• mailman

Samarin?

Samarin? Hörde att det kanske inte är så bra......Nån som vet?

• Svar på tråden Samarin?
  • ebben

har jag inte hört...........jag har tagit det själv.......

• snysop

Huh? Det neutraliserar ju bara magsyra, väl? Jag har tagit det flera gånger...

• eze4me

Nej det ska inte vara några problem. Står på förpackningen att det inte är farligt för gravida, plus att det är sånt som inte går ut i blodsystemet och påverkar inte bebisen. Har själv problem med magkatarr och har ätit både Samarin och Link.

• Lilla spökets mamma

Det finns bättre. På apoteket rekommenderar man flytande Gavison till gravida, det lägger sig som ett lock ovanpå, och funkar därför extra bra för den sorts halsbrännasura uppstötningar som gravida har.

Hälsningar Apotekaren

• mailman

Hoppas du ha rätt för här har det slunkit ner en hel del samarin. Har magkatarr som inte blivit bättre under graviditeten precis.... Och det enda och lagomt skonsamma för lilla bebben har varit samarin!

• Setta

samarin är inte bra för slemhinnorna i tarmen enl läkarna på mitt jobb men det gäller vid stor konsumtion...

• Setta

kör m samarin vid halsbränna själva här o det funkar bra =0)

• snysop

Lilla spökets mamma,

Fungerar Gavison på samma sätt? Jag brukar ta Samarin när jag mår lite illa "i" magen och då har jag inga uppstötningar.

• Sasson

Har frågat min läkare och han säger att det är helt ok med samarin.

• AnnaLuleå

Samarin är ju salt och det är itne bra i stora mängder så att dricka massor av samarin bör manundvika. Men en del är inte farligt naturligtvis. Jag kör lite olika flytande novalucid, gaviscon och samarin.

• kissemjao

Om man har mer än tillfälliga besvär, bör man välja nåt annat än samarin p g a de höga salthalterna.
    Det finns ju en uppsjö av receptfria läkemedel på apoteket.

• Lilla spökets mamma

De fungerar lite olika.
    Samarin innehåller salter som ska neutralisera magsyran, men man har dålgt vetenskapligt underlag och preparatet hjälper bara för stunden. Saltinnehållet är en av anledningarna till att man inte rekommenderar det. Men om du blir hjälpt av det och inte behöver förbruka extrema mängder så är det klart att du kan fortsätta.

Gaviscon bildar tillsammans med magens saltsyra en lätt och geléartad massa ovanpå maginnehållet. Denna motverkar att surt maginnehåll stöts upp. Dessutom så ändras pH i maginnehållet så att det blir mindre surt, och därmed känns det mindre "ont" i magen.

Sen så finns det flera andra preparat som är receptfria, det är inte alla som fixar smaken på gaviscon
    Fråga på apoteket, så kan de ge dig råd om skillnaderna mellan alla sorter och tala om vilka som är OK när du är gravid.

Svar på tråden Samarin?