• Anonym (klikli)

löss eller vad???

Har den sista veckan haft sådan klåda i hårbotten..

Ibland är det lungt sen känns det som om det är ngt kryper i hårbotten.

Har har kammat med luskam men det kommer inga löss.

Det kliar mest på 1 och samma ställe.

Känns som om det kryper på flera ställen i hårbotten.
    kan det vara eksem?

• Svar på tråden löss eller vad???
  • Anonym

Det var likadant på mig en gång o jag fick heller inga löss...men det visade sig att de var för små för att hamna på kammen.Testade 2 dagar senare o då fastnade dom små jäklarna!

• Anonym (klikli)

Blää.....Tänk om det är så....Hua....Ska kamma igen.
    Det är 3 dagar sen sist

Anonym skrev 2008-01-08 17:01:40 följande:
    Det var likadant på mig en gång o jag fick heller inga löss...men det visade sig att de var för små för att hamna på kammen.Testade 2 dagar senare o då fastnade dom små jäklarna!
  • kissemjao

Bena upp håren och kolla. Ser du något invid hårbotten. Små genomskinliga/pärlemorglänsande/gråbrunaktiga två-tre millimeter långa krafs... så är det det förmodligen gnetter=lusägg. De upptäcker du lättare än lössen. De sitter fastklistrade på hårstrået, så du får knipa om dem och dra dem av strået. När du klämmer med nageln så "knäpper" det. Då är det en gnet du fått loss.

• kissemjao

Förstoringsglas och ficklampa rekommenderas, och så kamma på vitt papper...

• Hannah76

Be någon att kamma dig. Har du löss, måste du ändå be någon om hjälp. Det kna var lättare att kamma av dem om håret är lite fuktigt.

• Anonym (klikli)

Det ända som kommer på papret är vita flan.

Små röda flan oxå.
    Inga med ben..

Ska låta min smabo kola i håret sen i kväll oxå.

Är det lättare att kamm ur ev löss om håret är blött??

• Anonym

Du kanske bara har torr hårbotten. Det har jag och det kliar som sjutton. Blev bättre med det där vad det nu heter från apoteket som han skulle ha på skalpen...

• Anonym

Det vita kan vara ägg...lycka till!

• kissemjao

Vita flarn låter inte som lusägg. Lusägg är släta lite glänsande halvtransparenta saker.

Tips är att göra en bildsökning på google: Sök på nit (gnet på engelska) så ser du.

• Hannah76

Kan var skal eller avföring (fast det brukar vara svart) Äggen är bra fastlimmade på hårstråna.

Svar på tråden löss eller vad???