag vänta??
  • Hertha

Vet faktiskt inte, jag ville ha kontorsjobb och det fick jag. Kontor är ju sällan något annat än dagtid

Däremot har jag krav på mig att acceptera en pendling på 1 1/2 timme från deras kontor. Kan få lite otur med det om jobbet ligger söder om deras kontor eftersom jag bor 1 norr om det. Har bett att de ska tänka på det men vet inte hur mycket hänsyn de tar. Får väl hojta till här i tråden om jag plötsligt blir väldigt negativ pga nästa uppdrag . Håller för tillfället tummarna hårt över att jag inte gjorde ett misstag som tackade nej.

Det är en provanställning jag har nu, i april blir den ev fast, jag kommer då vara i vecka 20...

• eileme84
    Hertha skrev 2008-01-07 20:47:51 följande:
    Vet faktiskt inte, jag ville ha kontorsjobb och det fick jag. Kontor är ju sällan något annat än dagtid Däremot har jag krav på mig att acceptera en pendling på 1 1/2 timme från deras kontor. Kan få lite otur med det om jobbet ligger söder om deras kontor eftersom jag bor 1 norr om det. Har bett att de ska tänka på det men vet inte hur mycket hänsyn de tar. Får väl hojta till här i tråden om jag plötsligt blir väldigt negativ pga nästa uppdrag . Håller för tillfället tummarna hårt över att jag inte gjorde ett misstag som tackade nej.Det är en provanställning jag har nu, i april blir den ev fast, jag kommer då vara i vecka 20...
    måste man verkligen ta ett jobb om dom skickar en till det?? eller får man välja lite själv?
  • eileme84

kollade på deras sida nu men hittar inte vart man kontaktar dom om man vill ha jobb

• Hertha

Ja, annars blir du utan lön under uppdragets planerade längd. Tycker det är ganska förståeligt, det var inte värre regler på arbetsförmedlingen + att jag själv slipper ragga jobb här. Däremot så är de inte omöjliga vad jag har förstått. Vantrivs man med uppdraget eller det finns andra uppenbara svårigheter tar de nog hänsyn till det. Men det är kanske inte så lyckat att ta upp det på intervjun.

• aket

Emlan - ring huvudnumret och be att få prata med en konsultchef/personalansvarig i den delen du bor. Om du bor i Sthlm finns det tre kontor, Sundbyberg, City och Södermalm.

Vad vill du jobba med/har du erfarenhet att jobba med?

• Hertha
    Emlan84 skrev 2008-01-07 20:45:20 följande:
    men betalar dom mig innan dom fakturerar kunden eller måste jag vänta??
    Lönen kommer som timlönen dvs månaden efter att du har jobbat. Jag får den 25 januari lönen för december.
  • eileme84
    Hertha skrev 2008-01-07 20:58:54 följande:
    Ja, annars blir du utan lön under uppdragets planerade längd. Tycker det är ganska förståeligt, det var inte värre regler på arbetsförmedlingen + att jag själv slipper ragga jobb här. Däremot så är de inte omöjliga vad jag har förstått. Vantrivs man med uppdraget eller det finns andra uppenbara svårigheter tar de nog hänsyn till det. Men det är kanske inte så lyckat att ta upp det på intervjun.
    ja det är klart att det är förståeligt såklart.
    jag har bil så det är inga probbs för mig att pendla, vad gör man inte för ett jobb lixom ;)
  • eileme84

aket Emlan - ring huvudnumret och be att få prata med en konsultchef/personalansvarig i den delen du bor. Om du bor i Sthlm finns det tre kontor, Sundbyberg, City och Södermalm. Vad vill du jobba med/har du erfarenhet att jobba med? jag är faktiskt öppen för alla jobb jag skulle kunna få.. jag har jobbat på restaurang i 6 år men känner att jag vill komma ifrån det, jag har inga större krav på jobb, kan tänka mig att jobba på allt mellan industri/produktion "väldigt gärna" till affär.. Gick livsmedels linjen i skolan med inriktning bageri/konditori

• aket

De har en uppdelning på bemanningssidan också, det var därför jag frågade. Lager/logistik, kontor/admin, ekonomi, personal, sälj, engineering...

Om du vill jobba i affär som säljare av något slag så be att få prata med just någon konsultchef på säljsidan så vet de var du ska bli kopplad.

Ett annat tips är också att du lägger in ditt CV på deras hemsida, för då är det ju redan fixat och färdigt för personen att läsa när du ringer - för att snabba på det hela menar jag

Lycka till!!

• eileme84
    aket skrev 2008-01-07 21:20:52 följande:
    De har en uppdelning på bemanningssidan också, det var därför jag frågade. Lager/logistik, kontor/admin, ekonomi, personal, sälj, engineering... Om du vill jobba i affär som säljare av något slag så be att få prata med just någon konsultchef på säljsidan så vet de var du ska bli kopplad. Ett annat tips är också att du lägger in ditt CV på deras hemsida, för då är det ju redan fixat och färdigt för personen att läsa när du ringer - för att snabba på det hela menar jag Lycka till!!
    tack så jätte mycket för all er hjälp..
    en sista fråga nu bara..

vad krävs för att dom ska anställa mig?
  • aket

Det beror helt på om det finns passande uppdrag med det du kan och vill göra. Vem du är som person, hur mkt jobb/ordrar de har just när du kontaktar dem osv osv. Det är klart att arbetslivserfarenhet slår väldigt högt inom det du vill göra. Men det är ditt driv och dig som person som spelar stor roll också!

Även om de inte har möjlighet att anställa dig just nu så lönar det sig nästan alltid att lägga in sitt CV och att ringa, förr eller senare dyker det säkert upp något.

• eileme84
    aket skrev 2008-01-07 21:34:27 följande:
    Det beror helt på om det finns passande uppdrag med det du kan och vill göra. Vem du är som person, hur mkt jobb/ordrar de har just när du kontaktar dem osv osv. Det är klart att arbetslivserfarenhet slår väldigt högt inom det du vill göra. Men det är ditt driv och dig som person som spelar stor roll också! Även om de inte har möjlighet att anställa dig just nu så lönar det sig nästan alltid att lägga in sitt CV och att ringa, förr eller senare dyker det säkert upp något.
    har lagt in en cv nu och jag hoppas dom har nåt för mig för nu e jag sååå sugen på att börja jobba efter att ha varit mamma ledig..å jag gillar verkligen att komma hemifrån o jobba, jobbet är såattsäga min egna tid :)

godnatt på er =)
Svar på tråden Manpower??