• Anonym

Kan man dricka alkohol när man tar zoloft?

Började med zoloft för några veckor sen. Kan man dricka alkohol när man äter dem? Nån som har erfarenhet av det? Vad kan hända?

Är ju snart valborg och jag ska på fest, vill gärna kunna dricka lite:)

• Svar på tråden Kan man dricka alkohol när man tar zoloft?
  • Blå Flygare

Så här står det på bi-packsedeln (hämtat från fass.se):

Du bör helst inte dricka alkohol under behandling med Zoloft eftersom det skulle kunna öka risken för vissa biverkningar.

• Sternentier

Jag drack alkohol under behandlingstiden. Min läkare sa att det var helt okej, och jag kände inte av några "extra" biverkningar eller så. Men står det som Blå Myran säger i bipacksedeln så kanske man ska låta bli? För min del gick det hursomhelst alldeles utmärkt.

• Blå Flygare

"Helst inte" skulle nog jag tolka som "testa lite försiktigt och se om just du drabbas av mer biverkningar".

• Anonym

Jag kan inte rekomendera att dricka alkohol då man går på antidep. medicin.. Jag har själv riktigt hemska upplevelser av det.. Jag åt ioförsig inte zoloft utan cipramil.. Jag fick hemska blackouts då jag inte kom ihåg ett skit, och under mina blackouts hade jag förvandlas till en helt annars person som strulade runt med andra killar trots att jag hade fast pojkvän.

• Anonym

nån mer?
    puffpuff

• Anonym

Jag har ätit Zoloft och under den tiden jag åt dem så levde jag som vanligt. I mitt vanliga liv ingår en fest eller ett par glas vin lite då o då. Jag kände inte av några biverkningar överhuvudtaget. Prova med lite alkohol o håll dig till det om du är orolig.

• Anonym

jag har själv kunnat dricka stora mängder alkohol trots att jag äter cipramil, ingenting hände. men en kompis till mig gjorde samma sak, och han blev fruktansvärt aggressiv, och självmordsbenägen. slutade med att man fick ringa 112 eftersom han på fullt allvar tänkte hoppa från balkongen från 9e våningen.

hade jag vetat det då hade jag själv aldrig druckit. det kan gå bra en gång, kanske två gånger, och sen den tredje ¨så går det inte lika bra..

man vet aldrig vad som händer, och hade det "bara" påverkat dig så hade jag sagt att prova om du är medveten om riskerna,men fakta är att du kan bli en ordentligt fara för alla i din omgivning också. tänk dig för. två gånger

• Pyris

Min läkare sa att det var oki att dricka under tiden jag åt zoloft. Om man var orolig kunde man hoppa över tablett den dagen man skulle dricka.

Har en mamma som äter cirpramil och är alkolist..

• Anonym

anonym 2861382 igen

måste verkligen få säga att det är några oansvariga läkare som säger att det är ok med tanke på de risker som faktiskt finns! hade ni sett min kompis när han blev som han blev så hade ni förstått, tro mig...

• sukkubus

Jag fick totala blackouter på 5-6 timmar men då hade jag alkoholproblem med. Fick veta i min behandling att Zoloft förstärker alkoholens verkan ordentligt.
    Rekommenderas alltså ej.

• Anonym

Även jag fick hemska vansinnesutbrott och stora minnesluckor när jag drack sprit i samband med Zoloft. Nu åt jag antideppressiva under nästan 10 år, så det e klart man festade ändå, men det hände ett par hemska saker under den tiden.

• Anonym

Har en kompis som blev helt galen, hon drack en massa och samtidigt åt anti depp. VI var på festival och hon gick runt till varenda person och frågade om de kunde smälla till henne på käften och blev furktansvärt deprimerad. Men har även andra kompisar som äter anti depp medeciner och de dricker också alkohol utan nån större påverkan än vanligt. Är nog väldigt individuellt tror jag.

• Zaria81

Ingen bra idé åt zoloft & drack på dem massa blackouts,gjorde saker jag inte gjort i vanliga fall & flippade totalt...ingen bra idé alls

• Anonym

Jag har inga dåliga erfarenheter av alkohol i samband med Zoloft. Iofs har jag inte druckit mig berusad sedan jag började medicinera, men jag har inte känt av något alls när jag druckit vin.

I början av behandligen avrådde min läkare mig från att dricka helt, eftersom kroppen håller på och ställer om sig. Jag fick dessutom i princip alla biverkningar som finns, så jag var väl inte så sugen på att dricka heller. Men nu när allt funkar som det ska, så säger min läkare att jag ska leva precis som vanligt.

Jag kommer nog dock ta det lite lugnt om jag ska festa framöver. Av andra inlägg att döma så kan man ju må riktigt dåligt om man blir full.. Man får nog dricka lite långsamt så man hinner uppfatta kroppens signaler..

• Anonym

Jag äter zoloft och har fått värsta snedtändningen när jag druckit alkohol i "större mänger" (typ en flaska vin). Jag måste ta det väääldigt lugnt med alkohol nu när jag äter zoloft. Dricker bara öl eftersom det inte är så starkt. Får jag i mig för stor mängd alkohol på rel kort tid så flippar jag totalt! Mycket obehagligt. Jag blir dryg, elak, säger duma saker, kräks och är bara helt hemsk! FYYYY! Det var gräsligt innan jag förstod varför. Jag har aldrig varit sån innan och det är INTE roligt att vakna dagen efter med den fetaste ångesten
    Jag har helt enkelt fått ett mycket dåligt "spritsinne".

Men öl går bra och jag kan fortfarande festa, bara jag tar det lite lugnt. Om du vill dricka lite alkohol så rekommenderar jag starkt att du tar det lugnt och testar dig fram. Se till att inte dra iväg på någon stor fest och dricka som vanligt. Informera de du känner att du kan prata med om att du äter zoloft och vad det kan bero på om du nu skulle råka börja bli konstig.

Huu.. när jag skriver det här så ser jag att det kanske är bäst att låta bli helt och hållet Men jag tror nog inte du ska behöva det. Ta det lugnt bara och se till att kunna ta dig hem om du skulle börja må dåligt.

• wellah

jag har ätit andra antidepressiva och druckit utan större problem, men jag drack väldigt sällan och inte så mkt, för jag kände att effekten blev mkt större och att jag inte kunde lita på mitt omdöma på samma sätt som utan piller.

• Anonym

Senaste anonym här igen. Jag är inte läkare men jag skulle inte rekommendera dig att dricka än på ett tag när du börjat med zoloft så nyligt. Du har antagligen fått den för att du inte är jättestabil just nu och de första veckorna då man äter antidepp så kan man vara ännu mer instabil (det ska gå över). Så vänta med att dricka alls innan du känner att du är i bättre balans.

Svar på tråden Kan man dricka alkohol när man tar zoloft?