• nykomlingen2

Glasögonolycka

Köpte nya glasögon i juli och när jag nu var ute och sprang så ramlar jag... - glasögonen faller av och nu är de trasiga. Vad har jag för rättigheter att kräva att glasögonbutiken lagar dem åt mig? De behöver böjas till samt sätta i det ena glaset igen som ramlade ut.

• Svar på tråden Glasögonolycka
  • Kakan83

Det får du nog ta på din försäkring.

Oliver ab imo pectore
  • nykomlingen2

Syftar på hemförsäkring eller olycksfallsförsäkring?
    Har inte kollat vilken självrisk jag har på dessa försäkringar.

• Vem där

Om du har _rättighet_ att _kräva_ lagning för något som du orsakat själv vet jag inte men små justeringar och lite småfix brukar inte kosta något hos optiker, det har då kallats för service i alla år jag haft glasögon (många, många år).

Däremot om tex en skalm behöver bytas ut eller så får man väl betala för det. Är det dyrbara reparationer kan det hända att din hemförsäkring täcker reparationskostnader över självrisken.

• Cia o krabaten

Behöver de bara rättas till så fixar optikern det, oftast gratis. Särskilt om de är nya.

Behövs det däremot nya delar beror det på vilken garanti du har.

En kedja har drullegaranti ett helt år!!! Oavsett skada, andra är det tilläggskostnader för.

Gå till din optiker och be dem om hjälp helt enkelt.

"Kräva" låter lite hårt när det är du som haft sönder dem själv

• sAiLe05

Min son fick tag i mina glasögon en dag och ja... efter det så blev dom inte så fina..
    Gick till optikern och han fixade ny skalm samt böjde till och satt i glas på ena sidan..
    Allt detta för ca 500:-

Syrran var så duktig att hon tappade glasögonen under en spårvagn... Hon hittade dom aldrig igen.. Detta fick hon ta på hemförsäkringen, med självrisk på 1700:- Glasögonen hade kostat 6200:-

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • nykomlingen2

Kräva var nog ett lite hårt ord - frågan är vilka rättigheter jag har är nog mer korrekt att fråga

Jag har också varit med om att optiker rättat till glasögon gratis MÅNGA gånger, nu är skillnaden att glaset ramlat ut

Jag får väl ringa dem/besöka dem och se vad de har att säga om olyckan - egentligen tror jag inte att det behövs så mycket mer än att skruva/böja lite för att fixa dem inklusive att få fast glaset igen.

Frågan i nästa steg är vad de sätter för pris för att fixa det om det är värt att blanda in hem/olycksfallsförsäkringen för jag tror att självrisken kan vara högre än vad det kostar att fixa glasögonen.

• Vem där

Jag håller tummarna för att dom fixar det till dig som service, om inte annat så jättebilligt

• nykomlingen2

Tack

Får väl se, glasögonen kostade mindre i inköp än vad sAiLe05's syster fick betala i självrisk så jag får se vad de säger hos optikern när jag kontaktar dem.

• Cia o krabaten

Sätta in ett glas är inga problem om resten är helt så att säga.
    Ingen merkostnad med en liten skruv förutsatt att allt annat är helt och funkar.

Svar på tråden Glasögonolycka