• Lady Stardust

Försöker bli gravid och snusar!

Hej på er!

Finns det någon som vet hur snusning påverkar chanserna att bli gravid? Jag har ju läst att man ska minska på rökning osv under tiden man försöker bli gravid men hur är det med snusning??

Är jättetacksam för svar!

Kram /Ina

• Svar på tråden Försöker bli gravid och snusar!
  • Lady Stardust

Ingen som vet alls?

• jeeri

Jag är inte så hemma på det här, men om jag kommer ihåg rätt från skolan så tas snus upp fortare och mer av kroppen.. men jag kan ha fel.
    Jag personligen tror att alla gifter kan inverka. Det är ju en del liknande "saker" i snus som cigaretter..

• mette

Det är väl nikotin i snus åxå? Nikotinet i cigaretterna gör att fostrets syre tillförsel blir sämre.Har sett detta på en film som används vid utbildning av barnmorskor. Efter en cigg ser man då att fostret liksom ligger och flipprar efter syre, detta tar ett antal timmar innan det gått över-efter en cig. Under denna tiden som syret inte är tillräckligt så växer och utvecklas inte fostret i normal takt och vid mkt rökande så blir därför konsekvensen ofte att barnen har missat nåt i utv (menar då ej mentalt eller grava handikapp så klart) eller föds mindre. Men det är ju cigaretter, snus har jag läst på aftonbladet.se ska vara lika skadligt..

• Lady Stardust

Tack för svaret.. Men jag vet att snus är minst lika farligt som rökning när man är gravid. Det jag mer undrade var om det kanske är svårare att bli gravid om man snusar under tiden.

• systernegativ

jag snusar också, och sambon med. inte det bästa kanske.. :/ jag slutade röka och började snusa, planen min är att sluta snusa när jag blir gravid... och om jag får för mig att jag inte blir gravid för att jag snusar så slutar jag väl för att kunna bli det... fast jag vet inte hur mycket det inverkar direkt... min äl har det såvitt jag vet aldrig varit fel på..

• Yulander

jag har snusat, men slutade då min sambo slutade bara för att visa att jag kan...och det kunde jag! Slutade en gång hösten-02 också, men då började jag igen sommaren-03 och nu har jag hållit upp sen årsskiftet. Slutade med p-piller i början av dec-03. Vet inte om det inverkar, men jag tog det som en sporre att sluta...

• Twilight

Jag snusar och har haft otroligt lätt att bli gravid ändå... Det är väl som allt annat, väldigt olika från person till person.
    Dock är det ju aldrig bra med nikotin, en prilla är som 7 cigg...

• Saabina

En prilla som 7 cigg? Jag trodde en snus motsvarade 2 cigg bara!?

• hoppfull

hej hej

läste faktiskt en artikel idag just om snusning eftersom jag själv snusar!
    Catch eucaluptius mmm smasken fniss...

nämen i alla fall.

*snuset motsvara 1-2 cigg
    *15 prillor motsvarar en ask
    *det är bättre att snusa 15 prillor än att röka en ask då ciggen är skadligare
    *det är nicot som är beroendeframkallande och inget annat medel
    *cigg innehåller flera tusen ämnen varav ett tiotal är canserframkallande
    *snus innehåller ett hundratal ämnen varav ett fåtal är canser framkallande
    *cigg är mer skadligt för kroppen pga rök + andra ämnen
    *man ska flytta runt prillan o inte ha den på samma ställe för att undvika canser i läppen
    *en vitaktig hinna, prickar eller hård hinna kan vara tecken till canser
    *snuset innehåller bakterier/ämen som hjälper personen i fråga mot sjukdomar, hål i tänderna
    *snuset kan fördärfa tandköttet och tänderna
    *ciggen tar bort flimmer hår och den naturliga reningen vilket ger sjukdommar och mindre försvar
    *det är coolt att röka = rökning ger KOL (lungsjukdom som leder till döden)

tyvärr stod där inget om snusning minskar risken för att lyckas bli gravida.

• Twilight

Det var min barnmorska som sa till mig att det motsvarade 7 cigg! Men när jag försökt att sluta skulle jag lätt trott på att det motsvarade 77 cigg med...

Svar på tråden Försöker bli gravid och snusar!