Är det svårt att sy i chiffong?
Jag vill sy klänningen till vänster på bilden, men vet inte om det är för svårt... Tror rekommendationen om tyg är chiffong. Är det svårt att sy i chiffong?
Vad kan jag annars avända för sorts tyg?
Jag vill sy klänningen till vänster på bilden, men vet inte om det är för svårt... Tror rekommendationen om tyg är chiffong. Är det svårt att sy i chiffong?
Vad kan jag annars avända för sorts tyg?
Chiffongen som jag har sytt i är en gles väv i 100% syntet, och det är inte svårt att sy i på så sätt att maskinen klagar, men det är desto svårare att hantera utanför maskinen, alltså när man ritar ut mönstret och klipper. Eftersom den är glest vävd så har den liksom ingen stadga och rör sig väldans mycket på klippbordet. Fast omöjligt är det inte!
Tack för svaret!
Vad finns det annars för tyger som liknar chiffong?
Jag vet faktiskt inte. Det fina med plagg i chiffong är ju det underbara fallet som kommer sig av att väven är gles. När jag kollar på liknande klänningar på voguepatterns.com så ser jag att rekommenderade tyger också är:
Georgette, Soft Faille, Crepe de Chine and Satin Back Crepe (ordlista finns på efabrics.co.uk)
Annars tar du dig till din närmaste tygaffär och ber att få titta på tyger som passar för sommarklänningar. Tunna, lätta tyger, kanske krinklade om det skulle passa. Det du inte vill ha är tjocka, styva tyger. Om du vill framhäva fallet ytterligare sedan kan du skära ut delarna på skrådden (diagonalt), men det gäller bara om du har ett någorlunda styvt tyg. Chiffong på skrådden är nog en mardröm!
Men om du trots allt bestämmer dig för chiffong, glöm inte att du måste sy en underklänning eftersom chiffong är halvgenomskinligt
Du verkar kunna detta. Tack så mycket!
Som MWIB skriver så glider chiffong lätt runt både när man klipper till och när man syr. Tips:
Vid tillklippningen kan man tejpa fast stadkanten på tyget vid golvet medan man lägger ut mönsterbitarna och klipper till tyget. Nåla fast mönsterbitarna med ganska kort mellanrum mellan nålarna.
Innan du syr så lönar det sig att tråckla för hand. Tråkigt men minskar risken för att få sprätta upp och göra om!
Tack för tipset!