• Msun

hur lång tid tar en utreding?

Slutade med p-piller i aug -06. när det inte hände nått så tog jag kontakt med gyn i juni-07 som sa att nu var de sem. tider så de hände inte mycket fick papper att fylla i som vi sände in. I aug-07 tog jag ett blodprov som sa att allt var bra ( men igentligen vet jag inte vad de kollade efter och varför). Sedan gjorde min kille ett spermaprov i okt nov någon gång ( minns inte) men han jobbar så mycket så förhålladena var inte så bra så de vart för lite mängd att testa. Nu ska han gjöra ett nytt i feb-08. sen vat jag inte vad som händer.

Var hos gyn för att jag har haft ont i magen på höger sida sen jag sluta med p-piller. ( kontigt ont som jag inte är van med)
    Har alltid lidigt av rejäl mensverk och blöder mycket (kräktes av smärta). men när jag började äta p-piller vart det rena drömmen att ha mens skratt. men som sagt nu har jag en smärta som jag inte känner igen . Gyn läkaren hittade iget fel ( leta efter cysta)sa att jag skulle ta en ipren när de gjör ont!! vA?
    sen såg han i mina papper att vi föröker skaffa barn och är i början av en utreding och de var då han sa att _ Ja utredingen ligger nog på is ett tag . Blyg som jag är och har jätteskäck för läkare så öppnade jag knappt munnen och frågade allså inte vad han menade. vadå ligger på is ett tag .
    Hur lång tid tar allt de här..
    Har testat ägglossingstest men jag har bara fått + av 5 försök.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-07 22:48:33:
    rättelse har bara 1 gång fått markering för ägglossing av 5 försök så nu har jag tappat lusten att hålla på med sånna.
    jag har regelbunden mens men sedan jag sluta med p-piller så har jag haft väldigt kort mens 1-2 dagar ( förut hade jag 3-4 dagar )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-26 12:36
    Har testat äl test 5 ggr så medade jag fem parioder ( månader) Var av på en månada fick jag en markering

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-26 12:36
    Har testat äl test 5 ggr så medade jag fem parioder ( månader) Var av på en månada fick jag en markering

• Svar på tråden hur lång tid tar en utreding?
  • Pimpinellan

Du har INTE fått en ordentlig utredning och så där ska det inte gå till. En utredning ska INTE läggas på is för ju snabbare man kan komma fram till varför man inte blir gravid desto snabbare kan man sätta in behandling! Alltsomallt inkl. alla prover och tester bör en utredning inte ta mer än några månader beroende på vad de hittar för fel och om de hittar nåt fel. Att bli hemskickad med orden ta en Ipren är otroligt nonchalant och oproffsigt! Rejäl mensvärk tyder oftast på endometrios och det kan ingen läkare se om man inte gör en titthålsoperation så han gjorde också fel när han så lätt avfärdade att du inte hade en cysta. En äggstockscysta syns på vul och det var kanske en sån han menade att du inte hade,men chokladcystor syns inte på vul så det kunde han ju inte uttala sig om.
    Jag har gjort en utredning själv och vet hur mycket det är som ska gås igenom och kollas. ETT blodprov räcker inte heller - det ska vara två,ett på dag 3 och ett på dag 21 för att kolla alla hormonvärden. Var gick du för utredningen? Vi går på den vanliga gyn på sjukhuset och de brukar inte vara så där oproffsiga som läkarna du mött.Ring och tjata om ytterligare hjälp för det har ni rätt till! Ibland måste man tyvärr kämpa för att få den vård man har rätt till även om det tar emot. Samla mod och ring idag!
    Och skriv gärna och berätta hur det går för dig! Lycka till!

• Msun

ja vi går på sjukhuset i luleå.
    Jag har ringt en gång när jag tyckte att de tog tid för min mans prover och då möttes jag bara också av att de sa att de tar tid och när de samlat alla papper så ska vi bli kallade.

Något om någon chockladcysta nämnde han ingenting om. Han nämnde endo. men att en titthåls operation gör man inte i onödan.
    eftersom jag inte vet hur ont de ska göra fören det är nödvänigt de vet jag inte. Jag har ganska hög smärtröskel och biter ihop i de tysta när jag har ont så jag vet inte hur ont andra har när de får op. /ts

• Pimpinellan

En titthålsoperation om man misstänker endo. är verkligen inte i onödan. Snarare tvärtom eftersom det är enda sättet att upptäcka endo.! Jag hade djävulskt ont vid mens när jag hade endo. INGA värktabletter hjälpe,inte ens att få ketogan när jag åkte in akut och har du i närheten av så ont som jag så har du troligtvis endo. Man SKA inte behöva ha så ont och det finns hjälp att få mot endo. om det är det du har. Det kan ju vara därför du inte blir gravid heller så du MÅSTE stå på dig och kräva en ordentlig utredning. Jag är bra på att tjafsa med sjukvården (eftersom jag tyvärr varit tvungen i så många år) så jag kanske ska ringa istället för dig och trycka på lite? ;)
    Mer än tre veckor tar inte ett spermaprov att få svar på så när den tiden gått och om du fortfarande inte hört nåt så ring definitivt om du inte ringt innan.

