• nicke nyfiken76

    Hur lär man ett barn att åka slalom?

    Hur ska jag göra? Hur gjorde ni? Hur gamla var era barn när de började? När kunde de åka själva?

  • Svar på tråden Hur lär man ett barn att åka slalom?
  • Marlene B

    Du kan börja från 3 årsålder. Sätt en lina mellan dig och barnet och börja åk i barnbacken.

  • nicke nyfiken76
    CloudBerry skrev 2008-01-08 10:43:13 följande:
    Du kan börja från 3 årsålder. Sätt en lina mellan dig och barnet och börja åk i barnbacken.
    Åkte ni i liften första gången ert barn hade på sig skidorna?
  • Marlene B

    Nja du kan ju testa med att gå en bit upp i backen och åka ner så att barnet hittar balansen. Sedan så kan du ju bara gå en sväng på plan mark och dra barnet efter dig.

  • nicke nyfiken76

    Funderar på att åka till slalombacken i morgon. Det är ju stängt och förhoppningsvis inga andra där. Då kan vi ju ta det lite lungt och åka lite i pulkbacken m.m. Låter det som en bra början?

  • Marlene B

    Japp det låter bra, det är ju en fördel om det inte är folk i närheten

  • boki

    Jag vet inte vart du bor men här finns iaf rullband för dom riktigt små barnen som dom står på och åker upp i barnbacken, perfekt då det är ganska svårt för dom små att åka i liften. Min son började stå på skidor just på rullband och åkkarusell när han var ca 2år 2månader nu är han ett år äldre och har precis lärt sig knappliften.

  • nuria

    Sonen hade sina skidor på sig vid två års ålder.

    Skidskola säger Jag !!
    Det bästa för barnen, så de lär sig rätt från början.

    Selen hade vi ibland. Det ger en fals förhoppning att de kan åka bättre än de kan.
    De litar för mycket på selen. Men ett jättebra hjälpmedel under de första åken.

    Sonen är fyra nu, och åker bättre än sin mamma...Förvånad

  • E76

    Nackdelen med lina kan jag tycka är att barnet inte lär sig att styra farten själv och tror att när man åker slalom så åker man bara rätt ned. Ett alternativ där barnet lär sig att åka på ett sätt som gör att det kan styra farten själv efterhand (samt riktningen på skidorna) är att ha barnet mellan sina ben när man åker och försöka få det att ploga. Lägg ihop dina stavar och ha dem under armarna/mot bålen på barnet. Om inte annat så kanske man kan växla mellan lina och "samåkning"?!

    Jag kunde åka slalom själv när jag var 3 år, så jag antar att mina föräldrar började öva med mig året innan.

  • nuria
    E76 skrev 2008-01-08 12:37:52 följande:
    Nackdelen med lina kan jag tycka är att barnet inte lär sig att styra farten själv och tror att när man åker slalom så åker man bara rätt ned. Ett alternativ där barnet lär sig att åka på ett sätt som gör att det kan styra farten själv efterhand (samt riktningen på skidorna) är att ha barnet mellan sina ben när man åker och försöka få det att ploga. Lägg ihop dina stavar och ha dem under armarna/mot bålen på barnet. Om inte annat så kanske man kan växla mellan lina och "samåkning"?!Jag kunde åka slalom själv när jag var 3 år, så jag antar att mina föräldrar började öva med mig året innan.
    Man kan iof styra barnet med lina...
    HA ha.. som en häst,men drar till vänster och höger.

    Men det som är nackdelen enligt mig, så är det att de få bakvikt.
    Och har de sedan kvar den stilen när man tar bort selen, så får de bakvikt. Och hur fort går det inte då....Förvånad
  • Alle
    E76 skrev 2008-01-08 12:37:52 följande:
    Nackdelen med lina kan jag tycka är att barnet inte lär sig att styra farten själv och tror att när man åker slalom så åker man bara rätt ned. Ett alternativ där barnet lär sig att åka på ett sätt som gör att det kan styra farten själv efterhand (samt riktningen på skidorna) är att ha barnet mellan sina ben när man åker och försöka få det att ploga. Lägg ihop dina stavar och ha dem under armarna/mot bålen på barnet. Om inte annat så kanske man kan växla mellan lina och "samåkning"?!Jag kunde åka slalom själv när jag var 3 år, så jag antar att mina föräldrar började öva med mig året innan.
    Så kommer nog vi att göra, sambon är gammal tävlingsåkare samt skidinstruktör och han lärde min dotter åka med den tekniken. Sonen fyllde 2 igår och det är kanske lite tidigt men vi får se.
    Ser ut som att vi far till Kläppen i Sälen i mars och där finns ju jättebra barnområder.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • LeWi

