• Anonym (??)

Hur lever man med reumatism?

Hej!
    Jag har inte fått diagnos ännu, men har svullna leder och vid ett läkarbesök sade en läkare att jag skulle förbereda mig på att det kan vara reumatism av något slag.

Finns det någon lättare form av reumatismsom inte innebär ett stort handikapp? Jag vet i stort sett ingenting och försöker googla, men det ger kanske en skev bild av det hela, eftersom det kan ju vara så att de som skriver om sin sjukdom gör det för att de har VÄLDIGT ont, medan såna som inte har så ont inte skriver om det?! Jag vet inte, men snälla berätta allt NI vet!!

Kram

• Svar på tråden Hur lever man med reumatism?
  • Abrakadabra

Japp, man kan ha reumatism utan att ha stora besvär! Jag har en vän som har det, den personen har varit olika påverkad i olika perioder, vissa år har det inte känts av alls, andra år har det varit jobbigt när det har varit kallt på vintern etc. Jag vill inte skriva mer här i forum, känns fel att berätta så att någon kanske förr eller senare kan känna igen personen, men skriv privat om du vill fråga mer. (I ärlighetens namn vet jag inte så mycket, men jag kan svara så gott jag kan.)

• Abrakadabra

Föresten, det finns en särskild avdelning om reumatism på Netdoktors hemsida. Jag kikade in där nu, näst längst ner finns en intressant notis om att tidig behandling kan _bota_ reumatism. Kan vara bra att känna till om du får reumatismdiagnos, så att du kan ta upp den diskussionen med din läkare ang. behandling.

Jag gissar att du redan har hittat Reumatikerförbundets hemsida? Där finns annars en lista med kontaktuppgifter till olika ställen dit man kan vända sig för mer information.

• Sundström

Reumetism är alltid olika från person till person. Alla har vi samma slags problem men den beter sig olika hos alla. En del har ont hela tiden och en del har ont i olika perioder.

Jag har ont i olika perioder. Fick diagnosen när jag var 18 fast haft den sedan jag var 12 så jag har lärt mig att leva med smärtan och lärt mig veta vad jag kan och inte kan då jag har ont.

Nu har jag under ca 6 år mått bättre än tidigare men under den andra graviditeten så har jag börjat få ont igen. Inte kul men någon jag måste leva med och acceptera. Det är nog den bästa medicinen jag gett mig själv, att acceptera läget.

Nu tror inte jag att jag har lika ont som många andra men smärtgränsen är ju olika hos oss alla. Det jag gör när jag har ont det är att ta det lugnt. Värme är ett måste. Dricker te, tar varmdusch och tar det lugnt. Äter inga mediciner då jag kände för 10 år sedan att det var vad läkarna ville att jag skulle göra och jag kände mig bara groggig av det.

• Anonym (??)

Tack för svaren. Ni får gärna svara anonymt också om ni vill.
    Jag bara måste fråga om man kan vara illamående pga det också? Ja, många sidor beskriver ganska bra och till stor del stämmer det in på mig, men det är så olika beroende på vilken sorts reumatism och känns diffust och som en djungel o ta sig fram genom... Har fått tid senare denna månaden till läkaren och hoppas det inte blir alltför utdraget.

Har inte jätteont hela tiden, men svullet finger/hand utan anledning, ont i fotlederna nån dag, i ryggen nästa, ont i hela kroppen när jag går upp ibland, ont vid kyla, fingrarna, händerna o ibland armarna domnar bort när jag sover och vissa dagar mår jag illa. Är trött men det kan bero på att jag är småbarnsförälder...

• blackangel

För mig kommer det i olika perioder. Ibland hemska skov och ibland, som just nu, lite småöm i vissa leder. Har mest problem med fingrar, fötter och ibland större delar som rygg och armar. Lite blandat så där.

Fick diagnos Ra för 5 år sedan efter att min son fötts, men diagnosen har nu ändrats till psoriasis artit istället. Det kan tydligen sätta sig även i muskler/muskelfästen fick jag reda på..

Jag äter smärtstillande varje dag, men endast starkare mediciner när jag är riktigt dålig i lederna.
    Kortisoninjektioner kan oxå hjälpa jättemycket om du bara har några enstaka leder som krånglar.

• Sundström

Ja du kan må illa när du har ont. Det är inte konstigt då kroppen reagerar på att du har ont.

Det jag tyckt är kostigast med reumatism det är att du har inte bara ont utan det är mindre eller större saker vid sidan om också som illamåendet.

Man blir även mycket trött ibland.

• blackangel
    Sundström skrev 2008-01-08 18:42:53 följande:
    Ja du kan må illa när du har ont. Det är inte konstigt då kroppen reagerar på att du har ont. Det jag tyckt är kostigast med reumatism det är att du har inte bara ont utan det är mindre eller större saker vid sidan om också som illamåendet. Man blir även mycket trött ibland.
    ja, det håller jag med om. Tröttheten..usch..
  • Anonym

Jag lever med en man som har det. Han är vad man enligt läkaren kan kalla för extrem fall.Han har det i alla leder och sitter i rullstol periodvis. För nåt år sedan började han med Enbrel sprutor och idag lever han som vem som helst. Rullstolen står i garaget numera.
    Visst känner han av det fortfarande. Men han klarar av att leva med det. Han är runt 35 idag och har haft det sedan han var 7-8 år.

• Anonym (??)

Jag vågar inte visa vem jag är. Om jag ska va ärlig är jag skiträdd!!! Läste just om dödligheten, det är därför jag inte ville googla.

Jag hoppas det ordnar sig för er som lever med det! Önalar så innerligt att jag inte har nåt...

Svar på tråden Hur lever man med reumatism?