• danei

Koka vatten till välling?

Har köpt mild havrevälling till min 6 mån kille. Behöver man koka upp vattnet innan eller räcker det om man bara värmer till ät temperatur?

Ersättningen var det ju så noga på att man skulle använda kokt vatten, även när han är 6 mån.

Hur gör ni? kokar eller tar direkt från kranen?

Bor i lgh så vattnet är inte taget från egen brunn.

• Svar på tråden Koka vatten till välling?
  • EmilOLucas

Vår kille är 4 månader och jag värmer i micron. Vi har så bra vatten här i Sverige att man inte behöver hålla på o koka o ha sig.

• Elli47

Jag har aldrig kokat vällingvattnet, vanligt kallt kranvatten, blanda och in i mikron 30 sek så blir det precis lagom!

• längtar efter familj

Direkt från kranen tar jag. Riktigt kallt dock. Blandar sen ordning välling och värmer i micron.

• helene306

Jag har alltid tagit kallt vatten och värmt till ättemperatur i micro, har aldrig kokat. Provade med välling första gången när sonen var 5 månader.

F+H=D
  • Fru B

Har du kommunalt vatten behöver du inte koka.

• Hannah76

Tar kallvatten från kranen. Koka vattnet behöver man bara göra (om ens det) till barnet är 4 månader.

• danei

Va bra då behöver jag inte koka det innan
    Hmm...varför var det så himla noga med ersättningen då? Även den som är från 4 mån, iallafall enligt min bvc så skulle det kokas.

• Linda1976

Inget vatten behöver kokas i Sverige, om det inte kommer från egen brunn...

Inte ens till ersättning, men vår bvc-tant sa "gör det första MÅNADEN, för säkerhets skull, men eg behövs det inte". Att koka till en ½årsbebis är alltså helt meningslöst.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden Koka vatten till välling?