• Teschty

Vad bör man avstå från när man ammar?

Jag ammar min son o varje dag får jag "jaha, du vet att man inte få äta ..... när man ammar"?!
    Det har varit tex:mjölk, cola, choklad, godis, skräpmat, juice, kolsyrade drycker, apelsiner/clementiner, citron etc

Nu låter jag som värsta junk-monstret, det e jag inte. Men jag tänker inte heller på vad jag äter o kan absolut äte skräpmat 1 gång i veckan, fikar gärna med vänner osv

Hur gör ni andra som ammar??? Å vad bör man avstå ifrån???

Alvin mammas hjärta
  • Svar på tråden Vad bör man avstå från när man ammar?
  • lilltrollet83

JÖSSES! skulle jag inte få äta aöllt det där finns väl inget roligt kvar:)???

• mamarazzi

VISSA barn kan reagera på det som TS skriver om men det betyder inte att ditt barn gör det.

Alkohol har jag hållt mig ifrån men nu verkar det ju som att man kan dricka en del också utan att det ska vara farligt...

• Tetran

Jag äter som vanligt. Har inte märkt att min pojk reagerat, ännu. Kanske dricker jag itne så mycket juice och jag har inte ätit så mycket pepperkakor i år. Men annars är det som vanligt.

• Mollan

Det enda du bör avstå från är vissa fiskar, alkohol, rökning, vissa mediciner och stora mängder koffein. Sen finns det barn som reagerar negativt mot vissa vanliga livsmedel t ex bönor eller är allergiska mot t ex mjölk - men det finns INGEN anledning att utesluta dessa saker om du inte märkt att barnet reagerar! Jag äter en vanlig, balanserad kost och utesluter inte något utan struntar i alla pekpinnar från förståsigpåare som inte har en aning om hur det fungerar.

• mamarazzi
    Bonanza skrev 2008-01-08 15:41:03 följande:
    Rökning och vissa fiskar. That's it! (Eller ja, knark är ju inte bra heller)
    Men är det verkligen bevisat att knark går ut i bröstmjölken? Beror det inte på vilken sorts knark man använder???
  • cloudberry79

Allt man äter och dricker går ut i bröstmjölken, däremot påverkar ju inte allt som man äter/dricker barnet. Om man märker att ens barn är väldigt känsligt eller inte verkar må bra så kan man ju fundera på sin egen kost.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Madge

Choklad kan ge prickar på bebisen
    Lök är inte heller så bra för känsliga bebismagar
    Koffein blir ju de rätt speedade av, kan tänka mig att om man äter väldigt socker har samma effekt också.

• cloudberry79

Koffein måste man hälla i sig enorma mängder av för att det ska märkas, det är ingen skillnad på Vidar om jag inte dricker något kaffe en dag och fem-sex koppar nästa dag (har inte provat med mer, för då går MIN mage paj ) Däremot ska man väl kanske inte trycka i sig koffeintabletter typ.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Emelianfian

på bb och bvc har de bara sagt att man ska vara lite försiktig med kolsyrade drycket och mycket starka maträtter för det kan göra att bebisen kan få ont i magen.

(BVC) Mjölkprodukter fick jag sluta med ett tag för att dottern har magknip för att se om hon är överkänslig som en del barn kan vara mot men det gav ingen skillnad så nu äter jag som vanligt igen.

♥ Lillan 2oo712o7 ♥
  • clay

Man ska avstå från samma som när man är gravid, typ:

-sånt som kan ha listeriabakterier i, typ opastöriserade ostar
    -gravad fisk
    -alkohol ((?) -jag avstår i fall de nya studierna skulle ha fel))
    -rökning

Sen behöver man inte avstå från en massa livsmedel i onödan.
    Det tar 1-3 timmar innan det man ätit går ut i mjölken så du kan kolla ifall ditt barn reagerar på något du ätit (upprepade gånger) innan du utesluter något.
    Min reagerade t ex på rå lök, blev väldigt gasig. Men när han blev 4 mån så reagerade han inte längre på lök, så det där kan ändras allt efter som tarmsystemet mognar.

• Bonanza
    Yvsan skrev 2008-01-08 16:18:32 följande:
    Man ska avstå från samma som när man är gravid, typ:-sånt som kan ha listeriabakterier i, typ opastöriserade ostar-gravad fisk-alkohol ((?) -jag avstår i fall de nya studierna skulle ha fel))-rökningSen behöver man inte avstå från en massa livsmedel i onödan. Det tar 1-3 timmar innan det man ätit går ut i mjölken så du kan kolla ifall ditt barn reagerar på något du ätit (upprepade gånger) innan du utesluter något.Min reagerade t ex på rå lök, blev väldigt gasig. Men när han blev 4 mån så reagerade han inte längre på lök, så det där kan ändras allt efter som tarmsystemet mognar.
    Eh nej. Man får äta i princip allt, förutom just vissa insjöfiskar och typ rå fisk från metspöt och mjölk direkt från spenen. Inte alls samma som när man är gravid!!
  • mapo51

Jag avstår från de fiskar som finns på SLV sida, alkohol och det som jag märker att sonen reagerar på genom tex utslag och magknip.

• clay

Varför står då detta på livsmedelsverkets hemsida?

"Risker
    I stort sett kan du äta alla livsmedel under amningen. Det finns dock några risker man bör vara observant på. I första hand gäller det miljögifter i maten, vilka kan skada barnet. Skadliga mikroorganismer utgör inte så stort hot att Livsmedelsverket ger speciella rekommendationer om mat under amningen. Det kan dock vara klokt att undvika vissa livsmedel där risken för skadliga mikroorganismer är extra stor. Att den ammande mamman blir sjuk komplicerar ofta situationen när barnet är litet. Exempel på sådana livsmedel är opastöriserad mjölk, råa skaldjur och gravad fågel. Du bör avstå från alkohol och tobak när du ammar. Både alkohol och nikotin går över i bröstmjölken och kan påverka ditt barn."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• mamarazzi

Ja me

Yvsan skrev 2008-01-08 17:14:02 följande:
    Varför står då detta på livsmedelsverkets hemsida?"Risker I stort sett kan du äta alla livsmedel under amningen. Det finns dock några risker man bör vara observant på. I första hand gäller det miljögifter i maten, vilka kan skada barnet. Skadliga mikroorganismer utgör inte så stort hot att Livsmedelsverket ger speciella rekommendationer om mat under amningen. Det kan dock vara klokt att undvika vissa livsmedel där risken för skadliga mikroorganismer är extra stor. Att den ammande mamman blir sjuk komplicerar ofta situationen när barnet är litet. Exempel på sådana livsmedel är opastöriserad mjölk, råa skaldjur och gravad fågel. Du bör avstå från alkohol och tobak när du ammar. Både alkohol och nikotin går över i bröstmjölken och kan påverka ditt barn."www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Ja men har du läst? Det står ju att du i stort sett kan äta alla livmedel. Alltså INTE som under graviditeten.
  • Bonanza
    Yvsan - det står ju bara att det är bra att undvika att mamman blir sjuk (vilket man lättare blir av opastöriserad mjölk och gravad fågel t.ex.) eftersom det är jobbigt att vara sjuk och amma. Om du faktiskt läser sen, står det att de inte har några restriktioner om mejerivaror eller kött eller något förutom fisken!
  • mamarazzi

Man kan ju heller inte hålla på att tänka på att man ska bli sjuk. Då är det ju MASSOR med situationer som man måste undvika. Man få typ låsa in sig i ett rum...

Svar på tråden Vad bör man avstå från när man ammar?