• Mupp

PKU-prov, när?

När tog de PKU-prov på er bebis? På min dotter togs det dryga 48 timmar efter förlossningen på BB. Nu började min BVC-tant babbla något om att man ska vänta 72 timmar efter födseln med att ta provet! Vad är det som gäller? På nätet hittar jag dels info om att vänta 48 timmar och dels info om att vänta 72.

• Svar på tråden PKU-prov, när?
  • soetisenanna

På min son så tog dom när han var 72 timmar dom sa att det var det som gällde.

• Simben

Mupp..har för mig att jag hört att dom ändrat från 72 timmar till 48 timmar efter födelsen..kom inte ihåg vem som sa det bara..om det var mvc eller bvc??

• Lindis 73

Jag har fått besked på att BM på mödravården ska ta provet efter 72 timmar.

• pedersen 75

Tidigast 48 timmar efter och senast 5 dagar efter en förlossning.

Vanligast är 72 timmar

• Blindness

Vi tog efter 3 dygn (72 timmar + några timmar).

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • jeikei

Var på studiebesök på bb igår och då sa barnmoskan att de alltid vart 3 dygn (72h)förut, men att det ändrades för nått halvår sen till 2 dygn (48 h)...

• siriius

På min son tog de provet efter 4 dygn, men det var för att de inte skulle behöva sticka honom mer än nödvändigt, så de tog PKU testet i samband med andra prover. Annars skulle de tagit det när han var 72 timmar.

Däremot tror jag att de från November 2007, tar provet vid 48 timmar. För min vännina fick barn i December och sköterskorna hade sagt till henne att från 1 November, skulle man ta PKU så nära 48 timmar som möjligt.

*~ Loke 070721 ~*
  • Mupp

Vad skönt. Då kan jag vara lugn, trots att de på BVC svamlar

• siriius

Fick idag reda på anledningen till varför det var ändrat.
    På föräldrargruppen idag berättade BVC sköterskan, att man ändrat tiden rill 48 timmar, då en liten bebis dött i en av sjukdomarna, detta kunde man ha förhindrat om barnet testats tidigare tydligen. Och att man o Danmark testat vid 48 timmar i flera år.

*~ Loke 070721 ~*
Svar på tråden PKU-prov, när?