• Kaya

Vecka 18 och känner mig plötsligt helt "ogravid"???!!!

Just idag går jag in i vecka 18. Fram tills för någon vecka sedan kände jag mig extremt gravid för att vara så tidigt i graviditeten. Stor rund mage på kvällarna, lite tidiga känningar av foglossning, känsliga luktsinne än vanligt, lite andfåddhet, tyckte jag inbillade mig att jag kände lite "fladder" i magen på kvällen. Men sedan en vecka tillbaka har jag känt mig totalt ogravid - bara tjock! Magen är liksom lösare, det stramar och drar inget i livmodern, inga "minisammandragningar" när jag har sex eller anstränger mig, brösten känns mer som vanligt, foglossningen som bortblåst, allting luktar som vanligt, inte kissnödig på natten, inga tendenser till fosterrörelser....

Och det är dessutom just senaste veckan som jag har drabbats av en DUNDERförkylning... det här gör mig jättefundersam. Jag ska ÄNTLIGEN på ultraljud på fredag och hoppas på lugnande besked då att allt är bra, men tills dess... kan någon lugna mig? Någon som har upplevt något liknande?

• Svar på tråden Vecka 18 och känner mig plötsligt helt "ogravid"???!!!
  • Zela

Jag har inte upplevt detta (är i vecka 16 själv) MEN jag tror inte att det är någon fara. Håll ut till på fredag så ska du se att allt går bra.

Alla är unika, även när det kommer till graviditet (ja utom män då kanske
    Så min tanke i detta är att det inte är någon fara,

Ta hand om dig och håll ut ett par dagar till UL:et!

kram och lycka till

• mariiee

Det ända jag kan säga är att hormonerna spelar alltid ett spel med en.
    Ena dagen super gravid och andra totalt ogravid

• hejlis

Hade exakt så själv i mitten av graviditeten! Det var några veckor där det bara var "lugnt" och allt flöt på. Men vänta bara, snart börjar det hända grejer igen... Lycka till!

• Gåsa

Oj, ja men så var jag fram tills idag då jag var på UL. Trodde inte att hon skulle se något där inne men si du där inne låg lilla pyret. Kände mig totalt ogravid i morse men nu....ja inte så där jätte gravid känner jag väl mig men jag har ju bilder. Håll ut tills på fredag. Allt är säkert kanon bra.

• Starkast

bra att du ska kolla!

Jag vill inte skrämmas, men precis så kände jag när det inte gick vägen. Alla grav. symptom var borta och magen lixom skrumpnade ihop. Jag hade känt rörelser i ca två veckor, men de var borta. Jag kände på mig att något var galet, ändå kom det som en chock.

Men som sagts tidigare kan kroppen spela en stora spratt! min nästkommande grav hade jag inte ett enda grav symptom före v.23-24, då den första rörelsen kom. sen sparkade han max tre gånger och vred lite på sig några fåtal gånger under hela graviditeten! och honom det absolut inget fel på.

Lycka till! det är säkert bra.

• versan

Ja inte behöver det gå på tok som för Jenny F.
    Jag har som du vissa dagar känner jag inget alls sen om jag äter eller dricker kallt så brukar pyret ge sig till känna.
    Prova drick ett glas isvatten och vänta och se om ditt lilla under fladrrar till.

• adrenalin

jag är i v16 och jag känner som dig. mina symtom är som borta med vinden ! tror dom flög iväg för lite mer än en vecka sen.... det r bara att hoppas att allt är bra! kanske är vi några av dom med "tur" som får må bra :)

• ACAP

Man kan må väldigt bra i andra trimestern.Nästan oföskämt bra! Det har jag gjort både med Klara och med denna. Tror det beror på att illamående och framförallt tröttheten försvinner.Då blir man som en ny människa. Förra graviditeten fick jag sådan energi att jag renovera och höll på. Min sambo kunde ringa hem och fråga vilket rum jag nu hade gjort vid den dagen

Trodde nästan jag var skengravid denna gången, inte ens ömma bröst. Men var på Ul igår och det for runt som en vante där inne. Dessutom framflyttasd en vecka. från att trott jag varit i vecka 17 är jag i vecka 18, det känns gott!

• MariaKex

Å Kaya,....jag känner helt som du!!!! Förstår din oro då jag befinner mig i ett sådant moln just nu....*usch* med grav.tråkigheter i bagaget är det svårare att tro på det fina eftersom jag inte upplevt det tidigare,....

Jag håller verkligen alla tummar för dig i morgon! Själv skall jag UL på tisdag,....*det här skall gå bra för oss*

• Kaya

Tack för era tröstande svar!!!

Saken är den att när illamåendet och tröttheten försvann kring vecka 11-12 så var jag bara glad och lättad och inte ett dugg orolig - jag visste ju att om man har tur så får man må bättre i andra trimestern. Men nu i vecka 16-17 hade jag inte förväntat mig att de graviditetssymptom jag hade innan skulle försvinna, och eftersom det hände precis när jag fick en värstinginfektion så blev jag extra orolig... Visst förstår jag att hormonnivåerna kan gå upp och ner, så man känner sig mer eller mindre gravid, men att magen/livmodern kan gå från att kännas hård och gravid till mjuk och "vanlig" på en vecka är konstigare...??!!

Det värsta är att jag har fått något mycket värre att tänka på så jag orkar knappt bry mig om hur det går på ultraljudet imorgon... jag måste in med min lilla 4-åriga pojke till sjukhuset i eftermiddag och kolla om han är sjuk... Ultraljudet blev plötsligt mycket mindre viktigt då.

• adrenalin

kaya:
    de går nog inte upp och ner, jag har för mig att de stiger hela graviditeten.
    Men det kan nog vara så att din kropp har vant sig
    fast jag vet hur svårt det är att inte oroa sig .

Sen kan barnet ha lagt sig annorlunda i magen! har du tänkt på det?

• Kaya

NU HAR JAG VARIT PÅ ULTRALJUD!!!! Och allt var 100% bra!!!!!!!!!!! (se ett annat inlägg som jag har skrivit om det!)

Jag är så lycklig och lättad så jag bara flyger!!!!!!!

Dessutom var allt bra med min stora pojke när vi kollade honom på barnkliniken igår - så jag har dubbel anledning att jubla.

TACK alla ni för era tröstande ord och ert stöd när jag var som mest orolig. Vet inte hur man skulle klara sig utan ett sånt här forum - man vill ju liksom inte göra t ex mormor och morfar oroliga innan man vet om det är någon fara, men samtidigt kan man ju inte hålla allt för sig själv och bara diskutera sin oro med pappan... Tur att ni finns!

• MariaKex

Grattis KAYA!! Superskönt för dig!!

• versan

Ojjoj! skönt att allt är ok kramar från mig // Versan

• Gåsa

Skönt att höra Kaya! Njut nu!

Svar på tråden Vecka 18 och känner mig plötsligt helt "ogravid"???!!!