• Nana 24

Recept på rulltårta (maräng?) med ananas och grädde???

Hej!

jag har lovat min mamma att baka ett recept som jag gjorde för en 10 år sedan kanske en rulltårta som jag då gjorde vid ett flertal tillfällen...men nu hittar jag inte RECEPTET!!!
    Kan någon hjälpa mig, vill minnas att det var ett receptkort från typ ICA men jag kan ha fel, kan vara någon av alla bakböcker man har med...
    Tack snälla!!!

• Svar på tråden Recept på rulltårta (maräng?) med ananas och grädde???
  • Nana 24

Nej, det är inte Budapest stubbe, men den påminner lite om den, jag vet vilken du menar. Tror att Budapest stubben innehåller persikobitar om jag inte minns fel?

• Mint

Nana 24 skrev 2008-01-07 21:48:26 följande:

Nej, det är inte Budapest stubbe, men den påminner lite om den, jag vet vilken du menar. Tror att Budapest stubben innehåller persikobitar om jag inte minns fel?
    Mandarinklyftor tror jag det brukar vara.
    Ja, då vet jag inget mer, hoppas du hittar receptet - det låter riktigt gott!
  • pedersen 75

Denna kan du ha ananas/grädde fyllning i

Marängrulltårta

1 dl hasselnötter

4 stora äggvitor

2,5 dl strösocker

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°.

2. Hacka hasselnötterna. Vispa äggvitorna till fast skum. Vispa ner sockret lite i taget till en fast maräng. Bred ut smeten på plåt med bakplåtspapper. Strö över nötterna.

3. Grädda på andra falsen nerifrån ca 15 min. Den ska ha stannat

men inte blivit helt torr. Låt den ligga kvar på plåten ca 10 min.

5. Stjälp upp den på bakplåtspapper. Vänta ytterligare 10 min innan du försiktigt lossar papperet. Om det är svårt att lossa kan man ställa den en stund i frysen så lossnar papperet lättare.

6. Bred på valfri fyllning

Rulla ihop från långsidan med hjälp av papperet.

Sikta över florsocker. Skär breda skivor.

Svar på tråden Recept på rulltårta (maräng?) med ananas och grädde???