• Love4cats

Men jösse, fortare ska de ju kunna samla ihop utredningen...Försök trycka på för er skull.
    De gör ju prover under en och samma cykel...mannens prover kan ta några veckor att få svar på.

Vår utredning tog nästan tre månader med provtagningar och resultat...Sen ville läkaren att vi skulle försöka själv ytterligare ett par månader vilket kändes väldigt konstigt...men men..nu är vi snart framme för vår första ivf...Ingen kö i norr men gissa min förvåning när det blev ytterligare kontroller nu istället för att bara köra igång...Nåväl...snart börjar vi ju...Hos mig har de hittat en cysta som kommer och går men som "inte ska hindra" men vi ska kolla nu igen *suck*. Förstår att de inte vill göra titthålsoperation det första de gör men det känns som att det är lite tvetydigt med dessa cystor och myomer...

Ok för att väntetiden är kort här i norr men den förlängs som läkarna håller på.

Håller tummarna för dig och kikar gärna in igen och ser hur det går.

Varje steg är ett steg närmare...
  • Msun

Idag var kompisparet hit och berättade att de skulle ha barn. Suck!De paret som är yngre än oss och som vi trodde inte skulle ha barn på ett tag. ( hon är en riktig karriär människa) Jag är inne på min tredje öl och jag dricker inte ens öl så älckligt! Hög "glad" musik och alkohol så jag slipper tänka , ska inte få jobbiga takar i huvudet. Kanske hjälper att att fortfarnade hålla hoppet uppe. Tur att vi håller på att bygga hus har varit riktig ihärdig och skruvat upp gipsskiver . Arbete . musik och alkhol ska inte bli grining. ska se till att sätta på min kille ikväll så han ser stjärnor......

• Msun

om två veckor skall min sambo äntligen på en undersökning han ska lämna prover och jag tror han ska träffa läkare sen när proverna är analyserade. Hoppas att de ska undersöka mig snart, men allt tar sån tid... de skulle vara kul att få reda på nått snart...

• Msun

Hur har det fungerat för er! är det alltid mannen som undersöks först och sedan kvinnan ? kan man inte börja med båda samtidigt.
    Eller är de olika för olika undersökningsställen ( län)? Någon som vet?

• Ramona Fransson

Ofrivillig barnlöshet ÄR KLASSAT SOM SJUKDOM enligt WHO=Världshälsoorganisationen! Du ska inte alls stå och skrapa med fötterna och BE OM URSÄKT för att du vill ha hjälp! Om inte den läkaren du har, förstår detta, sparka honom/henne och begär en ny! Trots all den forskning som finns, alla framsteg som gjorts inom området, verkar det som om det finns en massa korkade läkare, som inte har fattat galoppen.

MEN GE INTE UPP! FÖR JAG VET ATT DET FINNS läkare med fullständigt underbara, empatiska och superba kunskaper i ämnet! KRÄV! Be inte!

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Msun

ja nu har min sambo fått svar på sina prover och de var normala. jag är glad för den delen men nu vet ju jag att de måste vara mig de är fel på. min kille känner en stor lättnad och han känner att han oro har liksom lättade
    men jag då....................
    känslorna är liksom splittade . givetsis vill jag ju inte att de ska vara killens fel jag är glad för hanns skull och de är ju ett mindere problem för oss båda.
    jag ringde till gyn och hörde vad som hände nu då och då sa hon att vi ska vänta ett halvår till för att undersöka mig. suck!
    ska de alltå behöva gå två år innan man blir undersökt ?
    jag krävde att få mer svar och ¨då sa hon att läkaren skulle ringa upp mig när hon har sin telefontid om en månad!!!!
    jag ska då höra om man inte kan få en tid att träffas bara för att få lite information för oss båda . de är ju som de vi saknar . för vi går ju båda med tankar och funderingar som vi kanske kan stilla om vi får komma på en tid. har ni andra fått göra så eller får ni också bara brev hem i brevlådan som inte säger så mycket??????

• vivana

så här får de inte gå till !!!! ring in å kräv att få prata med läkaren de hade jag gjort !!! Mig tjuvstartade de gyn undersökningen på när jag skulle ta cellprov då gjorde de ett ul och tog blodprov. så nu väntar vi på att få de första brevet om info sen ska sambon lämna simar prov.
    lycka till

Svar på tråden hur lång tid tar en utreding?