• susku

Haha, ni som har perser/exotic, hur jamar era katter???

Hahaha... Jag som trodde Gizmo jamade "fult".. låter typ: Mmmmäääääeehh... hahaa
    men sen igår kom lill kissen Geazer.. oh jisses.. den katten kan inte jama alls typ.. han låter: Miu... *morrrrrrr* (han börjar jama, men slutar med ett morr) hahahaa..
    Läste att perser/exotic inte pratar mkt, men oj oj.. vi har 2st som pratar massor.. så fort man frågar: "Gizmo va e de?" då svarar han.. hahahaa
    Hur är det med era katter? Jamar/pratar dom`???
    Eller är det bara våra 2 som är lite knäppa???? hahahaa

• Svar på tråden Haha, ni som har perser/exotic, hur jamar era katter???
  • Lady Namárië

Vår perserflicka har alltid varit pratig, men inte låter hon som "vanliga" katter, inte! Hon säger ofta "Mmmmm" liksom utan att öppna munnen, när hon är kelig. "Minnao" motsvarar väl ett vanligt jamande, medan det korta, uppfordrande "Ma!" är ett krav på mat, dörröppning etc.

Men söt är hon!

• ming

Mina ragdolls pratar också mycket, fast jag har läst att det är en tystlåten ras! De brukar svara när vi pratar med dem, och det är ju mycket roligare att de pratar tillbaka än inte alls!

• susku

hahaa... katter är roliga.. visste inte tidigare att dom kunde vara så grymma.. nu är jag helsåld på kattrasen Exotic..

våra hundar verkar så "fåniga" jämnfört med katterna..

• martinii

mina perser har alltid varit jättesnackiga. den gamla hade värsta höga, hesa rösten som typ "bröts" mitt i allt, lät som han var i målbrottet hela sitt liv

min nuvarande jamar så ynkligt, som en liten kattunge så gulligt

• Soulie

en kompis hade perser som svarade " njääääääää näääää" till allt typ :)

• Cybermum

Jag har hört flera säga deras
    Perser/exotic katter talar ungefär som en smurf eller morrar

• jennn

våran lilla katt som är en blandras mellan exotic och norsk skogskatt har något jättekonstit ljud för sig då man leker med henne.
    frågade pojkvännen min och enligt han låter det som en blandning mellan fnys och prutt.
    haha. det är som att hon ska försöka morra mot oss på skoj då vi leker, men de går inge bra så de blir nå fnys prutt ljud istället.
    vi förstår att hon gör de för att typ mena "akta er för mig jag är farliiiig " fast de låter bara otroligt fjantigt när hon gör de. hihi.

• Cybermum

Susku, Jag känner en Perser/esotic uppfödare om intresset finns...

• Tesssi

Hej!

Vår perserkatt kan inte jamma utan fräser istället. Antar att han har något fel på stämbanden.

Är det någon som vet om det är vanligt att perserkatter inte kan jamma, eller om det är lika vanligt för alla katter.

-T

• susku

Cybermum:

hehe, jag har precis fått hem en liten exotic kille.. så jag ska vänta minst 6mån innan jag köper en till Dessutom så har jag ju redan "gamlingen" Gizmo.. hahaa... 2st exotic räcker ett tag.. men visst kommer jag köpa minst en till.. Underbara katter!!!

Tesssi:

Jag tror perser/exotic har annorlunda hals (stämband) än andra katter.. därför låter dom så roliga när dom jamar..

• Molnet

HAha, hade ingen aning om att perser låter annorlunda än andra katter trots att jag tyckt att min perserflicka jamar och pratar speciellt

När hon vill locka skriker hon uiiiiääääääuuu långt nerifrån magen

När hon pratar säger hon uÄu eller svarar på tilltal genom att säga iiu? eller genom att humma

När hon är lekfull och vill bli jagad säger hon pprrrriiääääuu

HAHA lätt att förklara

• susku

Molnet:

hahahaa...
    Mina katter låter oxå lite olika beroende på situationen.. hahaha..
    Har aldrig hört dom säga "mjau" som en "normal" katt..
    Hahaa..

Svar på tråden Haha, ni som har perser/exotic, hur jamar era katter???