    Om du kör med lina till barnet så ska du försöka ha den slak så mycket som möjligt. Den är där för att ge dig och barnet en trygghet i att du kan bromsa när det behövs - Inte för att du ska bromsa hela tiden!
    Att åka med barnet mellan dina egna ben är en bra start  - de får känna lite på känslan och har någit stadigt att stödja sig på. (Det är även ett bra sätt att åka lift (ankarlift) på - ställ barnet framför dig mellan dina skidor - kläm ihop dina ben så att barnet kan stå mot dig och sen har du ankaret som vanligt.)

    När han är lite säkrare kan du flytta honom så att han står brevid dig och håller i din stav istället för mellan dina ben.
    Men det första och viktigaste är att lära sig plogaplogaploga!

    Såg ett smart hjälpmedel på några danskabarn i backen för några år sen. Ett "gångjärn" i plast typ som de satt fast fram på skidspetsarna. Två plastbitar hölls ihop av en skruv i mitten - det gick att dra isär dem så att barnen kunde ploga och ta ihop dem för att få skidorna parallella men de hindrade skidorna från att korsas. Rätt smart men jag har inte sett dem mer än den enda gången.
    Lycka till!


    I reject you reality and substitute my own.
  • nicke nyfiken76
    boki skrev 2008-01-08 11:30:54 följande:
    Jag vet inte vart du bor men här finns iaf rullband för dom riktigt små barnen som dom står på och åker upp i barnbacken, perfekt då det är ganska svårt för dom små att åka i liften. Min son började stå på skidor just på rullband och åkkarusell när han var ca 2år 2månader nu är han ett år äldre och har precis lärt sig knappliften.
    Finns inte här.
  • nicke nyfiken76
    nuria skrev 2008-01-08 12:30:29 följande:
    Sonen hade sina skidor på sig vid två års ålder.Skidskola säger Jag !!Det bästa för barnen, så de lär sig rätt från början.Selen hade vi ibland. Det ger en fals förhoppning att de kan åka bättre än de kan.De litar för mycket på selen. Men ett jättebra hjälpmedel under de första åken.Sonen är fyra nu, och åker bättre än sin mamma...
    Det finns ingen skidskola här heller.
  • nicke nyfiken76
    E76 skrev 2008-01-08 12:37:52 följande:
    Nackdelen med lina kan jag tycka är att barnet inte lär sig att styra farten själv och tror att när man åker slalom så åker man bara rätt ned. Ett alternativ där barnet lär sig att åka på ett sätt som gör att det kan styra farten själv efterhand (samt riktningen på skidorna) är att ha barnet mellan sina ben när man åker och försöka få det att ploga. Lägg ihop dina stavar och ha dem under armarna/mot bålen på barnet. Om inte annat så kanske man kan växla mellan lina och "samåkning"?!Jag kunde åka slalom själv när jag var 3 år, så jag antar att mina föräldrar började öva med mig året innan.
    Jag har ju som sagt inte åkt själv på minst 15 år. Vet inte om jag är tillräckligt duktig för att göra som du beskriver.
  • Cocarola

    Liftåkning: ställ barnet framför ditt ENA ben, så att barnet lutar rumpan/ryggen mot ditt lår. Barnet riskerar inte att glida mellan dina ben och du kan stå normalt utan att kroka dig dubbel med liften i knävecken. Minimum av ansträngning.

    När barnet börjar åka knapplift själv så åker du före barnet upp i backen (be personalen om hjälp med att ta knappliften till barnet) för att på så vis kunna ta imot barnet på toppen av backen tills det lärt sig detta själv. Du kan också åka ner till barnet om det skulle trilla i liften. Skulle olyckan vara framme och barnet trillar - men inte släpper liften - så är det dumt att åka efter.

