När kan man börja ge dom kräm?
När kan min son börja få ex. yoghurt eller ex. hallon kräm till mellanmål eller efterrätt??
Han är 7 mån nu.
När kan min son börja få ex. yoghurt eller ex. hallon kräm till mellanmål eller efterrätt??
Han är 7 mån nu.
Kräm är väldigt socker i, då är det bättre med vanlig fruktpuré! Mitt BVC rådde mig att vänta med mjölkprodukter, som yoghurt, tills lillan är över 10 månader.
väldigt MYCKET socker ska det vara föstås
jag gör egen kräm till min pojke.. inget socker förutom det som finns i frukten.
Han har även fått dricka mjölk till detta. Smakar på mild yougeth varje dag med.
ok tack så mycket bägge två
Har också hittat krämrecept utan socker i förutom själva frukten. När började du ge din son det?
Familj Lo skrev 2008-01-09 00:10:31 följande:
Jag har ju inte börjat ge min son mat än men hittade detta recept som i alla fall verkar gott!
2 äpplen
4 dl vatten
2 msk potatismjöl
1 tsk kanel
Koka upp vatten, potatismjöl och kanel. Skala äpplen och riv dem på rivjärn. Blanda alltsammans och låt svalna. Kan serveras både ljummen och kall och står sig flera dagar i kylskåp. Kan serveras med en klick grädde.
man kan väl ge det när som, som efterrätt? iaf istället för vanliga efterrätter på burk.. fast jag började när han var ca 8 mån.. Då kom jag på att man kan göra egen haha
jag kokar tex äppel som är skuren i bitar tills det är mjukt och gör en redning på potatismjöl och vatten, häller i och när första bubblan syns tar jag bort från plattan..
Kan göra detta på all frukt tror jag.. äppel, päron, plommon, apelsin, aprikos, nypon osv.. även blanda olika.. jag vet ej ang kanel.. en vuxen människa får ju ej äta mer än en viss mängd kanel per dag.. hur är det för barn? har aldrig gett lo kanel
Jag skulle nog kunna ge kräm rätt tidigt, om den är hemgjord utan socker. Man kan ju jämföra innehållet med vissa av pruktpureerna som säljs av exempelvis Semper. Vissa av deras fruktpureer innehåller knappt någon frukt ens konstigt nog, mest fruktjuice och vatten. Då är det ju bara i princip extra tjock saftsoppa. Det känns rätt fånigt att kalla det för fruktpure då. Ska ge ett par exempel:
Sempers Äpple och päronpure från 5 månader som innehåller: Juice av äpple* (46%), Päron* (25%), Juice av päron* (19%), Vatten, Risstärkelse, Vitamin C.
Det är alltså bara 25 % riktig frukt (päron) i, inget äpple alls, bara 46 % äppeljuice och 19 % päronjuice.
Sen finns det också äppelkompott (Semper) från 8 månader som innehåller: Äppeljuice (76%), Vatten, Torkade äppelbitar (5 %, motsvarar 30% färska äpplen), Risstärkelse, Vitamin C.
Alltså bara 5 % torkad frukt, resten fruktjuice och vatten.
Då borde man ju utan problem kunna ge sitt barn fruktkräm som man gjort själv från samma ålder, bara man låter frukten koka sönder såpass mycket att det blir lagom små bitar eller om man mixar det hela.