• denna där

Positiva och negativa egenskaper?

Vad anser du vara dina positiva respektive negativa egenskaper som förälder?

Vad tycker du att du är bra på i din roll som förälder och vad tycker du att du är sämre på?

Blev inspirerad av

Hur beskriver du dig själv som mamma eller pappa med 3 ord???

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Svar på tråden Positiva och negativa egenskaper?
  • jagharbyttnick

Mina positiva egenskaper är att jag är en snäll, rolig och lättsam mamma som gör allt för mina barn. Jag visar min gränslösa kärlek varje dag.

Mina negativa egenskaper är väl att mitt tålamod kan tryta lite för lätt, jag är dålig på att vara konsekvent i vissa sammanhang, jag är överbeskyddande och jag är otroligt svag för mina barns bedjande ögon.

Fd veronicameddetjävligtlånganicket
  • Bonanza

Positiva:
    - Respekterar min son mer än de flesta föräldrar gör
    - Är väldigt kärleksfull
    - Vägleder, fastnar inte i en uppfostran full av regler

Negativa:
    - Leker för lite med barnen
    - Kan tappa tålamodet ordentligt ibland
    - Klagtjatar för mycket

• jagharbyttnick

JA! Det är något jag faktiskt känner mig stolt över.
    Precis som Bonzana så är jag inte fast i en värld av regler som måste följas till varje pris.
    Du satte orden Bonzana; Vägleder!!!!

Fd veronicameddetjävligtlånganicket
  • denna där

Jag själv då!

Positiva: Jag är bra på att visa kärlek och känslor. Jag är snäll också. Jag och mina barn har roligt tillsammans och vi skrattar mycket.
    Som mamma är jag inte direkt hönsig utan ganska "cool". Jag klarar inte av regler och rutiner så värst bra vilket jag ansåg vara en negativ egenskap tidigare men jag har insett att man inte måste ha regler och rutiner för att vara en bra mamma.
    Vi har vissa "regler" men dom är ganska flexibla också...
    Jag inser mina begränsningar och pratar mkt med barnen, ber om ursäkt när jag gör fel osv.

Negativa: Jag har alldeles för lätt för att bli arg och irriterad. Jag gapar och skriker för mkt på mina barn ibland. Jag har dåligt med tålamod.
    jag är inte jätte konsekvent som mamma heller. Ibland kan jag vara lite väl vimsig och snurrig och glömma bort saker (som att skicka med frukt till skolan osv)
    Jag trodde innan jag fick barn att jag skulle leka mkt med dom och läsa sagor...det har jag inte gjort alls utan det har min man gjort...

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • tessis73

Positiva: fantasifull, bra på att lyssna samt tydlig med vad jag vill och tycker.

Negativa: alldeles för trött, dåligt tålamod och skriker när jag blir tvärförbannad (även om det är sällan).

• astalacasta

Positivt:
    - Jag är en hejare på att hantera konflikter, är bra på att avväpna en konflikt där positionerna är på väg att låsa sig, och jag har oftast mycket tålamod och eskalerar aldrig konflikter själv.
    - Jag visar alltid mina barn att jag älskar dem massor i både handling och ord, och bekräftar dem och uppmuntrar dem att vara sig själva. Jag försöker att inte begränsa mina barn med mina fördomar och förväntningar utan uppmuntra dem att prova vara på olika sätt/testa nya saker/leka olika lekar/smaka olika mat etc
    - Jag är bra på att få barnen att tycka att det är kul att lära sig saker och på att uppmuntra vetgirighet.

Negativt:
    - Jag är för trött, lat och tråkig ibland, orkar inte leka när dottern tar initiativ till lek så ofta som jag tycker skulle vara bra.
    - Jag kan ibland fastna i att smågnälla tills jag är sååå less på mig själv.
    - Jag tar inte så ofta med barnen utomhus som jag egentligen tycker att en förälder ska.

• en glad

Jag har fått med mig grunden för ett bra föräldraskap från mina egna föräldrar

Jag vet en hel del om barns psykiska och fysiska utveckling, vilket är en bra hjälp när det krisar

Jag har aldrig tyckt att det är besvärligt med barn, ju fler desto lättare!

Jag gör hellre saker själv än låter barnen hjälpa till

Jag har nog curlat en hel del - men är inte säker på att det är dåligt!

Jag skulle ha velat vara en yngre förälder till de sista!

Svar på tråden Positiva och negativa egenskaper?