    Åka ner: vi har börjat med att åka med barnet mellan våra ben och stavarna framför som E76 beskriver. Håll stavarna lågt så att barnet inte hänger på dem utan står på fötterna. När barnet lärt sig hålla balansen och stå på skidorna kan det åka bredvid samtidigt som man håller stavarna framför barnet så att det kan hålla i dem och man själv kan bromsa farten. Nästa steg är att åka baklänges några meter framför barnet och låta barnet öva på att åka/ploga lite framåt och sedan bromsa.

    Skitjobbigt! Man får aldrig upp någon fart i barnbacken, och det tär på benmusklerna att ständigt ploga + aldrig få vila i en bekväm sittlift! Börja gymträning redan nu!

    På en del ställen finns skidskola från 3 år numer, guld värt! Lote skidåkning, mycket lek. Positivt grupptryck - dagisbarn som redan har gruppvana lär sig mycket bättre där än med föräldrarna. Minsta barnet gick i skidskola i påskas när han var 2 år 10 mån och lärde sig åka knapplift själv, samt svänga i en låg backe om han hade "tip lock" som höll ihop spetsarna på skidorna så att de inte kunde korsas (kan kombineras med ett "wedge lock" om man vill säkerställa en fin plogning!). Åkte igen ny i nyår, och då kunde vi plocka bort "tip locket".
    www.snowshack.com/detail/SNW+KS-02098

  • nicke nyfiken76
    Cocarola skrev 2008-01-11 23:08:51 följande:
    Liftåkning: ställ barnet framför ditt ENA ben, så att barnet lutar rumpan/ryggen mot ditt lår. Barnet riskerar inte att glida mellan dina ben och du kan stå normalt utan att kroka dig dubbel med liften i knävecken. Minimum av ansträngning.När barnet börjar åka knapplift själv så åker du före barnet upp i backen (be personalen om hjälp med att ta knappliften till barnet) för att på så vis kunna ta imot barnet på toppen av backen tills det lärt sig detta själv. Du kan också åka ner till barnet om det skulle trilla i liften. Skulle olyckan vara framme och barnet trillar - men inte släpper liften - så är det dumt att åka efter.Åka ner: vi har börjat med att åka med barnet mellan våra ben och stavarna framför som E76 beskriver. Håll stavarna lågt så att barnet inte hänger på dem utan står på fötterna. När barnet lärt sig hålla balansen och stå på skidorna kan det åka bredvid samtidigt som man håller stavarna framför barnet så att det kan hålla i dem och man själv kan bromsa farten. Nästa steg är att åka baklänges några meter framför barnet och låta barnet öva på att åka/ploga lite framåt och sedan bromsa.Skitjobbigt! Man får aldrig upp någon fart i barnbacken, och det tär på benmusklerna att ständigt ploga + aldrig få vila i en bekväm sittlift! Börja gymträning redan nu!På en del ställen finns skidskola från 3 år numer, guld värt! Lote skidåkning, mycket lek. Positivt grupptryck - dagisbarn som redan har gruppvana lär sig mycket bättre där än med föräldrarna. Minsta barnet gick i skidskola i påskas när han var 2 år 10 mån och lärde sig åka knapplift själv, samt svänga i en låg backe om han hade "tip lock" som höll ihop spetsarna på skidorna så att de inte kunde korsas (kan kombineras med ett "wedge lock" om man vill säkerställa en fin plogning!). Åkte igen ny i nyår, och då kunde vi plocka bort "tip locket".www.snowshack.com/detail/SNW+KS-02098
    Tack för ett mycket utförlig svar.
  • nicke nyfiken76

    Vi har börjat åka lite smått utanför huset i en liten backe. Precis lagom för att få upp lite fart men inte tillräckligt hög fart för att han ska "slå ihjäl sig" om han ramlar. Det går jättebra och det bästa är att han tycker det är jätteroligt.

  • monica75

    ha barnet mellan dina ben, både upp i liften och när ni åker ner.
    Nerför kan barnet hålla i dina stavar, som ni håller i båda två. Då slipper du hålla runt barnets midja.
    I liften när barnet står mellan dina ben, lutar han sig mot dina ben.

    Linan är ingen bra teknik tycker jag, inte för barnet heller.

    Visa barnet hur han håller ihop skidspetsarna för att ploga, lär barnet att svänga och samtidigt ploga sig nerför. Så fort det funkar kan du släppa lite, bra är att vara framför och vara beredd att ta emot om barnet släpper farten.

    Barnen lär sig snabbt hur dom ska stanna osv.

Svar på tråden Hur lär man ett barn att åka slalom?