• Aleathiel

Vad gäller för hemförsäkring när man ej är skriven där man bor?

Jag är för närvarande skriven hos mina föräldrar, men bor på annan adress. Där kan jag dock inte skriva mig pga lite knepigheter med hur många inneboende som officiellt kan skrivas där De som jag bor med har dock hemförsäkring (och det har även mina föräldrar, såklart). Gäller någon av hemförsäkringarna för mig? Eller måste man vara skriven i hushållet där försäkringen finns?

• Svar på tråden Vad gäller för hemförsäkring när man ej är skriven där man bor?
  • kärålajn

Hemförsäkringen gäller på den adress du är folbokförd på.

• Aleathiel

Vad händer om vi skulle ha inbrott i lägenheten? Jag får ingen ersättning för att jag inte är skriven där?
    Hur funkar det med reseförsäkringen som brukar ingå i hemförsäkringen?

• SophiaG

Du har ett bortaskydd i din hemförsäkring, vanligtvis 30 000 -40 000 kr Det är denna summa du maximalt blir ersatt för om något skulle hända där du har dina grejer. Och det är som sagt på dina föräldrars hemförsäkring om det är där du är folkbokförd.

• Aleathiel

Tack!

Då har jag nog skydd så jag klarar mig. Kommer bara att bo i lägenheten några månader och jag har inte så mycket grejor, men det är ju alltid bra att vara försäkrad!

• Namin

Du kan ju för säkerhets skull ringa dina föräldrars försäkringsbolag och höra dig för. Du behöver ju inte fråga specifikt för ditt fall, utan mer i allmänhet vilka villkor som gäller. Bättre att kolla upp det ordentligt nu än om det skulle hända nåt.

Svar på tråden Vad gäller för hemförsäkring när man ej är skriven där man bor?