Behöver hjälp..! (obs långt)
Jag har kommit så långt att jag inte vet åt vilket håll jag ska fortsätta längre..
Jag träffade min sambo för ca ett och ett halvt år sedan. Vi pratade och skrattade men ingenting hände. Det visade sig att han var gift och hade en dotter.
Hans förhållande var (enligt honom) värdelöst och han hade aldrig varit kär i henne. Han trodde att det var såhär livet skulle vara och han var rädd för att dumpa henne, vill inte att hon skulle bli ledsen. De gifte sig för att hon vill och barnet bara blev, inget planerat och för att hon ville.
Hur som helst, när jag fick veta han var gift ville jag inte vara den som kom emellan. Jag sa ifrån flera gånger.
Men han lovade dyrt och heligt deras äktenskap skulle ta slut i vilket fall som helst.
Tyvärr ser inte hans fd det på samma sätt. Hon har inte gjort annat än att snacka skit om mig och gjort mitt liv till ett helvete sen den dagen vi såg varandra första gången.
Jag och min sambo blev tillsammans för ca ett år sen, vi förlovade oss för 4 månader sen och blev sambo för två månader sen. Vi trodde att äntligen hade lyckan vänt och log mot oss, att hans ex äntligen skulle förstå att vi menade allvar.
Men istället har hon börjat prata skit om mig till deras dotter på 3½ år.
Dottern har vid flertalet tillfällen talat om för mig att hennes mamma och mormor inte tycker om mig, de undrar när jag ska åka hem till mig och att de inte vill att alla mina saker ska vara i lägenheten. Vilket flickan säger att inte heller hon vill. När min sambo sedan pratat med henne visade det sig att det är biomaman som sagt att flickan ska säga så.
Jag och flickan kommer jättebra överens, så det är egentligen inga problem där, mellan oss. Det är oftast jag som ska hjälpa henne, lägga henne och busa med henne. Hon kommer spontant och kryper upp i mitt knä och kramar om mig och säger att hon tycker om mig. Hon är alltid glad och sprallig när hon är hos oss, visst hon kan få sina utbrott när hon inte vill gå och lägga sig eller liknande men vilket barn får inte det?
Men biomamman ger inte upp, hon har tom ringt upp mina svärföräldrar (hennes fd) och sagt att flickan far ila och mår dåligt när hon är hos oss.
Biomamman tål inte mig överhuvudtaget, när vi har hämtat och lämnat flickan (vilket det alltid var vi som skulle skjutsa henne fram och tillbaka) har jag varit tvungen att sitta kvar i bilen. När min sambo till sist fick nog och sa att jag skulle följa med fick exet frispel och smällde igen dörren på dottern. Ringde sedan upp min sambo och gapade och skrek. Hon hotade med att ta livet av sig och sa att det var mitt fel att dottern var lessen och hysterisk.
Jag har pratat med min sambo om det här, han säger att det går över, det kommer att bli bra. Men det händer ingenting, det var såhär innan vi flyttade ihop och vi trodde det skulle bli bättre när exet såg att vi menade allvar och blev sambo.
Jag trodde alltid att jag skulle orka med. Orka med hans ex och deras dotter men nu vet jag inte längre.
Sambon har sagt att i uppfostran så är det hans och mina regler som gäller i vårat hem och så länge vi har samma värderingar (vilket vi har) kommer han alltid stå bakom mig om jag sagt någonting till dottern.
När jag sedan sagt åt flickan att exempelvis äta upp maten eller plocka upp leksakerna från golvet i hennes rum och hon blir ledsen går han alltid in till henne, kramar om henne, busar med henne och ser till att hon blir glad, så att jag framstår som boven i dramat.
Jag har pratat med honom om det också och han säger han inte tänker på det.
Flickan håller på att sluta med nappen på dagtid men om hon gråter och skriker tillräckligt tycker sambon att hon kan få den så vi får en lugn stund, medans jag tycker att man ska hålla fast vid det man sagt, vilket dottern mycket väl är medveten om. Hon får nappen när hon ska sova. Annars skriker hon sig bara till andra saker som han ger när han inte orkar höra mer. Jag vet att det är så det fungerar hos biomamman och att det var så det fungerade i deras hem förut men jag har förklarat för min sambo att det inte håller i längden och han håller med mig. Samtidigt som jag blir skurken när hon inte får nappen eller något annat av mig och han ger efter för henne när hon skrikit tillräckligt.
Jag vet inte om jag orkar bo kvar här om det ska vara såhär.
Mina och sambons planer på att få ett eget barn har jag helt lagt på hyllan. Jag vill inte ha ett barn med honom om han ska göra på samma sätt då, vilket jag också förklarat för honom. Dessutom har jag fått för mig att första barnet är nåt alldelens speciellt, och eftersom han redan har ett första barn kommer inte mitt första barn bli lika speciellt för honom. Vilket är något som jag alltid har föreställt mig, att mitt och den som jag väljer till barnets far ska uppleva det för första gången tillsammans och att det ska vara jättespeciellt. Kanske är det bara en dum bild jag har av det hela..
Är verkligen tacksam för svar.