• Fru U

Kan man baka en sockerkaka som en diabetiker kan äta?

Jag menar kan man verkligen byta ut strösockret mot nåt substitut? Kanske bättre att baka nån annan kaka? Eller nån småkakor kanske?

Live and let live
  • Svar på tråden Kan man baka en sockerkaka som en diabetiker kan äta?
  • SvanFlikkan

kan du inte bara minska på sockret?

jag vet att öb tidigare sålde sötningsmedel. Och där stod det hur mkt man skulle ha av sötningsmedlet som motsvarade i socker.

• Marlene B

Du kan använda vanligt sötningsmedel som är lämpat för bakning men ta gärna mer än det som rekommenderas för vanligt socker i receptet.

• Fru U

Sockret är ju en av huvudingredienserna. Man vispar ju socker o ägg för att få upp fluffet (eller hur jag ska uttrycka mig)

Därför är jag osäker på om man verkligen kan göra en diabetikervänlig sockerkaka

Sockerkaka är den enda enkla kaka jag baka (allt annat tar sån tid)

Live and let live
  • Git

Byter du bara ut sockret mot sötningsmedel, kommer kakan inte att jäsa och bli stenhård!!! På vissa sötningsmedelsförpackningar (puh!! Långt ord... ) finns recept. Annars kan du ju alltid baka kanelbullar!!! Byt ut allt socker utom 0,5dl i degen. Det är vad ett paket jäst behöver för att jäsa. Själva sockret försvinner i jäsningen.  Se bara till att ditt söt.medel är till för mat och bakning.

• Fru U

Det var det jag misstänkte.

Får se om jag kan hitta nåt recept på nån kaka som inte tar sån tid att baka (ska jag göra bullar måste jag be maken ta fram hushållsassistenten o sånt - har svaga handleder)

Live and let live
  • AnnaK

Bärsnitt
    Ca 20 st
    100g kallt margarin
    5 dl vetemjöl
    200 g kesella
    200-250g bär tex hallon
    1 ½ msk lättströ
    4 tsk maizena ägg till pensling
    hackad mandel till garnering
    Ugn: 225 c
    Gör så här:
    Finfördela margarinet i vetemjölet till en grynig massa. Tillsätt kesellan och forma degen till en längd.
    Dela den i två delar och kavla ut dem till degkakor med måtten 18 x 25 cm.
    Flytta över dem på papperstäckt plåt och lägg en sträng med bär tex hallon, längs mitten av de avlånga
    degplattorna.Blanda lättströ och maizena och fördela hälften på varje längd ovanpå bären.
    Vik degen på "tre" så att den blir 6 cm bred. Pensla uppvispat ägg. Strö över hackad mandel(kan uteslutas)
    och grädda i mitten av ugnen i 225 c i ca 15 minuter. Skär upp längderna i 2 ½ cm breda bitar.
    Kakorna kan frysas.

• AnnaK

Chokladkaka med flagad mandel
    Det här behövs:
    1 msk flagad sötmandel
    2 ägg
    1 dl hermesetas lätt strö
    1 msk hett vatten
    2 ½ dl vetemjöl
    1 ¾ tsk bakpulver
    1 ½ msk kakao
    ½ dl olja
    1 ¼ dl lättmjölk
    Margarin och ströbröd till formen
    Ugn: 175 c
    Gör så här:
    Mandeln ger kakan fin garnering men kan uteslutas. Smörj och bröa en form som rymmer 1,2-1,5 liter
    och strö över botten med 1 msk flagad söt mandel. Vispa upp äggen och sötningsmedlet och vattnet.
    Smeten blir inte så tjock och pösig som när du använder vanligt socker men skall ändå vispas luftig.
    Häll i vetemjöl, bakpulver och kakao men rör inte förrän du också har hällt i oljan och mjölken.
    Skrapa ned smten i formen och grädda på andra fasen nerifrån i 175 c i ca 25 minuter.
    Kakan kan frysas.

• AnnaK

Fluffiga Äppelmuffins
    Detta behövs till ca 12 st:
    50 g malda hasselnötter
    1 ¾ dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    3 msk sötningsmedel
    30 g smält smör el margarin
    ½ dl lättmjölk
    2 äggvitor
    ¾ äpple kanel
    Ugn: 225
    Gör så här:
    Mal nötterna och blanda dem med mjöl, bakpulver och sötningsmedel. Smält smöret,
    låt det svalna något och tillsätt mjölken. Blanda samman allt utom äggvitorna till en
    jämn smet. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner dem. Klicka smeten i formarna och
    lägg en tunn klyfta äpple i varje samt strö kanel över. Grädda dem mitt i ugnen
    8-12 minuter.

• AnnaK

Lingonkaka
    Det här behövs:
    150 g smör eller margarin
    3 ägg
    2 äpplen
    1 dl osötad lingonsylt eller lingon
    3 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    1 msk kanel
    Ugn: 150
    Gör så här:
    Rör fettet pösigt med äggen, som tillsätts ett i taget. Hacka de
    skalade äpplena och rör ner dem i smeten tillsammans med lingonsylten.
    Blanda mjölet med bakpulvret och kanelen. Blanda ner detta i smeten.
    Häll den i en välsmord och bröad form som rymmer 1 ½ l. Grädda kakan
    nederst i ugnen i ca 60 minuter. Stjälp upp kakan och låt den kallna under formen.

• Fru U

Tack

Vågar dock inte ha i varkens nötter eller choklad. Min bekant har graviditetsdiabetes + att det är en ny bekant så jag vet riktigt vad hon tål eller inte gillar

Sockerkaka är så neutralt, alla brukar ta i alla fall en skiva... Men men, jag hittar nog nåt

Live and let live
  • Nyfiken gul

min pappa är diabetiker o vi gör alltid vanlig sockerkaka men minskar på fettet!!

Sockret i sig är inte så farligt - det är snarare fettet man ska se upp för...

• Git
    Betty Boop skrev 2008-01-08 12:14:42 följande:
    Det går jättebra att baka en sockerkaka med canderel!
    Jag har då aldrig lyckats!!!! Den senaste kunde vi använda till att ha ihjäl folk med!!! Hahahaha!!!! Barnen tyckte dock det var kul att slå den i bordet...
  • Fru U

Jag brukar inte ha fett i min sockerkaka utan vatten (den blir jättesaftig o god om jag får säga det själv, o det får jag )

Live and let live
  • AnnaK

sockerfri kaka
    4 ägg

sötningsmedel som motsvarar 2 dl strösocker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

1 tsk bakpulver.

Smörj och bröa en bakform ca 2 liter.

Dela äggen och vispa äggvitorna till hårt skum.

Tillsätt äggulorna och suketter strö växelvis under fortsatt vispning.

Blanda bakpulvret med mjölet och vänd försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten.

Häll smeten i formen, grädda kakan 175-200 grader i ca 25 minuter.

Denna kaka kan användas som tårtbotten.

• Fru U

Tack Anna

Ska prova det receptet.

Live and let live
  • annki72

Tänk bara på att inte ta mer sötningsmedel än det står på paketet, sötnings medel är 100 gånger sötare än socker.

och som nyfiken gul skriver är det bättre att minska på fett än socker.

Min son är diabetiker och vi bakar som vanligt men halverar socker mängden och använder bara flytande margarin som är bättre än hårt margarin.

Vi använder aldrig sötningsmedel, lite vanligt socker är nyttigare än sötningsmedel.

Mamma till 4 söner och en dotter som föddes 3/8 -07
Svar på tråden Kan man baka en sockerkaka som en diabetiker kan äta?