• Cissi o Nattis

Fick inget lån!!!! så besviken :( vart kan jag försöka nu?

Jag är så ledsen, jag vet att man inte ska ta saker för givet men jag trodde verkligen att jag skulle få lånet
    Nu när jag äntligen blivit av med betalningsanmärkningen så ansökte jag hos swedbank om ett lån på 120 000kr lånet ska vara till att lösa dyra små krediter och att lösa lånet jag har på fredome finance på 70 000 med 17% i ränta.
    Men jag fick inget lån Vad gör jag nu?
    Telefonisten kunde inte svara på vad det berodde på, utan rekommenderade att starta ett sparande och återkomma om ett halvår!!!! också sa han att det INTE berodde på för låg inkomst (tjänar 245 000 innan skatt).
    Hur ska jag ha råd att starta ett sparande när jag har alla små krediter med skyhög ränta att betala varje månad??? och ett halvår!!! det är ju jätte lång tid, jag hade hoppats på att bli av med alla skyhöga räntekrediter och få dom inbakat i ett och samma lån med lägre ränta.Är det så omöjligt?
    Vad ska jag göra?
    Vart på internet kan jag söka där dom inte har så hög ränta?

(Jag har inget att lämna i säkerhet)

• Svar på tråden Fick inget lån!!!! så besviken :( vart kan jag försöka nu?
  • Flicka85

Du kanske kan prova att ansöka om lån på någon annan bank?
    Lycka till, hoppas det ordnar dig!

• Mizz Turko

Är du fastanställd?

Tyvärr så fick inte min man och jag heller i höstas bostadslån av Swedbank. Vi hade inga betalningsanmärkningar, båda har fasta tjänster och får in ca 45 000 kr i månaden före skatt.

Vi beviljades inte lån på 1 miljon kronor, eller rättare sagt i telefonen beviljades vi men sen när vi gick dit för att tala om ränta/amortering etc så neka hon oss lånet.

Inget riktigt svar fick jag heller på varför. Jag har 1 Csn skuld på 180000 men det har ju alla. Min man har annan skuld på 100 000 kr.

Även om kalkylen höll som hon gjorde, så nekade hon oss.

Kan tillägga att vi hade kollat med bostadslån hos annan bank också samtidigt och det kanske är det som medförde det.

Pröva med annan bank, för min väninna har precis fått 150000 kr i banklån för att lösa skulder och hon har precis fått fast tjänst, och hade väldigt dålig kreditvärdighet.

• AlexandraLuleå

gå ner och prata med benken personligen, om dom ser att du lagt iordning en prdentlig budget, och hur du tidigare klarar av avbetalningarna hos kronofogden sov kan det möjlighvis bli lättare att få ett ja.

• Abrakadabra

Det är svårt att få lån utan säkerhet, men 70 000 är ju inte någon enorm summa så det borde inte vara omöjligt. Kolla med din kommun om det finns någon budget- och skuldrådgivare, eller om de har avtal med någon grannkommun som de kan ringa ifall de inte har sådan rådgivning själva. Här kan du söka kontaktuppgifter till rådgivare i din kommun: www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokbus.asp

Det är helt klart värt att du vänder dig till fler banker för lån, jag tror att det är en fördel att du bokar tid med en rådgivare och kommer in personligen (kavaj på! vårdat intryck!). Tryck på att du har klarat att bli av med betlningsanmärkningar och att du nu håller näsan över vattenytan trots ditt svindyra lån. Alltså, visa att du är en pålitlig person som kommer att klara amorteringarna. Tala om att du kommer att bli helkund hos banken (=flytta alla dina bankärenden dit, lån, lönekonto, sparande ..) om du får lån hos dem.
    Men, som sagt, ring och prata med kommunens rådgivare först, de kan säkert komma med fler goda råd innan du vänder dig till banken.

• zaaga

Välj en annan bank.

swedbank är inte riktigt bra alla gånger. De tittar på siffror. Punkt slut.

Det som är det viktiga är ju istället din totala ekonomi och din personliga budget och situation. Det är swedbank dåliga på att ta hänsyn till, andra banker jobbar mer efter den inriktningen.

Handelsbanken skulle jag rekommendera.

Alla banker har olika inriktning, man får helt enkelt välja den som passar en bäst.

• DIVGRL

Ja prova HB. De är jättebra!

• pedersen 75

Ansök på ICA-bank istället.

Swedbank har ett konstigt sätt att se på sökande.

Jag ansökte om ett lån där men fick avslag pga att jag är Dansk medborgare och jobbar i Danmark.

Sen att jag bor i Sverige och äger gården själv det hade ingen betydelse.

• Lola Jämtland

O jag rekomenderar Nordea. Jag tycker de är toppen!

//Här borde man skriva något intressant....
Svar på tråden Fick inget lån!!!! så besviken :( vart kan jag försöka nu?