• Mollemupp

Saltlakrits-galen

Jag är gravid i 12:e veckan och är helt galen i saltlakrits!! Och det ska gärna vara supersalt som tex turkisk peppar...mums. Jag fullständigt frossar i salt godis och undrar om det är nån som vet om det är skadligt på nåt sätt? Hoppas inte...

• Svar på tråden Saltlakrits-galen
  • JoiPoi

När jag var gravid så sa min mor till mig att inte äta för mycket saltlakrits... Kanke nån gång i veckan bara, hon sa att det innehåller nåt ämne som kan va skadligt...Vet inte...

• StellaMom

Tror nog det bara är dina tänder som får lite tandtroll...Glad
    Om man ska tro på myten så sägs det att om man är sugen på lakrits så är det en liten kille...Glad

• trebarsmamma

jag är oxså sugen på lakris, jag väntar en pojke, har oxså hört att det inte är bra att äta för mycket lakris

• FruMähler

påverkar tyvärr blodtrycket! Min syster fick ordinerat en viss mängd som hon inte fick överskrida...salt är inte bra i för stora mänger gravid som ogravid...tyvärr

• ÖnskarHoppas

Max 50 gram/dag får man äta. Det står på Livsmedelsverkets lista. Men man ska inte äta för mycket annars heller egentligen. Jag ville också bara ha saltlakrits när jag var gravid (fick mf) men jag fick hejda mig. Men lite kan du ju äta!

• Kålrabbin

50g per dag är rekomenderat intag av lakrits.

• trebarsmamma

det var nån som sa till mig för länge sen att man hade det som ett medel för i tiden som abort metod, men vet inte om jag ska tro på det

• Miss Upsey Daisey

om man har högt blodtryck ska man undvika saltlakrits helt...

Sötlakrits däremot har en "sänkande" effekt om det är ÄKTA lakrits.

• busunge

när jag var gravid så visste jag att det inte var bra att äta mer lakrits än rekomenderat..men jag va helt GALEN i det....=)min sambo var tvungen att köpa hem mängder så att det alltid fanns hemma när jag blev sugen=)=)
    men det är som sagt inte bra för blodtrycket och så...men man gör ju kontroller hos bm regelbundet..och så länge bltr inte är för högt så tror jag inte det är någon fara..jag överlevde ju=)=)
    jag fick en pojke föressten=)

• Pethra

Har du högt blodtryck så ska du vara försiktig, annars är det lugnt. Jag är i vanliga fall helt crazy i saltlakrits men det blev värre under min graviditet och åt mycket, dock inte varje dag men flera gånger i veckan och inget hände med mig inte.

• Mollemupp

Tack för alla svar! Sitter just nu och mumsar i mig en påse turkisk peppar..Kan inte se hur mycket det är i den, men det är nog betydligt mer än 50 gram... Jag har inte problem med blodtrycket så för den skull är det ingen fara, men man kanske ska se till att hålla igen lite. Och det där med att det skulle vara en pojke tar jag fasta på!!!

• millan83

Jag är oxå galen i saltlakrits. Blir ju nästan besviken nu när jag läser att det kan vara skadligt =/ får hoppas att mitt bt håller sig som det ska, för jag klarar mig inte utan saltlakrits =P

Bebis i magen
  • Vintersjäl

Jag har alltid frossat i saltlakrits, både som gravid och ickegravid. Det som kan hända är att man kan få högt blodtryck, det har jag sluppit och mitt har nästan legat på gränsen till lågt! Sen kan man även samla på sig vatten eftersom salt binder vatten väldigt bra, och det har jag gjort men det kan jag ta för att få äta min lakrits
    Kan tillägga att jag är gravid i vecka 36, och har väl i snitt ätit 5-6 påsar turkisk peppar i veckan!

• violentgreen

jag har hört max 20 gram lakrits om dagen!!!

• Vintersjäl

Max 50 gram om dagen är det som gäller ENLIGT REKOMMENDATIONER. Jag kan inte påstå att jag mått sämre fastän jag överstigit den gränsen sisådär 100 gånger

• busunge

ÄT LAKRITS OCH VA GLAD!!!!!=) Det är ju egentligen inte bra att äta "för mycket" av nånting...håll koll på bltr osv bara=)
    Ha en bra fortsatt graviditet=)

Svar på tråden Saltlakrits-galen